اخبار انجمن

یک فعال صنعت حمل و نقل بین المللی: نباید بگذاریم مسیرهای ترانزیتی جدید رقبا به کاهش نقش ایران در ترانزیت بین المللی منجر شود

تاریخ : 1395/08/16


یک فعال صنعت حمل و نقل بین المللی از برنامه ریزی رقبای ایران برای ایجاد و تقویت مسیرهای ترانزیتی جدید و تلاش برای حذف ایران از صحنه های حمل و نقل بین المللی خبر داد.
جواد فلاح در گفتگو با روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی گفت:معادلات بازرگانی-تجاری ایران و نیز مراودات بانکی با سایر کشورهای دنیا در سالهای اخیر تغییر چشمگیری نداشته زیرا هنوز واسطه های امارات و ترکیه نقش واسطه گری پررنگی در عرصه های مالی کشور دارند.
وی با اشاره به اینکه مشکل زیادی برای افتتاح ال سی(اعتبار اسنادی) در بانکهای کوچک و خصوصی سایر کشورها وجود ندارد گفت: نباید به این چند بانک اکتفا کرد و زمانی میتوان سخن از تحول تجاری و بازرگانی کرد که بانکهای بزرگ دنیا نسبت به افتتاح حسابهای اعتباری و گشایش اعتبار اسنادی برای فعالان تجاری ایران نیز اقدام نمایند.
وی با اشاره به دلایل موفقیت چین در بازراهای بین المللی گفت: یکی از مهم ترین سیاستهای تجاری چین، واردات مواد اولیه و تبدیل آن به کالاهای تمام شده و ارایه تسهیلات و خدمات به صادرکنندگان آن کالاهاست در حالیکه این سیاست کاملا برعکس در کشور ما انجام می شود و مواد خام را صادر میکنیم و کالاهای تمام شده را با قیمتهای بالا وارد کشور می نماییم و این در حالی است که دولت خدمات شایانی را هم به صادرکنندگان و دست اندرکاران ترانزیت نمی دهد.
این فعال صنعت حمل و نقل بین المللی با یادآوری اینکه دولت چین در پی ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید و کم هزینه است گفت: علاوه بر مسیر دریایی جنوب چین، این کشور به شدت در حال برنامه ریزی و تقویت مسیر ترانزیتی شمالی خود می باشد و با این روش بازارهای قرقیزستان و ازبکستان و آسیای میانه را به سرعت تصاحب خواهد کرد.
وی افزود: البته قرارداد جدید ایران با هندوستان برای تقویت مسیر ترانزیتی چابهار، اقدام شایسته و خوبی است اما باید برای اجرایی نمودن آن سرعت عمل بیشتری به خرج داد.
جواد فلاح با اشاره به اینکه در سالیان گذشته یکی از مسیر های ترانزیتی که حجم قابل توجهی کالا در ان جا به جا میشد مسیر بندر عباس آذر بایجان بود که کشور گرجستان با تجهیز وتوسعه بندر پوتی و ارائه نرخ های رقابتی وپایین تر نسبت به مسیر ایران توانسته سهم قابل توجهی از این مسیر ترانزیتی را به خود اختصاص دهد و این نشانگر این است که کشورهای دیگر منطقه در حال برنامه ریزی برای توسعه صنعت حمل ونقل، ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید و تصاحب بازارها و رقابت با ایران هستند.
وی با انتقاد از نگاه مدیران حمل و نقل به شرکتهای فعال در این صنعت گفت:دولت باید با کاهش نقش خود و ارایه خدمات سریع و نرم افزاری نوین و نیز کاهش قوانین و بروکراسی دست و پاگیر گمرکی به قوت این صنعت کمک نماید؛ و تنها در این صورت است که حمل و نقل بین المللی و ترانزیت می تواند برای کشور درآمدزا باشد و به توسعه ایران کمک کند؛متاسفانه برخی تصور می کنند شرکتهای حمل و نقل قاچاقچی هستند.
وی کمبود امکاناتی مانند فرسودگی ناوگان و نبود واگنهای کافی در جنوب کشور را از دیگر معضلات حمل و نقل بین المللی کشور دانست.
این فعال حمل و نقل با تقدیر از عملکرد انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در سالهای اخیر گفت:حضور فعال مدیران انجمن در تحولات این صنف و نیز ارتباطات سازنده با اتاق بازرگانی،صنایع و معادن در سطح استان و کشور تا حدی توانسته است به تسهیل امور صنفی کمک نماید و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.