خبر عمومی

تاکید بر کاهش هزینه و زمان برای توسعه ترانزیت میان ایران و ترکیه

تاریخ : 1396/10/14

در كميسيون مشترك حمل‌ونقل بین‌الملل جاده‌ای مطرح شد:
 چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ - جاده‌ای

پرچم ایران و ترکیهمدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای در كميسيون مشترك حمل‌ونقل بین‌الملل جاده‌ای فی‌مابین ايران و تركيه اظهار داشت: دو عامل مهم هزینه و زمان را برای توسعه ترانزیت باید كاهش داد تا علاوه بر تسهیل ورود و خروج ناوگان ایرانی از خاک ترکیه، ناوگان ترک نیز از طریق ایران به كشورهای حوزه CIS و افغانستان و پاكستان و غیره سفر كنند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، كميسيون مشترك حمل‌ونقل بین‌الملل جاده‌ای فی‌مابین جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای به مدت دو روز شروع به کارکرد.

در اين كميسيون مشترك قرار است طرفين به يك يادداشت تفاهم مشترك براي ارتقاء سطح خدمات و توسعه روابط حمل‌ونقلی و احیاناً رفع پاره‌ای از مشكلات بپردازند.

در ابتدای این نشست رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی این سازمان با اشاره به سوابق تاریخ همکاری‌های مشترك میان ایران و تركیه درزمینه تجارت كالا و ترانزیت آن گفت:اولین موافقت‌نامه حمل‌ونقلی بین دو كشور در سال ۱۹۸۰ منعقدشده است كه با اصلاحیه آن در سال ۱۹۹۵ مهم‌ترین مشخصه آن‌که همانا تردد بدون جواز برای حمل‌ونقل و ترانزیت بود به امضاء مقامات عالی رتبه دو كشور رسید و لازم‌الاجرا شد.

وی با اشاره به اینكه تاكنون جلسات متعددی بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و طرف ترکیه‌ای برگزارشده است ادامه داد: متاسفانه جلسات كمیسیون مشترك بین دو كشور در سال‌های گذشته به‌صورت غیرمنظم برگزارشده كه امیدواریم در دور جدید با توجه به اینكه دو كشور خواهان ارتباطات بیشتر تجاری و ترانزیتی هستند این جلسات به‌صورت منظم برگزار شود تا دو كشور دوست و همسایه بتوانند روابط بین‌المللی حمل‌ونقلی خود را توسعه داده و این جلسات منظم شروعی برای برنامه‌های منظم ترانزیتی بین دو كشور باشد.

نفیسی بابیان اینكه حجم تجارت میان ایران و تركیه به ۵ میلیارد دلار رسیده است گفت: جمع‌بندی‌های ما در اواخر سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد در سالی كه گذشت ۶۵ هزار دستگاه كامیون ایرانی وارد تركیه شده‌اند و همچنین ۷۸ هزار دستگاه كامیون عبوری ترکیه‌ای از كشور ما عبور کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینكه جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط با تركیه است خاطرنشان كرد: اگر برای گسترش روابط بین‌المللی خود تلاش می‌کنیم باید دو عامل مهم هزینه و زمان را برای توسعه ترانزیت كاهش دهیم زیرا تعدیل این دو عامل باعث می‌شود تا از طرفی ناوگان ایرانی به‌راحتی وارد تركیه شده و از آن خارج شوند و از طرفی دیگر ناوگان ترکیه‌ای بتوانند از طریق ایران به كشورهای حوزه CIS و افغانستان و پاكستان و غیره سفر كنند.

در پایان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با اشاره به اینكه ایران و تركیه دارای سه مرز مشترك برای عبور و مرور هستند افزود: برای ارتقاء سطح روابط و تسهیل در عبور و مرور ناوگان‌های دو طرف پیشنهاد می‌کنم تا هر سه ماه یک‌بار یك كمیسیون مشترك در این سه مرز تشكیل شود تا به ارتقاء سطح روابط فی‌مابین بیانجامد.

در ادامه این نشست سایم ایچوقلو مدیرکل مقررات جاده‌ای وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات و دریایی تركیه به‌عنوان ارشد مذاکره‌کننده طرف مقابل با تشكر از حسن مهمان‌نوازی طرف ایرانی و با اشاره به اینكه توافق بین‌المللی حمل‌ونقل كالا و مسافر میان دو كشور درزمینه جاده‌ای در حال اجرایی شدن است گفت: همه‌ساله این كمیسیون مشترك بین دو كشور برگزار می‌شود كه مهم‌ترین دستاورد آن حل‌وفصل مشكلات موجود بر سر راه حمل‌ونقل جاده‌ای است كه حركت بسیار نیكویی است.

وی با تأکید بر اینكه در چهارچوب حسن نیت متقابل مسئولین و مقامات عالی‌رتبه می‌توانند هر مسئله و مشكلی را حل كنند افزود: مشكلات بسیاری بر سر اجرایی شدن كامل موافقت‌نامه حمل‌ونقلی فی‌مابین دو كشور وجود دارد كه باید در این كمیسیون برای مشكلات موجود تلاش كنیم تا به یک‌راه حل دائمی دست‌یابیم.

مذاکره‌کننده ارشد ترکیه‌ای ادامه داد: البته در حال حاضر طبق موافقتنامه مذكور کامیون‌های دو كشور برای ترانزیت نیازمند اخذ مجوز عبور نیستند كه این امری بسیار با ارزش است، با این‌حال گسترش روابط و حمل‌ونقل نیازمند تلاش بیشتر است و امیدواریم تا در این كمیسیون به راه‌حل‌هایی دست‌یابیم تا گام‌های محكمی برای افزایش مبادلات حمل‌ونقلی فی‌مابین برداریم زیرا اگر بستر ترانزیت و حمل‌ونقل جاده‌ای دو كشور گسترش یابد آن زمان همکاری‌های دیگر اقتصادی ایران و تركیه آغاز می‌شود.

این گزارش می‌افزاید نشست این كمیسیون در روزهای ۱۲ و ۱۳ دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی 13 دی ماه 96