خبر عمومی

پایانه مرزی باجگیران در آینده ای نزدیک باز می شود

تاریخ : 1395/06/28


سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد گفت: با توجه به رایزنی «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان با رئیس جمهوری ترکمنستان، پایانه مرزی باجگیران بین دو کشور در آینده ای نزدیک بازگشایی می شود.

سیدمحمد احمدی امروز(شنبه) در حاشیه افتتاح فرودگاه بین المللی عشق آباد، در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا افزود: در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با رئیس جمهوری ترکمنستان، موضوع بسته شدن پایانه مرزی باجگیران مطرح و قرار شد این پایانه در آینده ای نزدیک بازگشایی شود.

آخوندی امروز در سفری کوتاه به ترکمنستان در آیین افتتاح فرودگاه بین المللی جدید عشق آباد شرکت کرد. وی رئیس کمیسیون همکاری های اقتصادی مشترک دو کشور است.

ترکمن ها از نیمه مردادماه امسال به اخذ عوارض 160 دلاری از کامیون های کمتر از 20 تن و عوارض 260 دلاری از کامیون های بالای 20 تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کرده اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون های ایرانی دریافت می کنند.
مرز باجگیران که از نیمه مرداد به روی کامیون های ایرانی بسته شده بود، بیست و هفتم مردادماه برای مسافران ایرانی نیز بسته شد.

در این ارتباط، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی به ایرنا تاکید کرده بود که اقدام ترکمن ها در اخذ عوارض از کامیون های ایرانی برخلاف روابط حسن همجواری و توافق نامه های حمل و نقلی دو کشور است.

اردیبهشت ماه امسال عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان خواستار افزایش میزان تردد روزانه کامیون بین دو کشور از 600 به 800 کامیون در روز شده و گفته بود، در صورتی که ترکمنستان نسبت به دریافت مجوزها و هماهنگی های لازم اقدام کند، میزان تردد کامیون ها تا ماه های ژوئن و جولای می تواند به 800 دستگاه افزایش یابد و در این زمینه ایران آمادگی دارد هماهنگی های گمرکی، ایجاد پنجره واحد در پایانه های مرزی و سایر شرایط را ایجاد کند.

بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، حجم روابط تجاری ایران و ترکمنستان در سال 94 بیش از 727 میلیون دلار بود که در این روابط، ایران با 721 میلیون دلار صادرات و 6 میلیون دلار واردات، تراز تجاری مثبت 715 میلیون دلار دست یافت.

این در حالی است که در سال 1387، از 568 میلیون دلار حجم تجارت خارجی دو کشور، 203 میلیون دلار به صادرات ایران و 365 میلیون دلار به واردات از ترکمنستان اختصاص داشت.

تین نیوز

28 شهریور1395