خبر عمومی

جاوید هشدار داد: ◄ ناامیدی از تغییر قوانین حمل‌ونقلی به نفع رانندگان قربانی قاچاق

تاریخ : 1396/11/18


دلیل بی گناهی راننده هم جاگذاری محموله قاچاق در جوف کالا بوده است و اساساً ارتکاب جرم از سوی راننده نبوده است و بنابراین او نباید مجازات شود. بااین‌حال قوانین کشورها به سمتی رفته است که وقتی به صاحب کالا که متهم اصلی است دسترسی نداشته باشند می آیند و نزدیک‌ترین و راحت‌ترین عامل و عنصر که راننده است را دستگیر می‌کنند.

ناامیدی از تغییر قوانین حمل‌ونقلی به نفع رانندگان قربانی قاچاق
تین‌نیوز |
رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با ابراز ناامیدی از تغییر قوانین حمل‌ونقلی به نفع رانندگان قربانی قاچاق گفت: مجرم اصلی صاحب کالا است اما راننده قربانی می‌شود

یونس جاوید رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز گفت: تاکنون تلاش‌های ما موفقیت‌آمیز نبوده است و رانندگان قربانی هم چنان به‌ناحق در زندان‌های کشورهای همسایه دوران حبس خود را می‌گذرانند.

وی ادامه داد: دلیل بی گناهی راننده هم جاگذاری محموله قاچاق در جوف کالا بوده است و اساساً ارتکاب جرم از سوی راننده نبوده است و بنابراین او نباید مجازات شود. بااین‌حال قوانین کشورها به سمتی رفته است که وقتی به صاحب کالا که متهم اصلی است دسترسی نداشته باشند می آیند و نزدیک‌ترین و راحت‌ترین عامل و عنصر که راننده است را دستگیر می‌کنند.

جاوید با اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس که راننده را متهم نهایی دانسته است، گفت: ایشان مگر مقام قضایی هستند؟ قاضی هم که باشند مگر قاضی عملیات حمل‌ونقل را می‌داند؟ وقتی داخل قوطی کنسرو سربسته و داخل پروفیل آهن و دستگاه پخت نان مواد جاسازی‌شده است و بعد به راننده برای حمل باری به اسم قوطی کنسرو مأموریت می‌دهند او چه باید کند؟

وی ادامه داد: البته گاهی راننده مقصر است و مواد داخل ماشین او و کانتینر جاسازی‌شده است اما وقتی در جوف کالا است سهم راننده در تخلف صفر است و نمی‌شود به این راحتی حکم به دخالت صد درصدی رانندگان داد. از طرفی اگر راننده مقصر است اصلاً راننده توان مالی‌ تامین 400 کیلو مواد مخدر را دارد؟

مجرم اصلی صاحب کالا است اما راننده قربانی می‌شود

جاوید با توضیح اینکه در برخی موارد هم راننده دست دارد، گفت: اما بر اساس قوانین موجود در هر دو صورت راننده محکوم می‌شود. از طرفی راننده‌ای که مشکلات مالی، اجتماعی و مشکلات پشت پرده دارد ممکن است 10 میلیون بگیرد و باری را جابجا کند اما عامل اصلی فرد دیگری است که بازهم دنبال او نمی‌گردند. مجرم اصلی صاحب کالا است اما راننده قربانی می‌شود.

وی با توضیح اینکه جرم‌شناسی را باید از منظر علت و معلولی دید و اینکه عامل اصلی انتقال محموله کیست؟ گفت: به فرض هم اگر راننده دخالتی داشته باشد، وی مثل یک کارگر خورده پایی است که قربانی شده است و منشأ وقوع جرم جای دیگری است.

به گفته جاوید، راننده به عنوان کوچک‌ترین عنصر حمل و نقل بزرگ‌ترین قربانی قاچاق کالا است. وی هم چنین به آثار اجتماعی و فرهنگی زندانی شدن یک راننده در زندان‌های یک کشور اشاره کرد و گفت:متلاشی شدن خانواده و بی‌سرپرست شدن فرزندان حداقل های اثار این اتفاق است.

وی به تعطیلی شرکت حمل و نقلی و بیکاری صدتا راننده اشاره کرد و ادامه داد:در این صورت سطح فعالیت بنگاه‌های اقتصادی ما کاهش پیدا می‌کند.بنابراین اگر به‌صورت سیستماتیک به این موضوع نگاه کنیم شاهد آثار مخرب این تصمیم غلط بر روی سیستم اقتصادی و بنیان خانواده خواهیم بود.

منبع : تین نیوز 18 بهمن ماه 96