خبر عمومی

جابجایی ١٣ میلیون تن کالا در بزرگترین بندر بازرگانی ایران

تاریخ : 1395/03/12

جابجایی ١٣ میلیون تن کالا در بزرگترین بندر بازرگانی ایران

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ثبت ١٣ میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا و رونق ٣٥ درصدی عملیات جابجایی محموله های بازرگانی در بندر شهید رجایی طی دو ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ، "ابراهیم ایدنی" ضمن اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ابتدای فرورین تا ابتدای خرداد ماه سال ٩٥ اظهار داشت: طی مدت یاد شده، در مجموع ١٢میلیون و ٩٤٤ هزار و ٥٩١ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد.
وی ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده در این بندر، ٧ میلیون و ٩٩٠ هزار و ٥٩١ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ٤ میلیون و ٩٥٤ هزار و ١٦٢ تن اختصاص به مواد نفتی دارد.
افزایش ٩٥ درصدی صادرات کالاهای غیر نفتی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ٥ میلیون و ٥٧٤ هزار و ٣٤ تن اعلام کرد که ٩٥ درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیش بوده است.
وی افزود: در همین مدت، همچنین بیش از یک میلیون و ٢٤٨هزار تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ٢٦ درصدی را نشان می دهد.
ایدنی همچنین حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی طی دو ماه نخست سال جاری را ٧٣٢ هزار و ٩٨٥ تن اعلام کرد و افزود: در این بخش، رشد ١٦ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.
ترانشیب ٢١٤ هزار تن کالای غیرنفتی
وی از کابوتاژ بیش از ٢٨ هزار تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ ٢١٤ هزار و ٩٥٣ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.
رشد ٦٥ درصدی صادرات کالاهای نفتی
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود از رشد ٦٥ درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: یک میلیون و ٤٥٩ هزار و ٤٢٩ تن مواد نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد.
به گفته ایدنی، طی مدت یاد شده، ٧٣٢ هزار و ٩٧١ تن مواد نفتی طی این مدت از طریق این بندر به داخل کشور وارد و ٤١ هزار و ٦٤١ تن از این گونه کالاها نیز ترانزیت شده است.
وی بیان کرد: طی مدت یاد شده، کابوتاژ بیش از دو میلیون و ٧٢٠ هزار تن کالای نفتی در این بندر به ثبت رسید.
رونق ٢٠ درصدی جابجایی کانتینر
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از تخلیه و بارگیری ٣٠٣ هزار و ٣٩٩ TEU کانتینر و رشد ٢٠ درصدی حجم این عملیات در پیشرفته ترین بندرکانتیتری کشور طی دو ماهه سال جاری، خبر داد.
وی با اعلام این مطلب که بزرگترین بندر تجاری ایران طی سال جاری میزبان بالغ بر ٦٧٤ فروند شناور با تناژهای مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ١٠ درصدی داشته که از کل شناور ورودی به بندر شهید رجایی، ٥٢٩ فروند بالای هزار تن وزن داشته است.
سازمان بنادر و دریا نوردی
مرکز روابط عمومی
۱۱ خرداد ۱۳۹۵