خبر عمومی

راه اندازی خط دریایی مسقط ـ چابهار همزمان با افتتاح بزرگترین ترمینال مسافری دریایی کشور

تاریخ : 1395/07/24


مدیر‌کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خبر داده است‌که خط دریایی مسقط ـ چابهار در آبان ماه امسال با حضور مقامات دولتی دو کشور عمان و ایران مورد بهره برداری قرار خواهدگرفت و‌گفته است: راه اندازی خط‌کشتیرانی بین چابهار و مسقط با توجه به ساکن بودن ۸۰۰ هزار نفری قوم بلوچ در‌عمان تردد آنها به داخل کشور باعث رونق و تحول اساسی تجارت دریایی و گردشگری در‌منطقه خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خبر داده است که یکی از اهداف بلند مسئولان کشوری و استانی سیستان و بلوچستان توسعه صنعت گردشگری و توجه به مناطق گردشگری جهت جذب توریست داخلی و خارجی است تا به این ترتیب بتوانیم سواحل این استان را به دنیا معرفی کرد.

بهروز آقایی افزود: سیستان و بلوچستان منطقه ناشناخته ای است که باید با تلاش مضاعف، ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری و تفریحی آن را به مردم کشور و دنیا به نحو احسنت معرفی کرد.

وی با اشاره به ترمینال بین المللی مسافر دریایی بندر شهید کلانتری چابهار که بعنوان بزرگترین و مجهزترین ترمینال مسافری دریایی کشور در چابهار آماده بهره برداری است، خاطر نشان کرد: این ترمینال مسافری به زیربنای چهار هزار متر مربع، ظرفیت پذیرش ۶۰۰ نفر مسافر را به صورت همزمان دارد.

به گفته وی، ترمینال بین المللی مسافر دریایی بندر شهید کلانتری چابهار از نظر دارا بودن تجهیزات و امکانات مدرن در میان سایر ترمینال های مسافری دریایی فعال در کشور، بی نظیر است.

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اذعان داشت: همچنین این ترمینال مسافری، بزرگترین ترمینال مسافری دریایی کشور نیز محسوب می شود.

وی گفت: با راه اندازی خط دریایی چابهارـ مقسط در آینده ای نزدیک شاهد بهره برداری از این ترمینال مسافربری در چابهار خواهیم بود.

آقایی درباره راه اندازی این خط دریایی بین المللی در آبهای عمان اظهار داشت: این خط دریایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی عمان راه اندازی می شود.

وی با اشاره به ورود هیئتی از سرمایه گذاران عمانی در روز گذشته به بندر چابهار برای بررسی زمان دقیق راه اندازی این خط دریایی بین چابهار- مقسط، خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی های صورت گرفته ازسوی بندر چابهار مشکلی برای راه اندازی این خط وجود ندارد و در صورت اعلام آمادگی طرف عمانی هر لحظه این امکان برای بندر چابهار فراهم است تا بتواند به مسافران ورودی به این بندر از مقصد عمان در ترمینال شهید کلانتری خدمات رسانی کند.

وی اذعان داشت: با مذاکرات صورت گرفته با سرمایه گذاران عمانی در سفر اخیرشان به چابهار، مشخص شد این گروه سرمایه گذار در حال برطرف کردن برخی موضوعات فنی جهت افتتاح این خط کشتیرانی بین مسقط- چابهار هستند.

آقایی ادامه داد: بازاریابی و فروش بلیت در مسیر مسقط ـ چابهار نیز قبل از افتتاح این خط کشتیرانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که این امر هم اکنون از سوی دو طرف ایرانی و عمانی با انجام تبلیغات و اطلاع رسانی در حال انجام است.

وی در ادامه یادآور شد: شناور در نظر گرفته شده جهت تردد در مسیر چابهارـ مسقط دارای ظرفیت حمل حدود ۲۰۸ نفر مسافر و ۵۰ دستگاه خودرو است که از سوی بخش خصوصی عمان برای حرکت در این مسیر چارتر شده است.

به گفته آقایی، در فاز نخست قرار است سفرهای دریایی در مسیر مذکور، یک بار در هفته انجام شود و در آینده براساس تقاضای مسافران تعداد سفرهای دریایی در این مسیر در طول هفته افزایش خواهد یافت. همچنین پیش بینی می شود این خط مسافری دریایی بین چابهار و عمان بسیار مورد استقبال قرار گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس آمار، بیش از ۵۰ میلیون نفر از کشورهای هند و پاکستان به عنوان توریست دریایی، توریسم درمانی، توریست گردشگری و توریست مذهبی در این منطقه وجود دارد که از طریق چابهار بهترین و ایمن ترین مسیر برای سفر آنها به ایران خواهد بود.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: راه اندازی خط کشتیرانی بین چابهار و مسقط با توجه به ساکن بودن ۸۰۰ هزار نفری قوم بلوچ در عمان تردد آنها به داخل کشور باعث رونق و تحول اساسی تجارت دریایی و گردشگری در منطقه خواهیم بود.

به گفته وی، این خط دریایی در آبان ماه امسال با حضور مقامات دولتی دو کشور عمان و ایران مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی

26مهر1395