خبر عمومی

باید سهم ایران را از بازارهای منطقه افزایش دهیم/ توان ایران برای تامین بسیاری از کالاهای مورد نیاز عمان

تاریخ : 1395/07/05


قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید سهم ایران از بازارهای بزرگ منطقه به خصوص کشورهای همسایه را افزایش دهیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مجتبی خسروتاج ظهر امروز در حاشیه نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سهم فعلی ایران از بازارهای بزرگ کشورهای منطقه کافی نیست و باید متناسب با رشد تولید در کشورمان، سهم ایران را از بازارهای بزرگ منطقه افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ایران و عمان به خصوص در حوزه استان هرمزگان و استان مسندم قابلیت همکاری‌های فراوانی دارند، افزود: یکی از دستاوردهای خوب ساماندهی نظام تجاری کشور و در کنار شکل‌گیری برجام، افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای منطقه بوده است که اکنون شاهد توفیقات خوبی در این زمینه هستیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که آمارها نشان می‌دهند که توانایی تولید ما قابلیت نقش‌آفرینی بیشتری را در بازارهای عمان طلب می‌کند، ادامه داد: به عنوان نمونه میزان واردات عمانی‌ها در مورد دو محصول استراتژیک گندم و جو در سال گذشته در مجموع 172 میلیون دلار بوده اما سهم ایران در تأمین این دو محصول برای عمانی‌ها تنها 11 میلیون دلار بوده است.

خسروتاج به توانایی تولیدکنندگان ایرانی برای تأمین بسیاری از نیازهای داخلی کشور عمان اشاره و گفت: در زمینه شیرآلات منزل، اسکلت و سازه‌های اسکلتی، کاشی و سرامیک، ماشین آلات پرکردن ظروف و حتی محصولات کشاورزی و سبزی نیز سهم ایران از بازار عمان بسیار کم است و بنابراین انتظار می‌رود که با گشایش روابط تجاری میان دو کشور، فعالان بخش خصوصی در این زمینه تمرکز هر چه بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته عمان 220 میلیون دلار شیرآلات ساختمانی واردات داشته که سهم ایران تنها یک میلیون دلار از این بازار بوده است و باید در این زمینه‌ها که توان تولیدی بسیار خوبی در کشورمان وجود دارد، توان صادراتی‌مان را تقویت کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اهمیت کاهش قیمت تمام شده محصولات ایرانی برای عرضه در بازارهای جهانی نیز تأکید کرد و بیان داشت: مکان استقرار برخی صنایع ما مناسب، مطلوب و اقتصادی نیست و به همین دلیل قیمت تمام شده کالای صادراتی ما با بیش از رقبا است.

خسروتاج تصریح کرد: استان هرمزگان موقعیت بسیار خوبی در زمینه استقرار صنایع صادراتی دارد و باید در این استان زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار تقویت و سرعت ارائه مجوزها افزایش یابد.

فارس

4مهر1395