خبر عمومی

تقویت روابط تجاری ایران و اوراسیا

تاریخ : 1398/01/28


دنیای اقتصاد : در نشست مشترک معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای تجاری اوراسیا، برنامه‌ها و اولویت‌های جدید برای تقویت و بهبود روابط اقتصادی ایران با اعضای اتحادیه اوراسیا تشریح شد. در این دیدار همچنین بر تاسیس شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو اوراسیا به‌عنوان مسیری برای توسعه مناسبات تجاری اعضا تاکید شد.
البته مدتی پیش پیشنهاد تاسیس این شورا از جانب ایران مطرح شد که پس از توافق همه کشورهای عضو، پیش‌نویس یادداشت‌تفاهم از طرف اتاق ایران تهیه و برای شورای تجاری اتحادیه اوراسیا ارسال شد. در این راستا دانیل ایبرایف، عضو شورای تجاری اتحادیه اوراسیا با سفر به ایران بررسی ابعاد این موضوع را در دستور کار خود قرار داد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، وی با حضور در اتاق بازرگانی ایران و ملاقات با محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران ضمن تاکید بر لزوم ایجاد شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی اتحادیه اوراسیا، وجود چنین نهادی را برای تقویت روابط بین کشورهای عضو ضروری دانست. بر این اساس مقرر شد طی نشستی تخصصی بندهای مربوط به این یادداشت تفاهم بررسی و ابهامات احتمالی برطرف شود تا به‌این‌ترتیب زمینه تصویب و اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آن فراهم شود. براساس اظهارات معاون بین‌الملل اتاق ایران، طبق توافق‌های انجام‌شده در مورد عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، ایران به مدت سه سال می‌تواند براساس تعرفه‌های تعیین‌شده در موافقت‌نامه اوراسیا با کشورهای عضو، تجارت کند، برای همین تاسیس شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی می‌تواند در تسهیل امور تجاری و رفع مشکلات احتمالی موثر باشد.

کرباسی همچنین در مورد فهرست کالاهای تعیین شده که مشمول تعرفه می‌شوند، گفت: بخش‌خصوصی ایران انتظار دارد که تعداد کالاهایی که در این فهرست آمده است افزایش پیدا کند؛ چراکه تعداد قابل‌توجهی از فعالان اقتصادی در ایران و کشورهای عضو اتحادیه برای همکاری با یکدیگر اعلام آمادگی کرده‌اند. اگر بتوانیم تعداد کالاهایی را که مشمول تعرفه‌های موردنظر در موافقت‌نامه اوراسیا می‌شوند افزایش دهیم، زمینه‌های بیشتری برای همکاری‌های مشترک بین ایران و دیگر اعضا ایجاد می‌شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: بخش‌خصوصی ایران باور دارد که این موافقت‌نامه نباید تنها روی کاغذ باقی بماند. فعالان اقتصادی باید از فرصت‌های ایجاد شده، استفاده کافی را ببرند. در این زمینه شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین با توجه به تدوین لیست کالاهای قابل مبادله در چارچوب موافقت‌نامه اتحادیه اوراسیا یادآور شد: برای اینکه اعضا بتوانند در شرایط آسان‌تری با یکدیگر مبادله کنند، باید گواهی مبدا واحدی را در چارچوب موافقت‌نامه گمرکی بین اعضا، تدوین کنیم. در ادامه دانیل ایبرایف، عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ایران را یکی از شرکای تجاری مهم برای اعضای اتحادیه اوراسیا دانست و تصریح کرد: ما معتقدیم با وجود محدودیت‌ها و حسادت سایر کشورها نسبت به همکاری‌های تجاری بین اعضای اتحادیه و ایران، راه برای توسعه روابط وجود دارد و از طریق برنامه‌ریزی می‌توانیم در این مسیر گام برداریم. به اعتقاد وی آنچه برای توسعه روابط در اولویت قرار دارد، رسیدگی به مسائل بانکی است

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد 28 فروردین 98