خبر عمومی

ترانزیت بندری خیال رشد ندارد

تاریخ : 1395/06/21


با وجود مزیت‎های ترانزیتی ایران، آمار ترانزیت بندری در پنج ماه نخست امسال با ریزش 38.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت شده است.

آمار ترانزیت بندری در پنج ماه نخست امسال با ریزش 38.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دو میلیون و 780 هزار و 977 تن کالای غیرنفتی و مواد نفتی رسید.

ترانزیت بندری با وجود پتاسیل‎های ترانزیتی ایران چند سالی است که گام در مسیر کاهشی گذاشته است و علیرغم همه ضرورت‎های افزایش ترانزیت همچنان با خاطری آسوده به حرکت کاهشی خود ادامه می‎دهد تا جایی که به نظر می رسد به نظر قصد ندارد سیر صعودی در پیش بگیرد گواه این هم کاهش عملکرد ترانزتی بنادر کشور در سال جاری است که بر اساس آخرین آمار، ترانزیت بندری پنج ماهه با کاهش 38.5 درصدی ثبت شده است.

گفتنی است؛ پیشرفت و توسعه ترانزیت، به‎عنوان یکی از مهم‎ترین مؤلفه‌های اقتصادی کشورها، به ایجاد هماهنگی در عوامل مختلفی از جمله موقعیت‎های جغرافیایی، ظرفیت‎های ترانزیتی و زیرساخت‎های لازم بستگی دارد که ما هنوز به دلیل عدم هماهنگی بین این سه مورد نتوانسته ایم به خوبی از موقعیت ویژه کشور خودمان در مقوله ترانزیت بهره‌برداری کنیم. این در حالی است که جابه‎جایی هر تن کالای ترانزیتی حدود 60 تا 100 دلار ارزآوری داشته و موجبات اشتغال برای 10 تا 15 نفر را فراهم می‎کند. بنابراین در نخستین نگاه رونق ترانزیت می‎تواند ما را در تحقق سیاست‌های
اقتصاد مقاومتی یاری کند.

یادآور می‎شود که ایران با وجود اینکه در چهارراه ترانزیتی جهان قرار دارد هنوز نتوانسته است سهمی
از ترانزیت کالاهای مورد نیاز بازار کشورهای اطراف خود را در اختیار بگیرد. این در حالی است که چند مسیر ترانزیتی اصلی همچون مسیرهای ترانزیتی «بندر امام – شلمچه – عراق» و «محور شرق» (از چابهار به آسیای میانه)، «محور ترانزیتی شمال – جنوب» و «شبه قاره هند – دریای مدیترانه و اروپا» وابسته به ترانزیت دریایی است و ایران در این مسیرها جایگاه ویژه دارد.

با وجود این مزیت‎های ایران در مقوله ترانزیت، آمار ترانزیت بندری در پنج ماه نخست امسال با ریزش 38.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دو میلیون و 780 هزار و 977 تن کالای غیرنفتی و مواد نفتی رسید.

بندر شهیدرجایی که به سهمی بالغ بر 70 درصد از کل آمار ترانزیت بندری ایران را در اختیار دارد با ادامه روند کاهشی که در برهه‎های زمانی یک ماهه تا چهار ماهه امسال در پیش گرفته بود، به کاهش 15 درصدی ترانزیت کالاهای غیرنفتی و مواد نفتی در پنج ماهه امسال بسنده کرد. به صورتی که تخلیه و بارگیری کالاهای ترانزیتی از این بندر به یک میلیون و 894 هزار و 955 تن رسید.

دومین بندر ترانزیتی ایران که از بازار ترانزیتی خوبی برخوردار است و می‎تواند آمار خود را در این زمینه افزایش دهد، بندر امام است. تخلیه و بارگیری کالاهای ترانزیتی در این بندر نیز در پنج ماهه نخست امسال به 713 هزار و 445 تن رسید و موجب ثبت سقوط 64 درصدی عملیات ترانزیت در این بندر شد.

در مدت زمان نامبرده، کارنامه ترانزیتی بنادر کشور به اندازه‎ای کاهش یافته است که بندر امیرآباد به واسطه تخلیه و بارگیری 5 هزار و 173 تن کالای ترانزیتی در مقام سومین بندر ترانزیتی ایران قرار گرفته است. عملکرد ترانزیتی این بندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39.5 درصد افت داشته است.
بندر بوشهر که در مدت زمان پنج ماهه امسال نسبت به سال گذشته افزایش 79 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است، در مقام چهارمین بندر ترانزیتی ایران نشست. در مدت زمان نامبرده 34 هزار و 452 تن کالای ترانزیتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

دیگر بنادر ترانزیتی ایران به ترتیب عبارت از بندر لنگه با ترانزیت 31 هزار و 765 تن کالا و کاهش 39 درصدی در مقام پنجمین بندر، بندر انزلی با ترانزیت 28 هزار و 721 تن کالا و کاهش 247 درصدی در مقام ششمین بندر ، بندر شهیدباهنر با ترانزیت 28 هزار و 707 تن کالا و کاهش 51 درصدی در مقام هفتمین بندر ، بندر نکاء با ترانزیت 9 هزار و 689 تن کالا و افزایش بیش از 100 درصدی در مقام هشتمین بندر، بندر قشم با ترانزیت هزار و 977 تن کالا و افزایش بیش از 100 درصدی در مقام نهمین بندر، بندر نوشهر با ترانزیت هزار و 66 تن کالا و کاهش 94.5 درصدی در مقام دهمین بندر، بندر خرمشهر با ترانزیت 549 تن کالا و کاهش 39.5 درصدی در مقام یازدهمین بندر و در آخر بندر آبادان با ترانزیت 478 تن کالا و کاهش 66 درصدی در مقام دوازدهیمن بندر قرار گرفتند.

تین نیوز

20شهریور1395