اخبار انجمن

اجلاس تدوین برنامه های راهبردی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد

تاریخ : 1396/10/04


دومین دور مذاکرات کمیته مشترک اقتصادی و ترانزیت فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در تاریخ 11 و 12 آذرماه در شهر کابل باحضور مدبیران کل دو تیم مذاکره کننده برگزار شد .
به گزارش عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی ابراهیم عطایی که ب عنوان تنها نماینده بخش خصوصی در این کمیته حضور داشته است این مذاکرات در قالب سه مو ضوع تجارت و سرمایه گذاری،ترانزیت و حمل ونقل بین المللی، انرژی و معادن در کمیته های مجزا کارشناسی و به بحث وتبادل نظر گذاشته شد که این کمیته با هدف تلاش جهت گسترش مبادلات تجاری دو طرف تا بالاترین حد ممکن از طریق رفع موانع و محدودیتهای موجود در عرصه های صادرات و خدمات فنی و مهندسی با تو جه به رعایت اصل تداوم تجارت و ترانزیت ، گسترش دسترسی تجار و تولید کنندگان دو کشور به بازارهای ایران و افغانستان و منطقه و جلوگیری از صادرات کالاهای بی کیفیت و غیر استاندارد و اجرای تفاهمنامه های موجود در عرصه گمرکی و ارتقای همکاریها و تقویت و همکاری دو کشور در حوزه های بانکی،بیمه، استاندارد،آموزش و نیز گسترش و رونق حمل و نقل و ترانزیت فی مابین دو کشور و در منطقه با توسعه و احداث زیر ساختهای حمل و نقل بویژه در مسیر کریدورهای ترانزیتی جاده ای و ریلی شرقی-غربی و شمالی-جنوبی و افزایش گمرکات مرزی و تو سعه زیر ساختهای حمل و نقل چند وجهی و تجهیز و افزایش ظرفیت گمرکات مرزی موجود برگزار گردید .
همچنین در ادامه تفاهمنامه همکاری بابت تامین فرآورده های نفتی و گاز مورد نیاز افغانستان و تو سعه هم کاری در کلیه زمینه های معدنی از جمله تحقیق و توسعه، آموزش ، اکتشاف و فرآوری محصولات معدنی مذاکره و گفتگو گردید .
در ادامه عطایی افزود :در پایان دور مذاکرات اکثر موضوعات به توافق طرفین رسید. دور بعدی مذاکرات در دو ماه آینده در تهران تکمیل و به امضای روسای جمهور دو کشور خواهد رسید. در حاشیه این مذاکرات نیز ملاقاتهای خصوصی با افراد مسئول و مرتبط انجام که تفاهمات و اطلاعات ارزنده ای رد و بدل گردید.
لازم به ذکر است تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران شامل معاون فرهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای ، مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای-قایم مقام معاون وزیر و مدیر کل اقتصادی و جلب -مدیر کل سیاستها و مقررات ارزی-مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی -مدیر کل دفتر اسیااقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت-مدیر امور بین املل راه اهن و عضو هیت مدیره راه اهن و مدیرعامل منطقه ازاد چابهارو تعدادی از رایزنها و مشاورین اقتصادی و سیاسی وزارت امور خارجه و تنها نماینده بخش خصوصی از انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسانو د رمقابل تیم مذاکره کننده طرف افغانی شامل مدیران کل و معاونین وزارت خانه های اقتصادی و تجاری برگزار گردید.