خبر عمومی

نشست هیات اتحادیه اروپا در گمرک ایران

تاریخ : 1395/05/10

 

هيأت اتحاديه اروپا كه به منظور بررسي راه‌هاي توسعه همكاري اقتصادي و گمركي به ايران سفر كرده بود با مسئولان گمرك كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش روابط عمومي گمرك ايران ، اين هيأت به سرپرستي "اريك مامر"، مدير اداره رقابت‌پذيري اتحاديه اروپا و 9 تن از مديران اقتصادي اتحاديه مزبور ازجمله خوزه لوئيس فرناندز رانز مدير گمرك و ماليات اتحاديه اروپا (TAXUD) پيش از اين ديدار با مسئولان سازمان توسعه تجارت، سازمان سرمايه‌گذاري و بانك مركزي كشورمان نيز ملاقات كرده بود.

براساس اين گزارش در اين ديدار سيد محمود بهشتيان مشاور عالي رئيس‌كل گمرك ايران به معرفي ساختار، ويژگي‌ها و شرح وظايف و فعاليت‌هاي گمرك ايران و عضويت آن در سازمان‌ها و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي گمركي نظير سيستم هماهنگ شده (HS)، كنوانسيون تجديدنظر شده كيوتو(RKC)، پرداخت و درخصوص قوانين و مقررات گمركي كشورمان كه منطبق بر مقررات بين‌المللي گمركي است توضيحاتي داد.

سپس مدير اداره رقابت‌پذيري اتحاديه اروپا ضمن اعلام آمادگي براي گسترش همكاري‌ها بين ايران و اتحاديه اروپا در تمام زمينه‌ها ازجمله امور گمركي، از طرف ايراني خواست اولويت‌هاي خود را جهت همكاري بيان كند.

وي افزود: سفر هيأت اتحاديه اروپا در ادامه ديدار ماه آوريل خانم موگريني مسئول سياست خارجي اين اتحاديه و هيأت 7 نفر همراه وي از تهران است.

در ادامه مشاور عالي رئيس‌كل گمرك كشورمان با اشاره به دستاوردها و توانمندي‌هاي گمرك ايران در زمينه پياده‌سازي توصيه‌هاي سازمان جهاني گمرك و نيز در حوزه مديريت ريسك و گمرك ديجيتال، بر لزوم نهايي‌سازي و امضاي سند موافقت‌نامه همكاري‌هاي گمركي في‌مابين دو طرف تأكيد كردكه با استقبال رئيس هيأت اتحاديه اروپا روبه‌رو شد.

مدير اداره رقابت‌پذيري اتحاديه اروپا ضمن استقبال از نهايي كردن سند همكاري گمركي، از طرف اتحاديه اروپا فرناندز را به عنوان رابط پيگيري اين موضوع معرفي و از طرف ايراني خواست تا رابط خود را تعيين كند كه قاسمي كارشناس ارشد دفتر همكاري‌هاي بين‌الملل توسط سيد محمود بهشتيان معرفي شد. قاسمي سپس به تشريح تعداد اسناد همكاري گمركي با كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با ذكر نوع سند اعم از يادداشت تفاهم يا موافقت‌نامه و سابقه آنها پرداخت و با اشاره به عدم استقبال كشورهاي اتحاديه اروپا از انعقاد موافقت‌نامه‌هاي جديد همكاري گمركي با ايران با استدلال لزوم تبعيت از قوانين گمركي اتحاديه، از طرف مقابل خواست اقدامات مورد نياز براي تحقق امضاي موافقت‌نامه همكاري و كمك متقابل اداري در امور گمركي با اتحاديه گمركي اروپا را مشخص و آغاز نمايد تا بتوان با تسري آن به كشورهاي عضو، زمينه تسهيل تجارت بين ايران و اين كشورها را فراهم كرد.

فرناندز با تشريح اينكه بخش اعظمي از اسناد گمركي، بدون هماهنگي اتحاديه اروپا قابليت تبادل با طرف ايراني را ندارند، اعلام كرد: براي شروع همكاري‌ها، طرف ايراني بايد نامه رسمي مبني بر درخواست آغاز مذاكرات جهت نهايي‌سازي موافقت‌نامه همكاري را با عنوان مديركل گمرك و ماليات اتحاديه گمركي اروپا و ذكر اولويت‌ها و زمينه‌هاي مورد نظر جهت همكاري ارسال نمايد تا فرايند توسعه همكاري‌ها كليد زده شود.

قاسمي در پاسخ به پرسشي درخصوص سطح مكانيزه شدن رويه‌هاي گمركي، تاريخچه و شرح مختصري از روند اجراي سامانه جامع امور گمركي و مكانيزاسيون فرآيندهاي گمركي در راستاي توصيه‌هاي سازمان جهاني گمرك در برنامه پيكارد و همچنين سامانه هوشمند ترانزيت و نتايج حاصله از پياده‌سازي اين سامانه‌ها را ارائه كرد كه با استقبال فرناندز و ابراز تمايل وي براي بازديد از سامانه مواجه شد.

اين گزارش مي‌افزايد برخي زمينه‌هاي همكاري از جمله برگزاري دوره‌هاي آموزشي مشترك، كمك‌هاي فني در مسائل مرتبط با گمرك، بحث فعالان مجاز اقتصادي و تبادل الكترونيك اطلاعات در اين ديدار مورد تأكيد قرار گرفت. همكاري در زمينه تجهيزات مكانيزه بازرسي مانند دستگاه‌هاي ايكس-‌ري كانتينري و دستگاه‌هاي آشكارساز مواد مخدر و منفجره و نيز سگ‌هاي موادياب از ديگر موارد مطرح شده توسط هيأت ايراني در اين ديدار بود.

شايان ذكر است كه معاونين و كارشناسان دفتر همكاري‌هاي بين‌الملل گمرك ايران و نمايندگان وزارت امور خارجه كشورمان نيز در اين ديدار حضور داشتند.

 

حمايت از الحاق ايران به WTO

اين گزارش مي‌افزايد فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در پي بازگشت هيئت اقتصادي و گمركي اتحاديه اروپا از تهران با صدور بيانيه‌اي از الحاق جمهوري اسلامي ايران به سازمان جهاني تجارت حمايت كرد. ايران حدود 20 سال است كه خواهان عضويت در سازمان جهاني تجارت است و هم‌اكنون به‌عنوان عضو ناظر در جلسات اين سازمان شركت مي‌كند.

منبع : سایت گمرک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

10 مرداد 1395