خبر عمومی

مذاکرات گمرکی تهران-عشق آباد

تاریخ : 1395/05/06

معاون وزیر اقتصاد با درخواست از ترکمنستان درباره حذف محدودیت ها در گمرک سرخس گفت: امکانات گمرکی ایران در مرز ترکمنستان بالا است.

مسعود کرباسیان در دیدار با رئیس گمرک ترکمنستان با اشاره به سفر دو سال پیش رئیس جمهوری کشورمان به ترکمنستان، اهمیت توسعه همکاری‌های گمرکی دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و ترکمنستان چندین یادداشت تفاهم همکاری با یکدیگر امضا کرده‌اند که باید جنبه عملی به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور همسایه ایران و ترکمنستان مطلوب است، توسعه همکاری‌های ترانزیتی را مهم خواند و اظهارداشت: ترکمنستان دروازه ورود ایران به تعدادی از کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و حتی شمال افغانستان است و خوشبختانه کمیسیون مشترک دو کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی ایران از فعال‌ترین کمیسیون‌های مشترک اقتصادی است.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: ایران و ترکمنستان پتانسیل‌های زیادی در زمینه سایر همکاری‌ها ازجمله همکاری صنعتی و کشاورزی دارند که در صورت نیاز می‌توانند از آنها استفاده کرد. وی تأکید کرد: علاوه بر ترانزیت دو کشور می‌توانند محصولات تولیدی یکدیگر را به نحو مناسب‌تر و راحت‌تر مبادله کنند.

کرباسیان به توانایی بالای گمرک لطف آباد که در مرز مشترک ایران و ترکمنستان قرار دارد اشاره کرد و گفت: این گمرک از امکانات و تجهیزات بسیار خوبی برخوردار است و یکی از ایکس‌ری‌های پیشرفته ما در این گمرک نصب شده و سگ‌های موادیاب نیز در آنجا مستقر هستند.

وی خطاب به رئیس گمرک ترکمنستان افزود: البته شما هم در منطقه آرتیق گمرک خوبی ایجاد کرده‌اید که می‌تواند به سهولت و سرعت تبادل کالا و محموله‌های ترانزیت کمک کند. رئیس کل گمرک ایران همچنین با اشاره به برخی محدودیت‌های ایجاد شده در گمرک سرخس از سوی ترکمنستان خواهان رفع این محدودیت‌های زمانی و همکاری بیشتر طرف ترکمنی شد.

کرباسیان ایجاد دروازه‌های مشترک گمرکی بین ایران و برخی از کشورهای همسایه مورد اشاره قرار داد و گفت: عملیاتی شدن چنین دروازه‌ای بین گمرکات ایران و ترکمنستان می‌تواند از دوباره‌کاری و کنترل‌های مجدد گمرکی جلوگیری کند و موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها شود.

وی در همین زمینه به مزایای ایجاد و توسعه دروازه‌های مشترک گمرکی از جمله افزایش سرعت و صحت تبادل اطلاعات، جلوگیری از فساد احتمالی و حذف کاغذ اشاره کرد و گفت: ما در حال نهایی کردن این طرح با برخی از کشورهای همسایه هستیم و امیدواریم بتوانیم در آینده آن را با ترکمنستان نیز اجرایی کنیم.

رئیس کل گمرک چگونگی راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی در گمرکات اجرایی ایران و مزایای آن را برای رئیس گمرک ترکمنستان و هیأت همراه تشریح کرد و در مورد تسهیلاتی که گمرک ایران برای سهولت ترانزیت فراهم کرده از جمله به‌ کارگیری سیستم تیر الکترونیکی توضیحاتی داد.

همچنین «ممد خان چاکی اف» رئیس گمرک ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران و ملاقات با همتای ایرانی خود به موضوع تأسیس دروازه مشترک مرزی در گمرک ترکمنستان اشاره کرد و گفت: این موضوع در پروتکل‌ها و مذاکرات دوجانبه مطرح شده و در آینده نزدیک اجلاس مشترک مرزی دو کشور برگزار خواهد شد.

چاکی اف افزود: ما به موفقیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران افتخار می کنیم. وی در مورد افزایش تردد کامیون‌های ایرانی از مرزهای گمرکی ترکمنستان اطمینان داد و افزود: در گمرک کشور ما اقداماتی برای الکترونیکی کردن رویه‌ها از جمله پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت خارجی انجام شده و در حال تکمیل است.

چاکی اف با بیان اینکه گمرک ترکمنستان در مورد پذیرش کامیون‌های ترانزیتی دارای مجوز کارنه‌تیر هیچ مشکلی ندارد اظهارداشت: در آینده نزدیک امور مربوط به ترانزیت در گمرکات هم‌مرز با ایران به‌صورت شبکه‌ای و آنلاین صورت خواهد گرفت و این امر به‌ طور قطع توسعه حمل‌ و نقل با ایران را به دنبال خواهدداشت و ما از این موضوع بسیار خوشحال هستیم.

ایران و ترکمنستان تاکنون ۵ تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه همکاری‌های گمرکی با یکدیگر امضا کرده‌اند که اجرایی شدن آنها می‌تواند موجب افزایش چند برابری حجم تجارت دو طرف شود. ارزش صادرات ایران به ترکمنستان در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۸۰۵ میلیون دلار و واردات کشورمان از این کشور ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

منبع : سایت خبری تین نیوز

6 مرداد 1395