خبر عمومی

متن پيش نويس موافقتنامه چابهار نهایی شد

تاریخ : 1395/03/01

متن پيش نويس موافقتنامه چابهار نهایی شد
معاون امور موافقتنامه‌های بين المللی دفتر ترانزيت و پايانه های مرزی از نهايی شدن متن پيش نويس موافقتنامه سه جانبه حمل و نقل بين المللی و ترانزيتی چابهار در شهر دهلی نو خبر داد.
جعفر جمیلی در دومین نشست كارشناسی به منظور نهایی سازی متن موافقتنامه چابهار بین ایران و هند، گفت: در این سفر هیات كارشناسی طرف ایرانی به سرپرستی مدیركل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی و نماینده راه آهن جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. این نشست در فضای صمیمی برگزار و بندهای باقیمانده از موافقتنامه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از توافق اعضا و تایید رسمی رؤسای هیات‌های كارشناسی سه كشور، موافقتنامه نهایی برای امضای وزرای حمل و نقل سه كشور در اواسط تیر ماه سال جاری در شهر چابهار آماده شد.
معاون امور موافقتنامه های بین المللی دفترترانزیت و پایانه های مرزی تصریح كرد: موافقتنامه سه جانبه ایران - هند- افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار از سال ۲۰۱۲ میان مقامات کشورهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بعد از آن در نشستهای مختلف همکاری های اقتصادی منطقه ای، مقرر شد تا موافقتنامه مذكور هرچه سریعتر نهایی شود.
وی با تاكید بر اینكه بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی آن اهمیت بالای اقتصادی برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آبهای آزاد به ویژه كشور افغانستان دارد، گفت: با امضای موافقتنامه چابهار بطور حتم گام مهمی در جهت رفع موانع و مشکلات در عرصه های مختلف به خصوص حوزه های مرتبط بادریایی، جاده ای، ریلی، گمرکی برداشته خواهد شد.
جمیلی ادامه داد: در شرایط جدید، همکاری و مشارکت بیشتر و جدی‌تر دولت‌های منطقه با یكدیگر و همچنین با سازمان‌های بین‌المللی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی غیرقابل اجتناب بوده و یک ضرورت محسوب می‌شود و لذا همکاری‌های حمل‌ونقلی منطقه‌ای یک انتخاب واقعی جهت توسعه همکاری فیمابین سه کشور محسوب گردیده و این امر پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری بین کشورها است.
جمیلی همچنین بیان كرد: با جابه‌جایی کالا در این کریدور و با درنظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه آن، به زودی شاهد تحولات چشمگیری در روابط حمل‌ونقلی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و این کشورها بوده که قطعاً امنیت بیشتر و روابط نزدیک‌تر بین مردم سه کشور را نیز به دنبال خواهد داشت و با الحاق سایر کشورها به آن نیز فصل نوینی در تحکیم روابط حمل‌ونقلی منطقه ایجاد خواهد کرد.
در دو مرحله مذاكرات كارشناسی صورت گرفته در تهران و دهلی نو نمایندگان دستگاه‌های مرتبط از جمله معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دفاتر حقوقی و ستادی وزارت امورخارجه، وزارت راه و شهرسازی، سفارتخانه های هرسه كشور به ویژه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، بنادر، گمرك، راه آهن و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای حضور فعال و موثری را داشته اند.

ماهنامه ترابران 30 فروردین 1395