اخبار انجمن

توسعه حمل و نقل بین المللی نیازمند یک دیپلماسی موثر و فعال است

تاریخ : 1395/08/29


یک فعال صنعت حمل و نقل بین المللی معقد است: توسعه حمل و نقل بین المللی نیازمند یک دیپلماسی موثر و فعال با کشورهای بزرگ منطقه مانند چین و هندوستان است.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی قاسم حسینی گفت: این که ایران به دلیل موقعیت استراتژیک منطقه ای و بین المللی خود برای همیشه مسیر مورد انتخاب ترانزیت سایر کشورهای دنیا باقی خواهد ماند، تصوری اشتباه است چراکه رقبای بین المللی ایران به سرعت در حال تدارک و ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید و جایگزین هستند.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد و تقویت یک دیپلماسی موثر با سایر کشورها و نمونه موفق تفاهم ایران با هندوستان برای تقویت مسیر بندر چابهار گفت: اگر قرار است سهمی از ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در دنیا داشته باشیم باید با استفاده از ظرفیتهای دیپلماسی موثر و تفاهم با کشورهای بزرگ منطقه مانند چین و هند و ایجاد امکانات گمرکی و ترانزیتی، صادرکنندگان و دولتهای خارجی را برای سرمایه گذاری در ایران تشویق نماییم.
قاسم حسینی با اشاره به مشکلات اجرایی صنعت حمل و نقل بین المللی در کشور گفت: ضرورت نوسازی ناوگان، کاهش مقررات دست و پاگیر،افزایش امکانات گمرکی و کنترل های الکترونیکی به افزایش سرعت و کاهش هزینه های حمل و نقل کمک خواهد کرد.
وی با تاکید بر ضرورت تقویت نظارتهای الکترونیکی گمرک به مسئله احتکار واگن توسط برخی دارندگان و صاحبان واگنهای حمل باراشاره کرد و گفت: هزینه صادرات و ترانزیت کشور در برخی مبادی خروجی و مرز با مشکلاتی از این دست افزایش یافته است.
وی افزود: بخش دولتی باید به این باور برسد که ترانزیت عاملی موثر برای اشتغال و ارزآوری است لذا باید جایگاه ویژه ای برای این بخش تدارک ببیند.
این فعال حمل و نقل بین المللی گفت: نبود یک متولی واحد و مشخص و حتی ناهماهنگی سازمان های ناظر بر حمل و نقل بین المللی و تکثر تصمیم گیری و نظارتهای سلیقه ای از جمله دلایل بروز مشکلات در این صنعت است.
حسینی افزود: تعامل بیشتر قانونگذار با فعالان بخش خصوصی میتواند موجب کاهش تعدد قوانین و مقررات غیر ضروری و نیز تفاسیر غیرکارشناسی برخی مجریان و دستگاههای دولتی شود.
وی با اشاره به تجربه موفق ترکیه در حمل و نقل و ترانزیت گفت: حمل و نقل از جمله رگ های حیاتی هر کشور است و میتواند موجب توسعه و رشد سایر بخشها نیز باشد و ترکیه نمونه یک سرمایه گذاری موفق و اصولی در منطقه است.