خبر عمومی

کالاها و مقاصد برتر تجاری سال ۹۶

تاریخ : 1397/01/27


دنیای اقتصاد : ۱۰۰ مقصد عمده صدور کالاهای ایرانی معرفی شدند. این ۱۰۰ مقصد ۹/ ۹۹ درصد از وزن و ۸/ ۹۹ درصد ارزش صادرات ایران در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش صادرات به این کشورها در مدت زمان مذکور معادل ۴۶ میلیارد و ۸۴۵ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۵ با رشد حدود ۷ درصدی روبه‌رو شده است.
همچنین آمارها نشان می‌دهد که در مدت زمان مورد بررسی «میعانات گازی» بیشترین سهم از ارزش صادرات کالایی بدون نفت خام ایران را از آن خود کرده است و در آن سو چینی‌ها بزرگ‌ترین مقصد صادراتی کشور با ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات بوده‌اند. آمارهای معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد در سال ۹۶، «میعانات گازی» بیشترین سهم از ارزش صادرات کالایی بدون نفت خام ایران را به خود اختصاص داده است. ایران در سال ۹۶ حدود ۷ میلیارد دلار (به وزن بیش از ۱۷ میلیون تن) میعانات گازی به جهان صادر کرده و سهم بیش از ۱۵ درصدی از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. پس از آن «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی‌متر مکعب و بیشتر» و «پروپان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» با سهم‌های ۳/ ۵ درصدی و ۱/ ۳ درصدی در رده‌های پس از میعانات گازی قرار دارند. آمارها نشان می‌دهد در سال ۹۶، بیش از ۶/ ۳۱درصد (تقریبا معادل ۸/ ۱۴ میلیارد دلار) از ۱۰۰ قلم عمده صادرات کالایی ایران مربوط به فرآورده‌های نفتی بوده است. فهرست ۱۰۰ قلم عمده صادراتی ایران در سال ۹۶ نشان می‌دهد این ۱۰۰ قلم سهمی معادل ۵/ ۷۹ درصد از ارزش کل صادرات ایران را داشته‌اند و ارزش کل صادرات مربوط به آنها معادل ۳/ ۳۷ میلیارد دلار بوده است. ۱۰ قلم اول صادراتی ایران در سال ۹۶ سهمی نزدیک به ۴۰ درصد از ارزش کل صادرات ایران را داشته‌اند. همچنین بین ۱۰۰ قلم عمده صادراتی ایران در سال ۹۶، بیشترین متوسط قیمت صادراتی را به‌ترتیب زعفران، کف‌پوش‌ها، قطعات توربین‌های بخار و روده و شکمبه گوسفند کسب کرده‌اند. متوسط قیمت صادراتی هر تن زعفران خردنشده و ساییده نشده در سال ۹۶ حدود ۵/ ۱ میلیون دلار و متوسط قیمت صادراتی هر تن زعفران به‌صورت فله نیز بیش از ۳/ ۱ میلیون دلار بوده است. کمترین متوسط قیمت بین ۱۰۰ قلم عمده صادراتی ایران در سال ۹۶ را نیز سیمان، سنگ آهن و کنسانتره آهن تشکیل داده‌اند. متوسط قیمت هر تن سیمان‌ پودرنشده موسوم به کلینکر معادل ۳/ ۲۸دلار و متوسط قیمت هر تن سیمان سفید پرتلند به‌جز رنگ شده به‌طور مصنوعی نیز قریب به ۳۷ دلار بوده است. در بین ۱۰۰ قلم عمده صادراتی، ۸۰ قلم متوسط قیمتی بالاتر از متوسط قیمت کل صادرات ایران در سال ۹۶ (حدود ۳۵۰ دلار بر تن) داشته‌اند.

آمارها همچنین نشان می‌دهند بزرگ‌ترین مقصد صادراتی ایران، چین با ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات بوده است. چین ۳/ ۱۹ درصد از ارزش کل صادرات ایران در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات ایران به چین در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ معادل ۳/ ۸ درصد افزایش یافته، در حالی که به لحاظ وزنی با افت ۶/ ۷درصدی مواجه شده است. پس از چین، به‌ترتیب کشورهای امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و ترکیه بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران را در سال ۹۶ داشته‌اند. این پنج کشور جمعا ۳/ ۶۵ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند. مطابق آمارها در بین ۱۰۰ مقصد عمده صادراتی ایران در سال گذشته، ۶۴ مورد از آنها نسبت به سال ۹۵ رشد ارزش صادرات را تجربه کرده‌اند و در ۳۶ مورد از آنها، ایران به لحاظ ارزشی صادرات خود را کاهش داده است. بیشترین رشد صادراتی ایران بین ۱۰۰ کشور نخست صادراتی، مربوط به سنگاپور بوده است. در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ صادرات ایران به سنگاپور بیش از ۸۶ درصد افت کرده است. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد ارزش صادرات ایران به جهان در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد ۶/ ۶ درصدی داشته است. در بین ۱۰۰ کشور نخست صادراتی ایران، برخی کشورها اثر پررنگ‌تری بر افزایش ارزش صادرات ایران در این سال داشته‌اند. بیشترین تاثیر بر رشد ارزش صادرات را افزایش صادرات به جمهوری کره رقم زده است. صادرات ایران به جمهوری کره در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۵۲ درصد رشد کرده و این میزان رشد سهمی حدود ۴/ ۳ واحد درصد از رشد ۶/ ۶ درصدی ارزش کل صادرات ایران را موجب شده است. پس از آن افزایش صادرات ایران به ترکیه و چین سهمی به ترتیب ۷/ ۱ واحد درصد و ۶/ ۱ درصد از رشد صادرات داشته‌اند. در میان ۱۰۰ مقصد عمده صادراتی ایران در سال ۹۶، به‌طور متوسط ایران گران‌ترین کالاها را به سوئیس صادر کرده است. متوسط قیمت اقلام صادراتی ایران به سوئیس معادل ۱۱۵ هزار دلار به‌ازای هر تن بوده است. متوسط قیمت اقلام صادراتی به ایالات متحده آمریکا نیز ۳۷ هزار دلار به‌ازای هر تن است. در عین حال ایران در سال ۹۶ به‌طور متوسط ارزان‌ترین کالاها را به بنگلادش صادر کرده است. متوسط قیمت اقلام صادراتی ایران به بنگلادش در سال ۱۳۹۶ معادل ۵۷ دلار بر تن بوده است.

۱۰ مقصد اول و آخر
همان‌طور که در آمارها مشاهده شد، چین بیشترین کالای ایرانی را در طول سال ۹۶ خریداری کرده است. ۳۴ میلیون و ۸۹۶ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۹ میلیارد و ۶۵ میلیون دلار در مدت زمان مذکور به چینی‌ها فروخته شده است. چین ۳/ ۱۹ درصد از ارزش کل صادرات ایران در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت زمان مشابه سال ۹۵ با رشد ۳/ ۸ درصدی روبه‌رو شده است. پس از چین به‌ترتیب کشورهای امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره، ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، تایلند و اندونزی بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده‌اند. اما از میان ۱۰۰ مقصد صادراتی ایران در سال ۹۶، ۱۰ کشور آخر هم عبارتند از اتیوپی، اوگاندا، کنگو، گینه، نروژ، بلاروس (روسیه سفید)، قبرس، لیبریا، کرواسی و آرژانتین. براساس آمار منتشر شده در مدت زمان مورد بررسی آرژانتین به‌عنوان صدمین مقصد صدور کالای ایران یک هزارتن کالا به ارزش یک میلیون دلار از ایران خریداری کرده است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد وشنبه 27 فروزدین 97