خبر عمومی

امضای موافقت‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای میان ایران و عراق

تاریخ : 1395/03/30

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی کشورمان از امضای موافقت‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای میان ایران و کشور عراق خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، محمدجواد عطرچیان با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: در جریان سفر دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت بلند پایه همراه به کشور عراق، موافقت‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و عراق به امضای وزرای حمل‌ونقل دو کشور رسید.

وی با بیان این‌که «امضای این موافقت ‌نامه با حضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل‌ونقل عراق صورت گرفت»، افزود: امضای این موافقت‌نامه منجر به ایجاد فصل جدیدی در مناسبات حمل‌ونقلی دو کشور خواهد شد.

عطرچیان در ادامه با تاکید بر این نکته که این موافقت‌نامه پس از سقوط رژیم صدام و خاتمه اعتبار آن، اولین موافقتنامه جدید حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور به شمار میآید، گفت:  از جمله ویژگی‌های مهم این توافق، تردد بدون سهمیه و آزاد ناوگان باربری و مسافربری در خاک دو کشور و روان‌سازی عبور کامیون‌ها در مرزها است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی کشورمان در ادامه، تصریح کرد:  در حال حاضر تردد رسمی بین دو کشور از مرزهای شلمچه، چزابه، مهران، پرویزخان، خسروی، باشماق و تمرچین در جریان است و سالیانه حدود 7/6 میلیون مسافر و 460 هزار دستگاه کامیون از طریق مرزهای مشترک دو کشور تردد می‌کنند.

عطرچیان در ادامه با اشاره به حجم تجارت میان دو کشور،خاطرنشان کرد: حجم تجارت خارجی در حال حاضر بین دو کشور حدود 12 میلیارد دلار در سال است که افزایش آن به 20 میلیارد دلار در سال در دستور کار مقامات عالی دو کشور هنگام امضای توافق قرار گرفت.

وی امضای توافق‌نامه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: موافقت‌نامه امضاء شده حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور فصل جدیدی را در مناسبات حمل‌ونقل جاده‌ای و توسعه روابط تجاری و اقتصادی و هم‌چنین فعالیت بیش‌ازپیش بخش خصوصی بین دو کشور، ایجاد و نقطه عطفی در روابط اجتماعی - اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق خواهد بود.
منبع:سایت خبری تین نیوز
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵