خبر عمومی

تله‌هاي الكترونيكي گمرك 27 كانتينر كالاي قاچاق را در دام سامانه جامع گمركي انداخت

تاریخ : 1395/05/25


به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، اين تعداد كانتينر كالاي قاچاق به دنبال تقاطع‌گيري اطلاعات مندرج در سامانه جامع گمركي با مانيفست الكترونيكي توسط گمرك شهيد رجايي كشف شد و در حالي كه اظهار صاحبان كالا به‌صورت الكترونيكي در سامانه جامع گمركي ثبت شده بود، داده‌هاي ورودي با اطلاعات مندرج در مانيفست الكترونيكي كه توسط شركت‌هاي حمل‌ونقل در سامانه جامع گمركي وارد شده بود مغايرت داشت. ثبت اطلاعات مغاير در سامانه جامع گمركي و تقاطع‌گيري داده‌ها موجب شد تا هشدارهاي الكترونيكي در سامانه به صدا درآيد و دستور بررسي‌هاي بيشتر و كامل‌تر نوع و محتويات كانتينرها صادر شود. به دنبال آن سوابق اشخاص حقيقي و حقوقي صاحبان كالا و اظهارنامه‌هاي در جريان آنها به‌صورت آنلاين و در لحظه، استخراج و ادامه عمليات گمركي براي اين اشخاص به‌صورت سيستمي قفل شد و بررسي كامل و دقيق محتويات كانتينرها در دستور كار گمرك قرار گرفت.

بنابراين گزارش، با تخليه كامل كانتينرها مشخص شد نوع كالاي اظهاري با محتويات كانتينرها مغايرت دارد. محتويات اين كانتينرها شامل 13كانتينر يخچال فريزر سايد باي سايد، 6كانتينر لوستر و 8 كانتينر ظروف سراميك، ظروف چيني، ظروف شيشه، ظروف آلومينيومي و ظروف استيل بود كه برابر ماده 113 قانون امور گمركي مشمول قاچاق تشخيص داده شد و تمامي كالاها ضبط گرديد.

گمرك ايران چندي است كه علاوه بر اظهارنامه صاحبان كالا، اطلاعات دقيق‌تري از كالاهاي موجود در محوطه‌هاي بندري را از شركت‌هاي حمل‌ونقل دريافت مي‌كند و اين اطلاعات را با اظهار صاحبان كالا تطبيق مي‌دهد. برنامه اصلي گمرك دسترسي به مانيفست بار كشتي‌ها در زمان تخليه بار است و با هماهنگي گمرك و سازمان بنادر و دريانوردي مقرر شده به‌زودي با برقراري ارتباط الكترونيكي ميان گمرك و بندر از طريق سامانه جامع گمركي امكان تبادل داده‌ها ميان دو سازمان برقرار شود. بنابر اعلام گمرك اطلاعات مانيفست كشتي، اطلاعات قابل اتكايي هستند و در صورت ورود اطلاعات تخليه بار از بنادر، زنجيره داده‌ها در سامانه جامع گمركي تكميل و كليه اطلاعات ورودي برمبناي مانيفست الكترونيكي، بارنامه، قبض انبار، اظهارنامه و بيجك انبارها تقاطع‌گيري مي‌شود و عملاً امكان تخلف از بين مي‌رود. مصوبه شوراي عالي امنيت ملي و ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه قبلاً تصويب شده بر لزوم دسترسي گمرك ايران به اطلاعات انبارها و محوطه‌هاي بندري تأكيد دارد.

همچنين به دنبال انهدام يك باند بزرگ قاچاق كالا در بندر شهيد رجايي به كمك سامانه جامع گمركي، دريافت اطلاعات بار به‌صورت مستقيم از بارنامه‌ها طي روزهاي اخير و با استفاده از سامانه جامع گمركي در گمرك عملياتي شده است، به نحوي كه اظهار فرد ملاك عمل سامانه‌هاي الكترونيكي گمرك نبوده و فقط صاحبان كالا مي‌توانند محتويات بارنامه را اظهار كنند و سيستم ديگر ورود اطلاعات مغاير با بارنامه را اجازه نمي‌دهد.

رد پاي كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف در قاچاق اين كالاها

گمرك ايران پس از كشف محموله‌هاي قاچاق يادشده به بررسي سوابق كامل اشخاص حقيقي و حقوقي صاحبان اين كالاها پرداخت و بار ديگر ردپاي كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف در قاچاق اين محموله‌ها پيدا شد. پيگيري‌هاي بيشتر نشان داد باندهاي قاچاق با استفاده از كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف يا اجاره‌اي كالاهاي خود را به نام تعدادي افراد بي‌بضاعت و كم‌درآمد ثبت كرده‌اند. براساس بررسي‌هاي به‌عمل آمده منشأ اصلي انجام چنين تخلفاتي صدور كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف براي افراد كم‌درآمد است و با اين شرايط امكان ردگيري صاحبان اصلي كالاهاي قاچاق با مشكلاتي مواجه مي‌شود. در بررسي‌هاي بيشتر مشخص گرديد ثبت سفارش اين كالاها هم مشكلاتي داشته است و مي‌بايست صاحبان كارت‌هاي بازرگاني صرفاً در رشته‌هايي كه فعاليت آنها در شناسنامه كارت ثبت شده، اجازه ثبت سفارش داشته باشند.

در اين گزارش آمده است، تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمركي موجب شفافيت و سلامت تجارت شده و اين امر مي‌تواند با مشاركت و همكاري سازمان‌هاي همجوار گمرك شرايط را براي افرادي كه تجارت قانوني و سالم انجام مي‌دهند، آسان‌تر كند و عرصه را براي متخلفان و قاچاقچيان روزبه‌روز تنگ‌تر نمايد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران

23مرداد ماه 1395