خبر عمومی

لزوم توسعه راه‌آهن خواف- هرات در راستای تحقق کریدور کتای/ روند مثبت همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان درماه‌های اخیر/ افزایش ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن تا پایان سال

تاریخ : 1395/06/18


وزیر راه و شهرسازی کشورمان در مراسم آغاز ریل‌گذاری قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات با بیان اینکه اتصال افغانستان به کریدورهای ترانزیتی داخل ایران با راه‌آهن خواف -هرات امکان‌پذیر است تاکید کرد: با توجه به اتصال این خط به ریل می‌توانیم یک برنامه عملیاتی کوتاه مدت دراین خصوص داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دقایقی پیش عملیات ریل‌گذاری قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزرای فواید عامه و عالیه افغانستان آغاز شد.

عباس آخوندی دراین مراسم ضمن ابراز خرسندی از این اقدام مشترک گفت: امیدوارم بتوانیم پیوندهای تاریخی که بین دو کشور وجود داشته است را در دنیای مدرن در قالب دوستی تجلی دهیم.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم راجع‌به ایران و فرهنگ و تمدن و مفهوم ایران‌شهری صحبت کنیم نمی‌توانیم با وجود عناصر مشترکی همچون مولوی از بلخ و رودکی از ازبکستان، بین کشورها مرزبندی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کابل، هرات، بلخ، سمرقند و عشق‌آباد در شعر و ادب ایران جای دارند گفت: وقتی از حوزه تمدن ایران‌شهری صحبت می‌کنیم علاوه بر اینکه از مرزها فراتر می‌رویم دوستی‌های ما نیز فراتر از دولت‌های مدرن و مرزهای رسمی است.

آخوندی با اشاره به استقلال کشورهای ایران، افغانستان و منطقه بیان داشت: یادمان نمی‌رود که با هم برادریم و باید برادرانه کار کنیم و به همین خاطر منافع ما به مفهوم واقعی مشترک است و ما با رنگ و پوست خود حس می‌کنیم که آتش در خانه همسایه محصور نمی‌شود لذا ما امنیت و امکانات را برای همه می‌خواهیم.

به گفته وی آنچه موجب امنیت و ثبات پایدار منطقه می‌شود همین همکاری‌ها و دوستی‌هاست و به طور قطع همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی، همزبانی و دوستی از هرگونه اقدام امنیتی دیگری برای برقراری امنیت پایدار موثرتر است.

وی افزود: لذا چه به صورت استراتژیک و چه از نظر فهم اسلامی و فرهنگی، اعتقاد داریم که تمام راه‌های ترانزیتی ایران برای افغانستان به منظور دسترسی به هند، دریای عمان، خلیج فارس، اروپا، دریای مدیترانه، آسیای میانه و دریای خزر فراهم است و ما آمادگی داریم در حوزه‌های ریلی‌ و دریایی و جاده‌ای موارد موردنیاز را فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به منظور ایجاد ارتباط برای افغانستان از طریق ایران، هیچ مانعی متصور نیستیم و با کمال افتخار این کار انجام خواهد شد.

آخوندی با اشاره به حضور اتباع افغان در ایران گفت: بیش از دو میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند که یکی از ایمن‌ترین و سالم‌ترین همزیستی‌های ملت مهاجر در ایران محسوب می‌شود و این مساله نیاز به اثبات ندارد.

وی در ادامه به روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر سرعت ارتباطات دو کشور افزایش یافته است؛ به طوری که موافقتنامه چابهار با مشارکت ایران، افغانستان و هندوستان به امضا رسید و با این کار گامی بلند برای احیای جاده ابریشم در دنیای مدرن به شکل جدی برداشته شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت بندر چابهار اظهار داشت: ظرفیت چابهار هم اکنون ۲.۵ میلیون تن است که تا آخر سال به ۸.۵ میلیون تن می‌رسد؛ البته طبق برنامه بلندپروازانه ما طراحی‌های انجام شده تا زمانی که ظرفیت این بندر تا ۸۶ میلیون تن افزایش یابد، نیز پیش‌بینی شده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به تعهدات و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی طرفین توافقنامه خاطرنشان کرد: هندوستان به تعهدات خود برای سرمایه‌گذاری در فاز اول توسعه چابهار با ۸۷ میلیون دلار و نیز سرمایه توسعه چابهار به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار پایبند است و ما شاهد مشارکت واقعی کشورها در بندر چابهار هستیم.

وی در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی قطعه اول راه‌آهن ۶۰۰ کیلومتری چابهار- زاهدان خبر داد و گفت: این راه‌آهن به سرعت درحال انجام است تا چابهار به شبکه ریلی در منطقه زاهدان متصل شود که از همین راه‌آهن ایستگاه سنگان نیز با همین ریل امکان اتصال به چابهار را خواهد داشت.

وی افزود: البته مسیر چابهار -کالشور نزدیک بیرجند مسیر کوتاهی خواهد بود که آن را ادامه خواهیم داد.

آخوندی با بیان اینکه اتصال افغانستان به کریدورهای ترانزیتی داخل ایران با راه‌آهن خواف- هرات امكان‌پذیر است تاکید کرد: با توجه به اتصال این خط به ریل می‌توانیم یک برنامه عملیاتی کوتاه مدت در این مورد داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود معادن سنگان یادآور شد: با وجود استخراج سالانه ۸ میلیون تن مواد معدنی از معادن سنگان در نظر داریم راه‌آهن سنگان - خواف را به دریای جنوب متصل کنیم؛ به همین خاطر افغانستان می‌تواند از همین راه‌آهن برای دسترسی به دریای عمان، خلیج فارس، کشورهای اروپایی و شمال دریای خزر استفاده کند، اما برای انجام چنین گذری نیاز به ایجاد یک ایستگاه عملیاتی در افغانستان است.

آخوندی با توجه به تجربه مشترک ایران و آذربایجان در ایجاد ایستگاه عملیاتی گفت: در خصوص ایجاد چنین ایستگاهی در نزدیک‌ترین نقطه به مرز می‌توان به سرعت به خطوط ریلی ایران متصل شد.

وی با اشاره به همکاری دولت‌های ایران و افغانستان در اقدامات مشترک حمل و نقلی بیان داشت: نکته بسیار مهم این است که پروژه خواف- هرات پس از تکمیل ساخت در هرات به پایان نرسد و با ادامه آن به تاجیکستان و سایر کشورها بتوانیم کریدور کتای را ایجاد کنیم.

آخوندی ضمن تشکر از دعوت دولت افغانستان برای سفرش به کابل یادآور شد: با کمال میل این دعوت را می‌پذیرم تا در خصوص معادن موجود در منطقه سنگان واقع در شرق کشور و اتصال راه‌آهن خواف- هرات به تاجیکستان تصمیم عملیاتی بگیریم.

وزارت راه و شهرسازی

17شهریور1395