خبر عمومی

درخواست راهکار از دولت، پیشنهاد حذف سالن‌های اعلام بار و مالیات از سوی بخش خصوصی

تاریخ : 1395/07/11


معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در دومین همایش بررسی راهكارهای توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت از فعالان بخش، درخواست ارائه پیشنهاد و راهکار کرد و رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق ایران پیشنهاد حذف سالن‌های اعلام بار را مطرح کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای دومین همایش بررسی راهكارهای توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت با حضور معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، رئیس كمیسیون حمل‌‌ونقل و لجستیك اتاق بازرگانی، رئیس انجمن صنفی شركت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، رئیس گمرك جمهوری اسلامی و رؤسای انجمن صنفی شركت‌های حمل‌ونقل استان‌ها در محل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.

در ابتدا اسماعیل غلامی معاون حمل‌ونقل این سازمان در این همایش، بر تعامل بین بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی تأكید كرد و گفت: باید بین سازمان‌ها و افراد در این همایش‌ها تبادل نظر صورت بگیرد تا در انتهای همایش تصمیمی اتخاذ شده و بتوان گفت در صورت نوشته شدن هر آئین‌نامه‌ای، ما به عنوان خرد جمعی با هر اسمی نقش‌آفرینی خواهیم كرد.

وی افزود: ما در اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا علاوه بر ایجاد صمیمیت، با محدودیت‌‌ها و شرایط روز هریك از انجمن‌ها آشنایی بیشتری پیدا كرده و به بهترین شكل ممكن بتوانیم با یكدیگر همكاری كنیم، كه این امر منجر به موفقیت خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأكید بر بحث گردشگری تصریح كرد: بر اساس تاكیدات رئیس‌جمهور محترم یكی از منابع فاخری كه می‌توان بر آن تكیه كرد، سیستم گردشگری است، چرا كه جمهوری اسلامی ایران جزو ده كشور پرجاذبه دنیا است و بر اساس موقعیت جغرافیایی كه دارد می‌توان كشورهای دیگر را به حمل‌ونقل از طریق راه‌های ایران علاقه‌مند نمود.

غلامی با اشاره به صمیمیت بین بخش‌های مختلف حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اگر این گفت‌وگوها با نگاه یك خانواده بودن صورت بگیرد، منجر به تعامل و همگرایی خواهد شد، چراكه همه ما یك هدف را دنبال می‌كنیم كه آن هم چیزی جز رفاه مردم و رشد بهتر و همه‌جانبه كشور نیست.

غلامی در آخر ضمن درخواست ارائه پیشنهادات و راهكارها افزود: نتایج حاصله از این نشست‌ها مطمئناً به حل مشكلات خواهد بود و نتیجاً باعث دلگرمی یكدیگر بوده و در نهایت می‌توان در حد مطلوب مسئولیت‌پذیر باشیم.

کاهش ۱۵ درصدی صادرات و افزایش دو درصدی واردات در سال ۹۴

بر اساس این گزارش، محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان نیز در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به مسئولین و مدیران حاضر در جلسه و رؤسای انجمن صنفی شركت‌های حمل‌ونقل استان‌ها، به ارائه آمار پیرامون وضعیت صنعت حمل‌ونقل پرداخت و افزود: در سال ۹۴ بر اساس آمارهای موجود، كشور ۳۷ و نیم میلیون تن صادرات داشته كه به نسبت سال ۹۳ حدود ۱۵ درصد كاهش داشته و میزان واردات در سال ۹۴ در كل كشور ۶۰ میلیون تن كالا بوده كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود دو درصد افزایش داشته است.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان در خصوص حمل‌ونقل جاده‌ای در سال گذشته نیز گفت: یك ونیم‌ میلیون تن واردات داشته‌ایم كه از این مقدار حدود ۳۸ هزار تن به كالاهای نفتی اختصاص می‌یابد و میزان صادارت از طریق جاده نیز ۶/۶ میلیون تن بوده كه تقریباً نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته است.

عطرچیان بیشترین واردات را از كشور تركیه دانست و گفت: حدود ۶۱ درصد كالاهای كشور از تركیه و از طریق مرز بازرگان وارد شده و بعد از تركیه كشور آذربایجان بیشترین واردات را به ایران داشته است، همچنین بیشترین صادرات از طریق جاده، به كشور افغانستان كه حدود ۳۳ درصد بوده و ۱۶ درصد هم به كشور تركیه تعلق می‌گیرد.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان با اشاره به اهمیت بحث ناوگان تصریح كرد: سهم كامیون ایرانی در واردات ۳۹ درصد و ۶۱ درصد نیز مربوط به كامیون غیرایرانی است، البته كه در امر صادرات آمار برعكس و سهم كامیون ایرانی ۶۵ درصد و كامیون غیرایرانی ۳۵ درصد است.

کاهش حجم ترانزیت کالا در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته

وی در رابطه با میزان ترانزیت كالا در كشور خاطرنشان كرد: ترانزیت در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود ۱۱ درصد كاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ نیز شاهد كاهش باشیم كه شاید بتوان امروز به بررسی علل كاهش ترانزیت و ارائه راهكار پرداخت.

عطرچیان از ۱۱ میلیون تن ترانزیت، ۴۵ درصد را سهم كالا و ۵ درصد را سهم سوخت اعلام كرد و گفت: ترانزیت سوخت در سال جاری به نحو چشم‌گیری كاهش داشته است و سهم كامیون‌های ایرانی در ترانزیت ۵۰۰ هزار دستگاه بودند كه خوشبختانه سهم كامیون‌های ایرانی ۶۴ درصد و كامیون‌های غیرایرانی خصوصاً كامیون‌های عراقی ۳۶درصد است.

در ادامه این همایش امید ملك، رئیس كمیسیون حمل‌ونقل و لجستیك اتاق بازرگانی ایران با تاكید بر نقش حمل‌ونقل این صنعت را از اركان مهم توسعه‌ی كشور دانست و در ادامه افزود: هیچ كشور توسعه یافته‌ای در دنیا پیدا نمی‌شود كه در صنعت حمل ونقل خود پیشرفته نباشد، البته ممكن است به عنوان مثال در صنعت خودرو ضعیف باشد اما در صنعت حمل‌ونقل حتماً به توسعه دست یافته است.

تاثیر منفی ناوگان فرسوده بر زیرساخت جاده‌ای

ملك در خصوص نوسازی یادآور شد: باید بدانیم كه عدم نوسازی ناوگان به زیرساخت‌های جاده‌ای حمل‌ونقل آسیب جدی وارد می‌كند و شرایط آب و هوایی متنوع ایران، وسعت كشور و فرسودگی ناوگان‌ها در این امر اثرگذارند، لذا به عنوان پیشنهاد بد نیست كه سیستم اعلام بار حذف شود.

بر اساس این گزارش، جاوید رئیس انجمن صنفی شركت‌های حمل‌ونقل بین المللی ایران نیز با اشاره به نام همایش گفت: توسعه یك امر كیفی است و با رشد تفاوت دارد و به این معنی است كه به صورت همه‌جانبه به امر حمل‌ونقل نگاه كنیم.

وی در خصوص مالیات تصریح كرد: در كشورهای پیشرفته دنیا مالیات بر حمل‌ونقل را حذف كردند، به همین دلیل شركت‌های ما تمایل خود را برای گرفتن كامیون به نام خود به دلیل مشكل مالیات از دست می‌دهند، لذا بعضی از راه‌حل های مشكلات را به عنوان مثال مسئله مالیات بایستی خارج از حمل‌ونقل جست و جو كرد.

در ادامه این همایش، علیرضا دشتانی مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت کالا در گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز به ارائه راهكار در این همایش تأكید كرد و افزود: در برخی از مرزها همچنان حذف مراحل زائد وجود دارد، اما دریافت وجه مالی از طرف منابع رسمی و دولتی بسیار جای تأسف دارد، كه از شما درخواست می‌كنم درصورت مشاهده این مسئله اعتراض كنید.

مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت کالا در گمرک با تأكید بر مشاركت بخش خصوصی گفت: بخش دولتی با مشكلاتی از جمله محدودیت‌های اعتباری رو به رو است، پس چه بهتر كه بخش خصوصی در خیلی از مسائل به عنوان مثال خرید اسكنرها نیز مشاركت داشته باشد.

شایان ذكر است، در این همایش همچنین اعضای انجمن‌های صنفی شركت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نیز به بیان مسائل و مشكلات خود پرداختند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی

11مهر1395