خبر عمومی

تعطیلی باجگیران به ضرر ترکمنستان هم است/ پیگیری مسئله از طریق کمیسیون مشترک ۲ کشور

تاریخ : 1395/06/06

 
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مسئله ایجاد تعرفه در مرز باجیگران برای کامیون‌های ایرانی به ضرر کشور ترکمنستان نیز هست.

غلامحسین شافعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: کشور ما در مسائل ارتباطات خود با همسایگان به ویژه کشور ترکمنستان برخی اوقات دچار مشکلاتی شبیه به مسئله‌ای که در باجگیران اتفاق افتاده می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ترکمنستان یکی از کشورهای هدف صادراتی برای کالاهای ایرانی است گذاشتن چنین تعرفه غیرمنطقی برای صادرات کالا به این کشور به صورت یکباره علاوه بر اینکه برای تجار ایران مشکلات زیادی ایجاد می‌کند برای خود کشور ترکمستان نیز چالش‌هایی را به همراه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: وضع کردن تعرفه جدید در حوزه ترانزیت بدون اطلاع قبلی و بدون اینکه حتی صادرکننده از آن اطلاعی داشته و آن را در محاسبات خود بگنجاند مسئله‌ای است که بر ارتباطات اقتصادی میان ایران و ترکمنستان تأثیر جدی می‌گذارد.

شافعی بیان کرد: این نوع از حرکات سابق بر این هم در مرزهای کشور ما به وجود آمده و اقدامات لازم برای حل آن نیز انجام شده تمام وزارتخانه‌های مربوط به این حوزه در اطلاع بوده و مسئله در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه مرز باجگیران مرز کهنه‌ای میان 2 کشور بوده و بار بخش زیادی از تجارت خارجی میان ایران و ترکمنستان را بر دوش می‌کشد، اظهار داشت:این مسئله بر روی صادرات تأثیر می‌گذارد به ویژه که هم اکنون فصل پیک صادرات نیز در حال آغاز شدن است به همین علت رؤسای کمیسیون‌های مشترک میان 2 کشور مطلع شده و در حال پیگیری موضوع هستند و امید می‌رود با برگزاری یک نشست این مشکل برطرف شود.
خبرگزاری تسنیم
5شهریورماه 1395