خبر عمومی

اقدام ترکمنستان در اخذ عوارض ازکامیون های ترانزيتي ایرانی بر خلاف توافق‌نامه‌هاي حمل‌ونقلي ميان دو كشور است

تاریخ : 1395/05/23

 

 

اقدام كشور تركمنستان در اخذ عوارض از کامیون های ترانزيتي ایرانی برخلاف روابط حسن همجواری و توافق نامه های حمل و نقلی دو کشور است ، اما قطعا به صورت متقابل رفتار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اين سازمان در باره اقدام ترکمنستان در خصوص افزایش تعرفه تردد کامیون های ترانزيتي  ایرانی از خاک این کشور، افزود: این عوارض از روز دوشنبه گذشته (18 مردادماه) از سوی طرف ترکمنی و فقط بر روی کامیون های ایرانی ترانزیتی وضع شده است.

وی گفت: ترکمن ها اینک به اخذ عوارض 160 دلاری از کامیون های کمتر از 20 تن و عوارض 260 دلاری از کامیون های بالای 20 تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور)کشورشان اقدام کرده اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون های ایرانی دریافت می کنند.

عطرچیان خاطرنشان کرد: این اقدام فقط بر روی کامیون های ترانزیتی ایرانی که به مقصد کشورهای همسایه ترکمنستان از جمله قزاقستان، قرقیزستان ، ازبکستان و تاجیکستان در حرکت هستند اعمال شده است.

وی با بيان اين كه این اقدام ترکمن ها فقط بر روی کامیون های ترانزیتی ایرانی وضع شده و در حال حاضر با کامیون های ترک، ازبک و قزاق کاری ندارند افزود:

این اقدام ترکمن ها بدون اطلاع قبلی بوده و تعدادي  از رانندگان بویژه کامیون هایی که از قزاقستان به ترکمنستان وارد می شده اند، نیز هم اینک در مرزهای کشورهای قزاقستان و ازبکستان با ترکمنستان به دليل همراه نداشتن نقدينگي كافي در مرز قزاقستان معطل مانده اند.؛ اما هیچ صفی از کامیون ها در مرزهای ایران تشکیل نشده است.

وی افزود: سالیانه 85 هزار کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان و بین هفت تا هشت هزار کامیون دیگر از خاک این کشور به مقصد سایر کشورهای همسایه در تردد است و در مقابل، سالیانه حدود 29 هزار کامیون ترکمنی نیز به مقصد ایران حرکت کرده و حدود دو تا سه هزار دستگاه کامیون ترکمنی از خاک ایران به سمت ترکیه ترانزیت می کنند.

عطرچیان یادآور شد: کامیون داران و شرکت های حمل و نقل ایرانی این عوارض را نهایتا پرداخت نمی کنند، بلکه آن را از صاحبان کالاها اخذ می کنند و بر این اساس، اقدام طرف ترکمنی به گران شدن مسیر ترانزیتی شان می انجامد.

مدیرکل دفتر ترانزیت  و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری تصریح کرد: این حرکت ترکمن ها برخلاف توافق نامه های حمل و نقلی و برخلاف روابط حسن همجواری دو کشور است که هنوز علت آن مشخص نمي‌باشد.

وی تاکید کرد: بطور قطع این حرکت بر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

عطرچیان با بیان اینکه از هفته گذشته اعتراض خود را به این حرکت از مجاری دیپلماتیک اعلام کرده ایم، تصریح کرد: پس از هماهنگی های لازم با مراجع ذیربط، از هفته جاري  رفتار متقابل با کامیون های ترکمنی انجام خواهیم داد و هر اقدام ترکمن ها اعم از اخذ عوارض و عدم اجازه ورود کامیون های خالی به سمت ترکمنستان، پس از اعلام به مرزهای رسمی باجگیران، سرخس، اینچه برون و لطف آباد با اقدام متقابل پاسخ داده خواهد شد.

وی افزود: به نظر می رسد این اقدام طرف ترکمنی در راستای جایگزینی ناوگان ترکمنی و حذف ناوگان ایرانی بوده در صورتی که طرف ایرانی برای حفظ سهم خود در بازار حمل و نقل منطقه، همه اصول بازی برد- برد و اصل رفتار متقابل را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد.

اين گزارش حاكي از آن است كه در اوايل ماه جاري رئيس گمرك دولتي كشور تركمنستان در رأس هيئتي به ايران سفر و با مقامات كشورمان از جمله معاون وزير  راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي ديدار و گفتگو نموده و آمادگي كشورش را براي توسعه و گسترش روابط حمل‌ونقل جاده‌اي و ترانزيتي با جمهوري اسلامي ايران، افزايش ترددها، افزايش ساعات كار در مرزهاي مشترك را با جديت مطرح نموده بود.

سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای

23مردادماه 1395