خبر عمومی

بررسی پیشنهاد هند برای اتصال بنادر آن کشور به آب‌های دریای‌خزر و بنادر تجاری روسیه

تاریخ : 1395/08/05


در روزهای اخیر، روسیه به هند پیشنهاد داده كه بنادر این كشور از راه ایران به آب‌های دریای‌خزر و بنادر تجاری روسیه متصل شوند. گفته می‌شود، روسیه و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سه ضلع اصلی مثلث اقتصادی، در حال ایجاد دالانی اقتصادی با ضریب امنیتی و بهره‌وری بالا هستند.

در روزهای اخیر روسیه به هند پیشنهاد داده كه بنادر این كشور از راه ایران به آب‌های دریای خزر و بنادر تجاری روسیه متصل شوند.

دنیس مانتوروف - وزیر صنعت و تجارت روسیه - در همایش روسیه و هند در بمبئی با اعلام این خبر بیان كرده است كه گسترش مسیرهای لجستیك در چارچوب كریدورهای "شمال - جنوب" از طریق بنادر ایران به بنادر روسیه در آستاراخان بهترین گزینه برای گسترش مراودات اقتصادی است. زیرا كاهش زمان و هزینه حمل از ویژگی مهم كریدور شمال - جنوب است.

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه نوشت: در این میان كشورهای آسیایی و اروپایی می توانند در مسیر كریدور شمال - جنوب كالای خود را با سرعتی حدود دو برابر در مقایسه با مسیر كانال سوئز مبادله كنند. این امر با توجه به ایجاد كشورهای جدید در منطقه آسیای میانه و نیز شكل گیری بازارهای جدید جهانی در حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس، برای هر دو قاره آسیا و اروپا دارای اهمیت فراوانی است.

كریدور شمال - جنوب كه بخش مهمی از آن از خاك ایران می گذرد، درحال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت كالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود. این كریدور درحال حاضر از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل می شود.

با توجه به اینكه در داخل خاك ایران كالاها بوسیله حمل و نقل جاده ای و یا ریلی به بنادر شمال كشور (بندر انزلی و بندر امیرآباد) انتقال می یابند و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می شوند، با تكمیل راه آهن قزوین ـ آستارا، امكان دسترسی جاده ای و ریلی به كشورهای منطقه قفقاز و روسیه نیز بهبود خواهد یافت.

پس با توجه به اینكه هزینه حمل كالاهای ترانزیتی میان كشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از طریق مسیر كریدور شمال - جنوب تا حدود ۳۰ درصد نسبت به مسیرهای سنتی موجود ارزانتر است و كشورهای جنوب شرقی آسیا، آسیای مركزی، خاورمیانه، حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس و نیز شمال اروپا با پیوستن به كریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب كه ازجمله كریدورهای چندوجهی است، ‌ می توانند از مزایای آن در حمل و نقل سریع و ارزان كالاهایشان بین آسیا و اروپا استفاده كنند.

در این بین موافقتنامه راهبردی تاسیس دالان حمل‌ونقل و گذر بین‌المللی موسوم به «موافقتنامه چابهار» كه روز سوم خرداد در حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند كه به تهران سفر كرده بود امضاء شد، بنا به گفته ریاست جمهور «چابهار را به عنوان مبداء دالان ترانزیتی بین جنوب و شرق و جنوب و شمال خواهد كرد و با اتمام راه آهن چابهار و زاهدان و سپس زاهدان و سرخس، این بندر می‌تواند به نقطه اتصالی بین كشورهای مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، كشورهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود و این زمانی در حال اتفاق است كه هند مایل است كه از این طریق به بازارهای افغانستان و آسیای میانه دسترسی پیدا كند (مسیری كه به دلیل همسایگی با پاكستان و تنش‌های سیاسی با این كشور مسدود شده است).

پس هند، روسیه و جمهوری اسلامی ایران بعنوان سه ضلع اصلی این مثلث، در حال ایجاد دالانی اقتصادی با ضریب امنیتی و بهره وری بالا بوده كه در صورت تحقق، ابعاد اقتصادی آن را بخش اعظمی از جهان امروز لمس خواهند كرد.

تین نیوز

5 آبان 1395