خبر عمومی

رونق تجارت شرق با گشایش دروازه ملل

تاریخ : 1396/09/12


رونق تجارت شرق با گشایش دروازه ملل
چابهار، به آفتابش معروف است و چهاربهاربودنش؛ شهری در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران، آرام گرفته بر کرانه اقیانوس، با مردمانی که لباس بلوچی سفید و آسمانی می‌پوشند و چنان مهمان‌نوازند که در خیال آدمی هم نمی‌گنجد اینجا، منطقه‌ای محروم و توسعه‌نیافته باشد.
حالا اما، قرعه توسعه به نام چابهار و مردمان نجیبش خورده و مقرر شده است سواحل آرام مکران، محور توسعه باشد و بندر شهید بهشتی چابهار، دروازه آن.نکته قابل‌توجه در بندر شهید بهشتی چابهار، به‌عنوان یگانه بندر اقیانوسی ایران این است که خارج از خلیج‌فارس و تنگه هرمز قرار گرفته و در سال‌های60تا 62 نیز که بنادر مهم کشور در شرایط جنگی به سر می‌بردند، تنها بندری بود که می‌توانست مواد مورد نیاز کشور را تحویل بگیرد. در آن سال‌ها یک شرکت سنگاپوری یک اسکله نصب سریع در این منطقه ایجاد کرد و تخلیه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور به این سامان سپرده شد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، پس از سال‌های جنگ، در سال1384 بود که براساس مصوبه هیأت وزیران، طرح توسعه بندر شهید بهشتی با عنوان دروازه توسعه محور شرق در دستور کار قرار گرفت. بعدها در سال86 پس از برگزاری مناقصه بین‌المللی توسط سازمان بنادر و دریانوردی، قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرای این پروژه با اعتبار 341میلیون دلار را بر عهده گرفت و اکنون فاز اول آن آماده بهره‌برداری است.
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بندر شهید بهشتی چابهار را سوپاپ اطمینان بنادر کشور لقب می‌دهد که از امروز رسما اعلام وجود می‌کند و قرار است دروازه دسترسی افغانستان و همسایگان شمالی ایران (کشورهای CIS) به آب‌های آزاد باشد. آنچه این بندر را بی‌رقیب می‌کند، 3شاخصه امنیت، نزدیکی و ارزانی ترانزیت از مسیر این بندر و کریدوری است که در پس‌کرانه‌ آن قرار دارد. محاسبات نشان می‌دهد که هزینه حمل هر کانتینر کالا از بندر چابهار به مقصد افغانستان، هزار دلار نسبت به مسیر پاکستان و 1.5میلیون تومان ارزان‌تر از مسیر بندر شهید رجایی تمام می‌شود.
از سوی دیگر رونق ترانزیت از بندر چابهار به سمت کشورهای افغانستان و CIS کسب‌وکار این منطقه محروم را نیز رونق می‌بخشد. برآوردهای مقدماتی اثرگذاری شگفت‌انگیز ترانزیت از این مسیر را تأیید می‌کند. به‌عنوان نمونه، هندوستان قرار است حدود یک‌میلیون و 100هزار تن گندم از مسیر بندر و کریدور چابهار به افغانستان ترانزیت کند که کل این محموله در قالب 47هزار کانتینر ترانزیت خواهد شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان می‌گوید:
در نخستین گام، به‌واسطه این ترانزیت باید 47هزار تریلر، این 47هزار کانتینر را حمل کنند و جدای از اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش‌افزوده‌ای که از این محل محقق می‌شود، برآوردهای مقدماتی نشان می‌دهد که تردد این وسایل در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان، گردش مالی رستوران‌های این استان را حدود 5میلیارد تومان افزایش می‌دهد. این در حالی است که ظرفیت بندر چابهار قبل از افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی 2.5میلیون تن بوده و فعلا با افتتاح فاز نخست به 8.5میلیون تن رسیده که در همین فاز به 15میلیون تن می‌رسد. ضمن اینکه در ادامه مقرر شده در فاز دوم توسعه به 27میلیون تن و تا فاز پنجم به 83 میلیون تن در سال افزایش یابد.

منبع :اقتصاد آنلاین 12 اذر ماه 96