خبر عمومی

مسیر بندر امام خمینی به مرز بازرگان نیازمند حمل و نقل ریلی

تاریخ : 1395/08/29


معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی تازه عنوان کرده است: در کریدور شماره ۱۰ حدفاصل بندر امام خمینی به مرز بازرگان نیاز مبرم به حمل و نقل ریلی وجود دارد، تصریح کرد: اگرچه ایجاد مسیر ریلی در این کریدور به سرمایه زیاد نیاز دارد اما در صورت جذب سرمایه‌گذار، به طور قطع یک پروژه موفق در انتقال بار خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه کریدورها در طرح جامع حمل و نقل اظهار داشت: منطقه‌بندی تمام مناطق پیرامون و داخل کشور بر اساس نظام عرضه و تقاضا مشخص می شود زیرا منطقه‌بندی بیانگر نیازهای کشور در زمینه زیرساخت و ظرفیت‌های آن است.

امینی افزود: طبق برآورد وزارت راه و شهرسازی در ادامه مسیر کریدور شماره ۱۰ به سمت اروپا حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت مشتاق تجارت قرار دارد، به طوری که با فعال شدن کریدور شماره ۱۰ می‌توان مسیر ترانزیت کالا از بنادر چین به بنادر غربی اروپا و انتقال به داخل این قاره به سمت بندر امام خمینی و سپس انتقال آن به اروپا با عبور از مرز بازرگان تغییر داد؛ زیرا این مسیر برای صاحبان کالا بسیار اقتصادی است.

وی ادامه داد: طرح جامع حمل و نقل ملاک طراحی کریدورهای حمل و نقلی بود که در دولت یازدهم بر اساس مدل‌های عرضه و تقاضا، شبکه‌ها و منطقه‌بندی‌ها، پروژه‌های زیر ساختی و در نهایت وضعیت موجود در وزارتخانه مورد پالایش قرار گرفت.

امینی با اشاره به تغییرات و بازنگری کریدورهای داخلی و بین‌المللی، اظهار داشت: کریدورهای حمل و نقلی کشور در حال حاضر تمام ۲۵ مرز فعال قدیمی و جدید کشور را در برمی‌گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، بیان کرد: تمام اقدامات انجام شده درباره کریدورها در فاصله ۱۵۰ کیلومتری مرزها انجام شده بود و این بیانگر یک نگاه درونگرا به شبکه حمل‌ونقل کشور است، اما طی این سه سال تمام مرزهای زمینی و دریایی از طریق کریدورها به یکدیگر متصل شدند که در نتیجه، یک شبکه حمل‌ونقلی چهارسو میان شرق، غرب، شمال و جنوب و اتصال آن‌ها به یکدیگر ایجاد شد.

ماهنامه صنعت حمل ونقل 

27 آبان 1395