خبر عمومی

سرعت‎گیرهای جاده ترانزیت

تاریخ : 1395/08/03


مدت‎هاست که کارشناسان اقتصادی کشور به اتفاق بر لزوم رهایی اقتصاد از اتکای به نفت و درآمدهای نفتی تأکید دارند و ایجاد و کسب درآمدهای غیرنفتی را راهکار شکوفایی اقتصاد ایران می‎دانند و معتقدند وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی باعث شده تحولات این بازار که تحت تأثیر فاکتورهای غیراقتصادی از جمله مسائل سیاسی و روابط و مناسبات سیاسی کشورهاست، بر اقتصاد داخلی کشور اثر بگذارد و این تحولات به اقتصاد ما نیز منتقل شود که این امر عدم ثبات اقتصاد را به دنبال داشته است.

صاحب‎نظران حوزه اقتصاد راه‎های مختلفی را برای جایگزین کردن اقتصاد نفتی مطرح کرده‌‎اند و در این میان کارشناسان صنعت حمل‎ونقل بین‎المللی و ترانزیت بر این باورند این صنعت در صورت رفع مشکلات و چالش‌های موجود می‌تواند درآمدزایی قابل توجهی برای کشور داشته باشد و همپای صنعت نفت حرکت کند زیرا صنعت حمل‎ونقل و ترانزیت با وجود زیرساخت‎های مطلوب در این حوزه، پس از نفت بیشترین درآمدزایی را برای کشور دارد.

اگرچه ایران کشوری است که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج‌فارس و دریای عمان محدود می‌شود و این موقعیت سبب دسترسی ایران به بیش از 5800 کیلومتر نوار ساحلی شده و به قولی کشور ما در شاهراه ترانزیتی دنیا قرار دارد اما با این حال به اعتقاد فعالان این حوزه، مشکلات موجود در مسیر ترانزیت به قدری زیاد است که به گواه آمار ارائه شده از سوی شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به کاهش 39 درصدی حجم ترانزیت کالا در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال 94 منتج شده و علاوه بر این حتی برخی شرکت‎های حمل‎ونقل بین‌المللی را هم به مرز تعطیلی کشانده است.

چندی پیش محمود رستم‌افشار، دبیر کمیسیون حمل‌ونقل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در مصاحبه‌ای در خصوص مشکلات عمده پیش روی بخش ترانزیت اظهار کرده بود: «مهم‌ترین چالش‌های موجود در راه ترانزیت از ایران نبود شناخت و اشاعه فرهنگ ترانزیت و برخورد غیرمنطقی برخی مسئولان وقت با این امر است»؛ تعدد و تزاحم برخی قوانین، دستورالعمل‎ها و بخشنامه‎های متعدد و ابهامات آن‎ها، رفتارها و پاسخ‎های دو پهلوی مسئولان، مشکلات گمرکی، نبود یک پنجره واحد، فرسودگی ناوگان و ... از جمله مسائلی است که فعالان عرصه حمل‌ونقل بین‌‎المللی و ترانزیت از آن‌ها به عنوان چالش‎های موجود یاد می‎کنند و اصلاح قوانین و ایجاد یک پنجره واحد خدمات را راهکار بهبود وضعیت موجود می‎دانند.

«دنیای اقتصاد» در این گزارش سراغی از فعالان صنعت حمل‎ونقل بین‎المللی و ترانزیت در خراسان رضوی گرفته و در گفت‌وگو با آن‎ها به بررسی مشکلات و چالش‎های این حوزه پرداخته است.

اشتغال‌زایی و درآمدزایی ترانزیت

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» حمل‌ونقل و ترانزیت را به دلیل اشتغال‎زایی برای کشور نعمت می‌داند و با اشاره به اینکه این استان به دلیل داشتن چهار مرز مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان، مسیر و معبر بسیار مهمی برای حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت محسوب می‌شود، اظهار می‎کند: در حال حاضر 230 شرکت حمل‌ونقل فعال در استان برای حدود 4000 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند.

احمد زمانیان یزدی با بیان اینکه علاوه بر این حمل‎ونقل و ترانزیت برای کشور درآمدزایی دارد، خاطرنشان می‎کند: هر محموله‌ای که از کشور ترانزیت می‌شود، منابعی را وارد کشور می‌کند که بخشی از این منابع به دولت اختصاص می‌یابد و بخش دیگری از آن متعلق به بخش خصوصی است؛ به جرأت می‌توان گفت صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت بعد از درآمدهای نفتی بیشترین نقش را در درآمدزایی برای کشور دارد و حدود 9 درصد از درآمد ناخالص ملی کشور از محل این صنعت تأمین می‎شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‎المللی خراسان رضوی در خصوص اهمیت ترانزیت کالا برای کشور اینطور ادامه می‌دهد: با داشتن زیرساخت‌های خوب و دسترسی به آب‌های آزاد برای ترانزیت مهیا هستیم و بنادر ما محل ورود کشتی‌های بزرگ است و این امر نعمتی برای محسوب می‌شود و وضعیتی را ایجاد می‎کند که صاحبان کالاهای خارجی برای عبور کالای خود از ایران تمایل داشته باشند.

زمانیان این نکته را هم یادآور می‎شود که علاوه بر این‎، بیشتر کشورهای همسایه ما نیاز به واردات دارند و می‎افزاید: بخش عمده‎ کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه ما از کشورهای خارجی از قبیل چین، کره، کشورهای اروپایی و ... تأمین می‎کنند و 90 درصد این کالاها از داخل خاک کشور ما عبور می‌کنند و این امتیاز ترانزیت به کشور ما برمی‎گردد.

کاهش حجم ترانزیت

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کاهش حجم ترانزیت کشور در سه سال گذشته، تصریح می‎کند: در سال 94 حدود 11 میلیون تن از کشور ترانزیت داشته‌ایم که این رقم نسبت به سال قبل از آن، 11 درصد کاهش داشته است؛ بخشی از این کاهش به تحریم‎های کشور برمی‎گردد و بخش دیگر به مشکلات ترانزیتی موجود در کشور مربوط می‎شود که باعث شد کشورهای مقصد به دنبال مسیرهای جدید باشند برای مثال سال گذشته افغانستان بخشی از کالاهایی را که پیش از این با عبور از خاک ایران به این کشور می‎رسید، از طریق پاکستان وارد کرد و این کشور در انتقال کالا به افغانستان به رقیبی برای ایران تبدیل شد.

زمانیان این نکته را هم خاطرنشان می‎کند: اگرچه به دلیل ناامنی‌های موجود در پاکستان و نیز طولانی شدن مسیر انتقال کالا، تجار افغانی تمایل چندانی به انتخاب این مسیر ندارند اما مشکلات موجود در داخل کشور ما باعث شده این مسیر دورتر و ناامن‌تر را جایگزین کنند.

نبود متولی مشخص

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‎المللی خراسان رضوی نبود متولی مشخص برای صنعت حمل‎ونقل بین‌المللی و ترانزیت را از دیگر مشکلات این حوزه برمی‌شمارد و می‌افزاید: این صنعت در کشور ما با حدود 16 ارگان و سازمان درگیر است و این سازمان‎ها به نوعی خود را متولی این بخش می‎دانند در حالی که صنعت حمل‌ونقل در سایر کشورها یک متولی مشخص دارد؛ در کشور ما با وجود سازمان حمل‎ونقل و پایانه‌ها، سایر سازمان‎ها از قبیل گمرک، نیروی انتظامی، سازمان بنادر و ... خود را متولی امر می‎دانند و این مسأله باعث ایجاد مشکلات عدیده‎ای شده است؛ پیشنهاد ما این است که سازمان حمل‎ونقل و پایانه‌ها به عنوان متولی با سایر سازمان‎ها در تعامل باشد و به نوعی نقش سیاست‎گذار و هماهنگ‎کننده را ایفا کند و مشکلات موجود از طریق این سازمان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه البته این امر در آیین‎نامه تأسیس شرکت‎ها نیز پیش‎بینی شده است، ادامه می‎دهد: شرکت‏های حمل‎ونقل پروانه سه ساله فعالیت خود را از سازمان پایانه‎ها دریافت می‎کنند و طبق قانون هیچ سازمانی نمی‎تواند جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرد و به تخلفات شرکت‌ها باید در کمیسیون ماده 10 که نمایندگان تمام سازمان‎های مرتبط حضور دارند، رسیدگی شود اما این بند از آیین‎نامه تأسیس شرکت‎ها اجرا نمی‎شود.

تعدد بخشنامه‎ها

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تعدد بخشنامه‎ها و دستورالعمل‎ها را مشکل دیگری می‎داند که دست فعالان صنعت حمل‎ونقل بین‎المللی را بسته و معتقد است این امر بر خلاف رویه موجود در سایر کشورهاست و عنوان می‎کند: سه فاکتور سرعت در انتقال کالا، قیمت و امنیت حمل‎ونقل در بحث ترانزیت اهمیت بسیاری دارد و صدور بخشنامه‎ها، تعدد قوانین، مشخص نبودن متولی و ... باعث شده اگرچه به لحاظ امنیتی مشکلی در بحث ترانزیت کالا نداشته باشیم اما سرعت انتقال کالا در کشور ما کاهش و قیمت افزایش یابد و این امر به ترانزیت کشور آسیب زده است.

زمانیان با اعتقاد بر اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات صنعت حمل‎ونقل و ترانزیت ما توسط دستگاه‎های دولتی مرتبط ایجاد می‎شود، می‎گوید: در کشور ما قانون عبور کالاهای خارجی وجود دارد و در این قانون تمام موارد پیش‎بینی شده است؛ به تمام دستگاه‎های دولتی اعلام کرده‎ایم در صورتی که این قانون توسط دستگاه‎های مرتبط اجرا شود، مشکلات ما تا حدودی برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات نیز از ارتباط ما با کشورهای همسایه نشأت می‎گیرد، اظهار می‎کند: دستگاه دیپلماسی و سازمان‎های مرتبط ما باید با کشورهای همسایه ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و برای رفع مشکلات این صنعت در خارج از کشور باید به سمت اجرای تفاهم‎نامه‌های حمل‌ونقلی بین‎المللی حرکت کنیم؛ ضعف دستگاه‎های دولتی مرتبط باعث می‎شود کشورهایی مانند ترکمنستان به تفاهم‎نامه‎ها پایبند نباشند.

لزوم بازنگری قوانین

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‎المللی خراسان رضوی بر ضرورت بازبینی و اصلاح قوانین موجود در حوزه حمل‎ونقل بین‎المللی هم تأکید و اظهار می‎کند: بخشی از این قوانین قدیمی هستند و باید با توجه به وضعیت امروز دنیا و کشور بازنگری شوند و این بازنگری باید با دریافت نظرات کارشناسی بخش خصوصی باشد تا قوانین جدید کارآیی لازم را داشته باشند و مشکلی ایجاد نکنند؛ همچنین این قوانین باید همسان با قوانین بین‎المللی در حوزه حمل‎ونقل باشند.

وی به فرسودگی ناوگان حمل‎ونقل بین‏المللی کشور هم اشاره و تصریح می‌کند: عمر ناوگان ما حدودا 24 سال است و بخش زیادی از این ناوگان فرسوده هستند؛ این ناوگان فرسوده قابلیت تردد در کشورهای افغانستان و پاکستان را دارد اما تردد در اروپا برای آن ممکن نیست؛ سال‎هایست صحبت از نوسازی ناوگان می‌شود اما شرایط در نظر گرفته شده برای این امر بسیار دشوار است؛ علاوه بر این تسهیلات بانکی نیز نیازمند تضامین بسیار زیادی است که تأمین آن‎ها از عهده شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی خارج است.

تصمیمات غلط

یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‎ونقل بین‎المللی خراسان رضوی هم با بیان اینکه در پروسه بازاریابی جهانی به مزیت نسبی توجه زیادی می‌شود، می‎گوید: در حوزه ترانزیت مزیت‌ نسبی داریم اما از آن‎ استفاده نکرده‎ایم و مقداری هم دچار خودشیفتگی شده‌ایم.

جواد نوریان با اشاره به موقعیت ترانزیتی مطلوب کشور، اظهار می‎کند: متأسفانه تصمیمات غلط مسئولان یا در برخی موارد عدم سیاست‎گذاری، صنعت حمل‎ونقل بین‌المللی را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

وی حضور زائران، قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، 539 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، 309 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و ... را از مزایای حمل‎ونقل در خراسان رضوی برمی‌شمارد و در خصوص مشکلات این صنعت، تصریح می‌کند: تفاوت فاحش قیمت ناوگان در کشور ما نسبت به سایر کشورها از جمله افغانستان و عراق از مشکلات این حوزه است که باعث شده برخی از شرکت‏های داخلی ما از کشورهای همسایه ناوگان مورد نیاز خود را خریداری می‎کنند که این امر به ضرر کشور ماست.

نبود پنجره واحد

عضو کمیسیون حمل‎ونقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با انتقاد از تصمیمات و دخالت‌های غیرکارشناسانه سازمان‎های دولتی، خاطرنشان می‎کند: حدود 16 ارگان و نهاد دولتی با بحث حمل‌ونقل مرتبط هستند و هر یک تصمیمی می‎گیرند و دستورالعمل و بخشنامه‌ای صادر می‎کنند که حتی برخی از این بخشنامه‎ها ناقض یکدیگر هستند.

نوریان با تأکید بر اینکه نبود پنجره واحد برای ارائه خدمات و رفع مشکلات حمل‎ونقل بین‎المللی یکی از مشکلات اساسی این حوزه است، در خصوص قوانین مخل در حوزه ترانزیت، عنوان می‎کند: متأسفانه در این صنعت قوانین مخل و دست‎وپاگیر بسیاری وجود دارد که در کمیسیون حمل‎ونقل اتاق استان برای شناسایی این قوانین اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با انتقاد از تفسیرها و برداشت‎های سلیقه‌ای از قوانین، ادامه می‎دهد: درخواست ما این است که قوانین به درستی اجرا شوند و مدیران و مسئولان برداشت‌های سلیقه‌ای از قوانین موجود نداشته باشند؛ متأسفانه در برخی سازمان‎ها به ویژه گمرک تفسیرهای سلیقه‎ای از قانون صورت می‎گیرد و همین امر مشکلات بسیاری برای شرکت‎های حمل‎ونقل ایجاد کرده است.

این عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‎ونقل بین‎المللی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر از سه فاکتور مهم سرعت، قیمت و امنیت در انتقال کالا تنها امنیت را داریم، می‎گوید: بخش عمده‎ای از مشکلات ما به اقتصاد دولتی برمی‎گردد؛ تا زمانی که دولت خود را منتفع بداند، درگیر این مشکلات خواهیم بود.

نوریان با اشاره به اینکه اقدامات برخی دستگاه‎های دولتی هزینه‎های مضاعفی را به شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی تحمیل می‎کند، می‌افزاید: برای مثال یکی از این اقدامات افزایش قیمت تن کیلومتر از مهر ماه سال جاری است که باعث افزایش هزینه‎های شرکت‎ها شده و در نتیجه هزینه ترانزیت از کشور بالاتر می‎رود و این امر زمینه را برای فعالیت بیشتر رقبای ما فراهم خواهد کرد.

عضو کمیسیون حمل‎ونقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اضافه می‎کند: وظیفه بخش خصوصی بازاریابی است اما تمایل تجار و بازرگانان خارجی برای ترانزیت کالای خود از خاک ایران به دلیل افزایش قیمت‌ها و پایین بودن سرعت انتقال کالا کاهش می‌یابد.

ایجاد وزارت یا دپارتمان حمل‎ونقل

این عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‎ونقل بین‎المللی خراسان رضوی عدم وجود رایزن اقتصادی فعال و آگاه در حوزه حمل‎ونقل در بیشتر کشورهای همسایه و هدف را از دیگر مشکلات ترانزیت کشور می‎داند و با بیان اینکه برای رفع مشکلات این صنعت باید وزارت حمل‎ونقل یا دپارتمان مجزایی ایجاد شود، می‎افزاید: این وزارتخانه یا دپارتمان باید ایجاد شود تا صدای واحدی از آن به گوش برسد.

نوریان بر این نکته هم تأکید می‎کند که درخواست شرکت‎های حمل‎ونقل اجرای قانون در ارگان‎های مختلف و جلوگیری از برداشت‌ها و تفسیرهای سلیقه‎ای برخی مدیران است.

تعدد قوانین و سازمان‎های تصمیم‎گیر

مدیرعامل شرکت حمل‎ونقل بین‎المللی بارمان ترابر هم در این باره به «دنیای اقتصاد» می‎گوید: تعدد قوانین مشکلات زیادی برای شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی ایجاد کرده است؛ باید یک پنجره واحد برای ترانزیت و شرکت‎های حمل‏ونقل ایجاد شود.

حیدر خادم‎زاده با بیان اینکه علاوه بر این گمرک باید در کنار شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی باشد، اظهار می‌کند: برخی مسئولان حوزه گمرک درک بالایی از مشکلات شرکت‎های حمل‎ونقل دارند و کمک می‏کنند با این حال به دلیل تعدد گمرکات و وسعت حوزه حمل‎ونقل ناخواسته گمرک در مقابل شرکت‎ها قرار می‎گیرد.

مدیرعامل شرکت حمل‎ونقل بین‎المللی بارمان ترابر ادامه می‌دهد: هدف ما به عنوان بخش خصوص ارتقا و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است اما گاهی به دلیل نبود پنجره واحد خدمات، تعدد قوانین و تعدد سازمان‎های تصمیم‎گیرنده تفرقی ایجاد می‎شود که این امر کندی روند حمل‎ونقل و ترانزیت و حتی کاهش صادرات را به دنبال دارد.

خادم‌زاده با اعتقاد بر اینکه ایجاد پنجره واحد در حوزه حمل‎ونقل بین‎المللی و ترانزیت نیمی از مشکلات این بخش را حل خواهد کرد، عنوان می‎کند: برای رفع باقیمانده مشکلات به نظر من باید به خدماتی که کشورهای همسایه از قبیل ترکمنستان، قرقیزستان، افغانستان و ... به حوزه ترانزیت خود ارائه می‌دهد، توجه کنیم.

بالا بودن تعرفه واردات ناوگان

مدیرعامل شرکت حمل‎ونقل بین‎المللی بارمان ترابر با بیان اینکه در کشورهای آسیای میانه و حتی در افغانستان واردات ناوگان برای نوسازی با حقوق ورودی بسیار پایین صورت می‌گیرد، به فرسودگی ناوگان داخلی اشاره و خاطرنشان می‎کند: به دلیل سخت بودن شرایط واردات و بالا بودن حقوق ورودی، ناوگان ما روز به‌روز فرسوده‎تر می‎شود و چرخ صنعت حمل‎ونقل ما کندتر می‎چرخد در صورتی که اگر به شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی اجازه دهند ناوگان مستقلی داشته باشند، این ناوگان می‎تواند برای صادرات و ترانزیت برنامه‎ریزی کوتاه‎مدت، میان‎مدت و درازمدت داشته باشد؛ در حال حاضر حقوق ورودی به اندازه‎ای بالاست که واردات ناوگان اصلا مقرون به صرفه نیست.

خادم‎زاده با تأکید بر اینکه باید شرکت‎های حمل‎ونقل به لحاظ مالی ‎مورد حمایت قرار گیرند، می‎افزاید: اگر کمک‎های بلاعوض به حوزه ترانزیت نمی‌شود اما باید تسهیلاتی با سودهای پایین همانند بخش تولید برای این بخش هم در نظر گرفته شود تا شرکت‎های حمل‎ونقل به شرکت‎های توانمند تبدیل شوند چراکه در حال حاضر این شرکت‎ها بیشتر نقش واسطه را دارند.

فرسودگی ناوگان

دیگر عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‎‏های حمل‎ونقل بین‎المللی خراسان رضوی هم فرسوده بودن ناوگان داخلی را از جمله مشکلات حوزه ترانزیت برمی‌شمارد و تصریح می‎کند: یکی از منابع عمده صنعت ترانزیت در هر کشور فعال بودن ناوگان داخلی آن کشور است نه اینکه از طریق ورود موقت از ناوگان کشورهای همسایه استفاده کند.

غلام مولا ابوبکری با اشاره به شرایط دشوار دولت برای واردات ناوگان به منظور نوسازی ناوگان فرسوده، می‎افزاید: نفعی را که باید از طریق استفاده از ناوگان داخلی برای انتقال کالا ببریم، دو دستی تقدیم ناوگان کشورهای خارجی می‎کنیم؛ به عبارت دیگر کرایه حمل کامیون می‎تواند در ترانزیت برای ما سود داشته باشد اما این سود را به دلیل استفاده از ناوگان کشورهای خارجی تقدیم آن‎ها می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بخش دولتی کشور ارزش ترانزیت در اقتصاد ما را درک نمی‌کند، ادامه می‌دهد: بخش دولتی باید با دید مثبت به صنعت حمل‎ونقل بین‌المللی نگاه کند؛ معمولا بخش دولتی، شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی را عامل قاچاق می‎دانند و چوب لای چرخ شرکت‎های حمل‎ونقل کالا می‎گذارند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‎‏های حمل‎ونقل بین‎المللی خراسان رضوی به این نکته هم اشاره می‌کند که عدم ثبات قیمت و پایین بودن سرعت انتقال کالا از دیگر مشکلات این حوزه است.

بی‎توجهی به اهمیت ترانزیت

مدیرعامل شرکت‌ حمل‎ونقل بین‎المللی ناراتیر ترابر هم در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه هنوز اهمیت ترانزیت در اقتصاد کشور جا نیفتاده است، اظهار می‎کند: بحث ترانزیت می‎تواند به رونق اقتصادی کشور کمک بسیاری کند اما متأسفانه مدیران به این مسأله بی‎توجه هستند.

ابراهیم عطایی با اشاره به اینکه قوانین حوزه حمل‌ونقل در کشور به درستی اجرا نمی‎شود، خاطرنشان می‎کند: برداشت‎های سلیقه‎ای از قوانین موجود مشکلات بسیاری برای شرکت‎های حمل‎ونقل ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت‌ حمل‎ونقل بین‎المللی ناراتیر ترابر هماهنگ نبودن مدیران را از دیگر مشکلات این حوزه بر می‎شمارد و تصریح می‎کند: هر یک از مدیران دستورالعمل و بخشنامه‎ای صادر می‎کند که گاهی یکدیگر را نقض می‎کنند؛ شرکت‎های حمل‏ونقل با طرف‎های خارجی قراردادهایی را منعقد می‎کنند اما این ناهماهنگی‎ها و برداشت‎های سلیقه‎ای از قانون باعث متضرر شدن شرکت‎ها می‎شود؛ باید این هماهنگی بین مدیران دستگاه‎های دولتی ایجاد شود تا شاهد برطرف شدن بخشی از این مشکلات باشیم.

عطایی با اشاره به کاهش چشمگیر حجم ترانزیت از کشور، عنوان می‎کند: مشکلات بسیار در حوزه حمل‎ونقل در کشور ما باعث شده کشورهای مقصد به دنبال مسیرهای جایگزین باشند و رقبای ما در منطقه افزایش یافته است؛ باید در این زمینه تدبیری اندیشید چرا که ادامه مشکلات موجود باعث می‌شود بحث حمل‎ونقل بین‎المللی و ترانزیت به کلی از چرخه اقتصاد کشور خارج شود.

مدیرعامل شرکت‌ حمل‎ونقل بین‎المللی ناراتیر ترابر معتقد است: تحمیل هزینه‎های مضاعف به شرکت‎های حمل‎ونقل بین‎المللی از سوی دستگاه‎های دولتی هم مشکلات این حوزه را دو چندان کرده و باعث بی‎ثباتی قیمت‎ها شده است

دنیای اقتصاد

3 آبان ماه