خبر عمومی

ترانزیت در دست‌انداز ارز

تاریخ : 1397/05/13


بی‌ثباتی نرخ ارز در ماه‌های اخیر بسیاری از بخش‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است به طوری که اکنون یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان حل مشکلات ارزی است.

ترانزیت در دست‌انداز ارز

ملیحه فلاح -شهرآراآنلاین، بی‌ثباتی نرخ ارز در ماه‌های اخیر بسیاری از بخش‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است به طوری که اکنون یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان حل مشکلات ارزی است. نوسانات ارزی صنعت ترانزیت به‌تازگی خراسان رضوی را نیز تحت تأ‌ثیر قرار داده است و در صورت تداوم مشکلات فعلی، ایران بازارهای ترانزیتی خود را از دست خواهد داد. چندی پیش، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، شرایط تأمین، انتقال ‌‌‏و پرداخت ارز رانندگان حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس، قرار شد رانندگان بین‌المللی به نرخ روز اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی و با احتساب کارمزدهای متعلقه ارز دریافت کنند. با این حال، در خراسان رضوی، تاکنون اقدام مؤثری برای تأمین ارز مورد‌نیاز ترانزیت صورت نگرفته است.
میزان ارز مورد‌نیاز
‌رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی دراین‌باره می‌گوید: راننده‌ای که می‌خواهد سرویس ترانزیت برود، از پول سوختی که از سر مرز پرداخت می‌کند تا هزینه تعمیرات و هزینه‌هایی که ممکن است در مسیر برای او پیش بیاید، باید همه را با ارز بپردازد. بنابراین نوسانات نرخ ارز هزینه‌هایی غیر‌منتظره‌ برای رانندگان ایجاد می‌کند. احمد زمانیان می‌افزاید: دو مشکل اساسی برای رانندگان وجود دارد. اول قیمت ارز با نرخ آزاد که موجب افزایش هزینه‌های حمل و نقل ترانزیتی شده است. دوم نوع تهیه آن در بازار غیر رسمی که از نظر قانونی ممنوع است. تهیه ارز خارج از نظام بانکی موجب ایجاد نگرانی و ترس برای رانندگان در زمان خرید از بازار آزاد می‌شود. وی ارز روزانه مورد‌نیاز ۵۰۰ کامیونی را که از مرزهای خراسان رضوی به سمت کشورهای آسیای میانه می‌روند ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار بیان می‌کند و می‌گوید: هزینه روادید‌ سه‌ماهه افغانستان ۷۵۰ دلار است که با احتساب دلار ١٠هزارتومانی، معادل هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. همچنین کامیونی که قصد دارد به قزاقستان سفر کند باید روادید ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان را داشته باشد. برای تهیه این روادیدها به سه هزار و ۶۰۰ دلار نیاز است. این ارقام بدون احتساب هزینه بین راه است. وی ادامه می‌دهد: رانندگان ترانزیت باید ۷۰ درصد از کرایه حمل را به صورت ارز با خود داشته باشند اما با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز، این کار به‌سختی میسر می‌شود.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از تغییر مسیر رانندگان بین‌الملل به جاده‌های داخل کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: بسیاری از راننده‌ها با توجه به شرایط دشوار ترانزیت، مسیر کاری خود را تغییر داده و به حمل و نقل جاده‌ای داخل کشور روی آورده‌اند. افزایش کرایه‌ها و کاهش خدمات جاده‌ای از سوی رانندگان باعث دپوی طولانی‌مدت بار در انبار صاحبان کالا شده است.
ترانزیت قیمت ثابت ندارد
زمانیان با اشاره به نوسانات شدید ارز، به نبود قیمت ثابت برای ترانزیت کالا اشاره می‌کند و می‌گوید: میزان افزایش قیمت حمل و نقل بین‌الملل به نرخ ارز بستگی دارد که هرروز افزایش می‌یابد. شرکت‌های حمل و نقل دیگر دنبال مشتری نمی‌روند چون هزینه‌ها ثابت نیست. برای ارائه قیمت به صادرکنندگانی که می‌خواهند کالای خود را از مبدأ تا مقصد نهایی منتقل کنند، باید ثبات ارزی تا یک ماه وجود داشته باشد. چگونه می‌توانیم با توجه به تغییر هرروزه نرخ ارز به صادرکنندگان قیمتی ثابت اعلام کنیم؟
وی می‌افزاید: دولت تاکنون یک سِنت به حمل و نقل بین‌الملل کمک نکرده و وعده‌های آن نیز عملی نشده است. این مشکلات موجب افزایش تلاطم و بی‌ثباتی‌ای بی‌سابقه‌ در بازار ترانزیت و حمل و نقل بین‌الملل شده است.
تصمیمات دولت هنوز عملی نشده است
در ادامه، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان رضوی از محاسبه هزینه‌های حمل و نقل بین‌الملل از سوی شرکت‌ها به صورت روزانه خبر می‌دهد و می‌گوید: شرکت حمل و نقل موظف است هزینه‌ها را پیش‌بینی کند و در کرایه حمل راننده
به وی بپردازد. در این زمینه به ورود دولت نیازی نیست.
جواد وحدتی‌فرد با اشاره به مشکلات تهیه ارز برای رانندگان ترانزیت می‌گوید: دولت تصمیم‌گرفت که رانندگان بتوانند از طریق بیمه و اسناد حمل و نقل ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند اما تا این لحظه، به دلیل بروز مشکلات، در بعضی استان‌ها مانند خراسان رضوی، هنوز اقدامی صورت نگرفته است. وی از علت پرداخت نشدن ارز بانکی به رانندگان در استان اظهار بی‌اطلاعی کرد.
‌مهدی نفیسی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، نیز به مهر می‌گوید: دولت قرار بود برای تأمین هزینه‌های جاری رانندگان ترانزیت که به کشورهای خارجی تردد می‌کنند ارز دولتی اختصاص دهد اما این کار تاکنون انجام نشده است.

منبع: روزنامه شهر آرا 12 مرداد ماه 97