خبر عمومی

تهدید عدم صدور (کارنه‌تیر) برای کامیون‌های ایرانی/حمل و نقل بین‌المللی ایران در معرض آسیب شدید قرار دارد

تاریخ : 1397/07/30


در پی تعدد کشف قاچاق از کامیون‌های ایرانی مطرح شد:

 ◄

در صورت تداوم جاسازی مواد در بارهای صادراتی سازمان ایرو صدور کارنه‌تیر را برای ایران متوقف خواهد کرد؛ در این صورت رانندگان ترک به‌جای رانندگان ایرانی بار را از ایران به اروپا می‌برند و در این صورت رانندگان ایرانی بیکار می‌شوند.

تهدید عدم صدور (کارنه‌تیر) برای کامیون‌های ایرانی/حمل و نقل بین‌المللی ایران در معرض آسیب شدید قرار دارد
تین‌نیوز |    
دختر یکی از رانندگان قربانی قاچاق کالا در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز از تعدد کشف کالای قاچاق در بارهای صادراتی گلایه‌کرد و گفت: بی‌اعتمادی به سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی ایران از سوی نهادهای مربوط به حمل و نقل جاده‌ای سرعت گرفته است.

وی با اشاره به کشف مواد مخدر از یک کامیون ایرانی حامل ام‌دی‌اف نسوز در مرز بلغارستان و زندانی شدن راننده این کامیون طی هفته‌های گذشته، گفت: ادامه‌دار شدن این وضعیت برای سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی ایران یک تهدید محسوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: این در حالی است که این امکان وجود داشت که در پاسخ به اعتراض خانواده‌های قربانیان قاچاق کالا با نظارت بیش‌تر گمرک جلوی قاچاق از طریق بارهای صادراتی گرفته شود.

وی گفت: بعد از کشف این محموله از کامیون ایرانی، رئیس‌جمهور بلغارستان اعلام کرده است که تعدد این اتفاق می‌تواند به معنای این باشد که تعدد قاچاق به اروپا از طریق ایران، با حمایت حاکمیت انجام می‌شود.

او با اعلام این‌که هفته گذشته به‌عنوان یکی از خانواده‌های قربانیان قاچاق در جلسه‌ای در سازمان راهداری به دعوت این سازمان حضور یافتم، گفت: جلسات کوچکی هر از گاهی در سازمان راهداری و مجلس تشکیل می‌شود اما این جلسات هنوز منجر به حمایت از رانندگان ترانزیتی نشده است.

به گفته او رانندگانی که نه نیاز مالی نه سوپیشینه دارند و در حمل‌ونقل سابقه بسیار خوبی هم دارند بعداز این‌که در دام قاچاقچیان کالا می‌افتند باید از سمت دولت حمایت شوند.

او با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی باید همگام با سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی باشند، گفت: رانندگان ترانزیتی تنها هستند و از آن‌ها حمایت نمی‌شوند.

او ادامه داد: در صورت تداوم جاسازی مواد در بارهای صادراتی سازمان ایرو صدور کارنه تیر را برای ایران متوقف خواهد کرد؛ در این صورت رانندگان ترک به‌جای رانندگان ایرانی بار را از ایران  به اروپا می‌برند و در این صورت رانندگان ایرانی بیکار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز سازمان ایرو در 24 مارس 1948 تاسیس و اعضای اولیه آن کشورهای بلژیک، دانمارک، فرانسه، هلند، نروژ، سوئد، سوئیس و انگلستان بوده است. اهداف این سازمان، ایجاد سلسله تضمینات تیر بر اساس توافقات بعمل آمده کمیته اداری تیر سازمان ملل و چاپ کارنه تیر و ارتقا سطح حمل و نقل بین المللی جاده‌ای  است.

منبع: خبر گزاری تین نیوز 30 مهر ماه 97