خبر عمومی

شیوه تعامل ایران و کره در دور جدید تحریم

تاریخ : 1397/09/08


دنیای اقتصاد : چگونگی یافتن راه حلی در راستای توسعه همکاری میان دو کشور ایران و جمهوری کره در نخستین سمینار مشترک فرصت‌های اقتصادی این دو کشور بررسی شد. این سمینار با انتقاد از تغییر رفتار کره با آغاز تحریم‌ها و همراهی این کشور با آمریکا از زمانی که آمریکا یکجانبه از پیمان برجام خارج شد، همراه بود؛ انتقادی که به عدم همکاری ووری بانک کره جنوبی در راستای تهاتر با ایران گره خورد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی با اشاره به مشکل مراودات مالی و بانکی و همچنین مشکلات حمل‌ونقل کالا برای ایران در شرایط تحریم گفت: به‌رغم اینکه ایران در ووری بانک کره جنوبی رقم بسیار سنگینی موجودی دارد متاسفانه این بانک برای تهاتر با ایران همکاری نکرده است. چالشی که برای عبور از آن در این نشست پیشنهاد تشکیل صندوقی بین بانک مرکزی ایران و کره جنوبی مطرح شد؛ راهکاری که به اعتقاد حسین تنهایی اجرایی کردن آن می‌تواند مراودات مالی بین دو کشور را تسهیل کند. انتقادات مطرح شده از سوی طرف ایرانی موجب شد تا سفیر کره جنوبی به دفاع از عملکرد این کشور بپردازد؛ به گفته یوجانگ‌‌هیان، دولت این کشور برای حفظ روابط با ایران تلاش کرده و معاف شدن کره از تحریم‌ها نتیجه تلاش‌های دولت و شرکت‌های کره‌ای بوده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی حجم صادرات ایران در سال ۲۰۱۷ به کره جنوبی بالغ بر ۸ میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۷/ ۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. همچنین میزان واردات ایران از کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ برابر با ۴ میلیارد دلار بوده که این رقم نیز سیر نزولی پیدا کرده و به ۲ میلیارد دلار رسیده است؛ این ارقام در حالی است که واردات ایران رقمی در حدود ۵۴ میلیارد دلار است و کره جنوبی بعد از چین و امارات سومین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود.

آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که واردات ایران از کره جنوبی کالاهای مصرفی است در حالی که ایران بیشتر کالاهای واسطه‌ای و مواد معدنی به این کشور صادر می‌کند. تنهایی افزود: واردات کالاهای کره‌ای به ایران شامل لوازم خانگی و خودرو می‌شود در حالی که ما بیشتر نفت و مشتقات آن را به این کشور صادر می‌کنیم. در این خصوص سفیر کره نیز با بیان این موضوع که ایران با ۸۲ میلیون نفر جمعیت، هشت و نیم برابر مساحت کره با موقعیت جغرافیایی مطلوب، برای کره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای هدف در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود، افزود: تجارت ایران و کره بیشتر در حوزه نفت و لوازم خانگی بوده است، اما ما در نظر داریم تا این سطح از روابط را گسترده‌تر کرده به حوزه‌های مختلفی از جمله علم و فرهنگ و تحقیقات مشترک تعمیم دهیم.

از سوی دیگر به اعتقاد رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی، مردم ایران کیفیت و تنوع محصولات کره را از نزدیک لمس کرده و برای همین آشنایی خوبی با این کشور دارند اما مردم کره جنوبی، کالاهای ایرانی را نمی‌شناسند، به همین دلیل باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا به کمک صنعت گردشگری، ایران و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری آن را بهتر معرفی کنیم. وی در ادامه به مساله تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به دلیل تحریم‌های آمریکا، سطح روابط تجاری بین دو کشور بسیار کاهش پیدا کرده چراکه در حوزه حمل‌ونقل و تامین مالی دچار مشکل جدی هستیم. البته به نظر می‌رسد به کمک اتحادیه اروپا این مشکلات تا حدودی برطرف خواهد شد و این موضوع می‌تواند در بهبود سطح مناسبات بین ایران و کره اثرگذار باشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی با اشاره به مشکل مراودات مالی و بانکی و همچنین مشکلات حمل‌ونقل کالا برای ایران در شرایط تحریم، گفت: به‌رغم اینکه ایران در ووری بانک کره جنوبی رقم بسیار سنگینی موجودی دارد متاسفانه این بانک برای تهاتر با ایران همکاری نکرده و پیشنهاد ما این است که برای انجام مبادلات تجاری بین دو کشور یک صندوق بین بانک مرکزی ایران و کره جنوبی تشکیل شود تا از این طریق مراودات مالی بین دو کشور آسان‌تر انجام شود.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز از علاقه بخش خصوصی ایران برای تداوم همکاری‌های تجاری با شرکای خود در کره جنوبی سخن گفت و تاکید کرد: اقتصاد کره جنوبی از ۵۰ سال گذشته مسیر توسعه را آغاز کرد و توانست موانع را با موفقیت پشت سر بگذارد. این کشور امروز به کشوری توسعه‌یافته و صنعتی در دنیا تبدیل شده است. وی اقتصاد کره را الگوی خوبی برای سیاست‌گذاران و بخش خصوصی ایران معرفی کرد و با اشاره به روزهای سختی که اقتصاد کشور پشت سر می‌گذارد، گفت: رویکرد دولت فعلی آمریکا علیه ایران نه‌تنها تهدیدی برای اقتصاد ایران است بلکه می‌تواند هشداری جدی برای دنیا باشد چراکه اگر یک اقتصاد بزرگ از توانایی خود به‌عنوان سلاحی در برابر کشورها استفاده کند، خطری جدی علیه ثبات اقتصاد جهانی خواهد بود.

فرصت دوباره در کار نیست
عضو گروه دوستی پارلمانی کره جنوبی و جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه برخی کشورها حتی در شرایط تحریم حاضر به همکاری تجاری با ایران هستند، گفت: پیشنهاد ما به کره‌ای‌ها این است که فرصت تجارت با ایران را تحت تاثیر اغواهای آمریکا از دست ندهد. اسدالله عباسی افزود: ایران اسلامی یکی از تامین‌کنندگان نفت کره جنوبی بوده و هیچ‌گاه در تعهدات خود کوتاهی نکرده است. به گفته این نماینده مجلس، مردم ایران نسبت به کره اعتماد متقابل دارند؛ اما از سال ۲۰۱۲ و از آغاز تحریم‌ها یک دفعه تغییر رفتاری در کشور کره مشاهده شد؛ به ویژه از زمانی که کشور آمریکا یک‌جانبه از پیمان برجام خارج شد یکی از کشورهایی که در این زمینه برای همراهی با دولت آمریکا تلاش کرد، کشور کره جنوبی بود.

عباسی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در ایران اختیارات زیادی دارند و می‌توانند در روابط بین دو کشور تعدیل و تلطیف ایجاد کنند، بیان کرد: مسوولان کشور ما از رفتار کره جنوبی ناراحت و ناخرسند هستند و خوشبختانه نمایندگان کشور کره جنوبی هم ناخرسند هستند از اینکه دو ماه قبل از اینکه ۴ نوامبر برسد، به کاهش خرید نفت و تعطیلی بانک‌ها اقدام کردند. وی افزود: باید بحث‌های حمل و نقل و مشکل ارتباطات بانکی حل شود و تا این ارتباطات برقرار نشود، نمی‌توان به فعالیت‌های تجاری ادامه داد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد 8 آذر ماه 97