خبر عمومی

گزارش تکمیلی از گشایش خط آهن افغانستان - ترکمنستان

تاریخ : 1395/09/09


کابل - ایرنا - خط آهن افغانستان - ترکمنستان موسوم به «راه لاجورد» روز دوشنبه با حضور رئیسان جمهوری دو کشور به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، «محمد اشرف غنی» و «قربانقلی بردی محمدوف» امروز با افتتاح این خط آهن در خاک ترکمنستان، با قطار وارد خاک افغانستان شدند و در «اقینه» واقع در شمال افغانستان نیز مراسمی را برگزار کردند.
راه‌آهن ترکمنستان - افغانستان از منطقه «آته مراد» ترکمنستان تا مرز آقینه در مرز شمالی افغانستان ادامه دارد و در مرحله اول ۳.۵ کیلومتر در خاک افغانستان امتداد یافته و ترکمنستان مسئولیت ساخت این خط ‌آهن را به عهده گرفته است.
قراراست در آینده این خط ‌آهن به‌طول ۳۵ کیلومتر تا شهر «اندخوی» در استان «فاریاب» در شمال غربی افغانستان امتداد پیدا کند. بانک توسعه آسیایی تامین کننده مالی این خط آهن است.
این خط‌ آهن موسوم به راه لاجورد، افغانستان را به کشورهای همسایه، منطقه و اروپا وصل می کند و راه جدیدی را برای صادرات کالاهای بازرگانان افغان ایجاد خواهد کرد.
این خط ‌آهن افغانستان را از طریق ترکمنستان به آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و آب‌های آزاد وصل می‌کند.
اشرف غنی درمراسم گشایش این خط آهن که به صورت زنده ازتلویزیون دولتی افغانستان پخش می شد، گفت که ترکمنستان شریک بزرگ منطقه ای و همسایه افغانستان است و افتتاح این راه ‌آهن، برای دو کشور مزایای زیادی دارد و ما از طریق افغانستان چین و ایران را به هم وصل خواهیم کرد.
وی افزود که دولت افغانستان تصمیم دارد تمامی استان های مرزی خود را به پایگاه بزرگ اقتصادی و حمل و نقل مبدل کند و به زودی در ارتباط با استان «بادغیس» که با ترکمنستان هم مرز است، تصمیماتی گرفته خواهد شد.
اشرف غنی گفت که این خط راه آهن که امروز افغانستان را به ترکمنستان وصل کرد، مشابه آن، ایران، هند و کشورهای آسیای میانه را نیز به افغانستان متصل خواهند شد.
بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان نیز گفت که در کنار خط آهن، یک ترمینال بزرگ تجارتی با ظرفیت 500 تن برای انتقال کالاهای بازرگانان نیز در این منطقه ساخته شده است.
وی افزود که این خط اهن، ظرفیت مبادلات تجاری در منطقه را افزایش می دهد و علاوه بر اهمیت اقتصادی، از نظر سیاسی نیز دارای اهمیت است و می تواند دو قاره اسیا و اروپا را به هم وصل کند و به رشد و توسعه منطقه بیانجامد.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ترکمنستان به همکاری با افغانستان در بخش های آموزش پرورش، ساخت بیمارستان ها و راه ها ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری ترکمنستان افزود که انتقال گاز این کشور از طریق افغانستان به پاکستان و هند، دارای اهمیت زیادی است و باعث رشد اقتصادی افغانستان خواهد شد و سالانه پول هنگفتی را از قبل آن به خزانه افغانستان وارد خواهد شد.
وی گفت که بازرگانان ترکمنستان برای خرید سنگ مرمر افغانستان نیز برنامه ریزی کرده اند.
رئیس جمهوری افغانستان در پایان این مراسم مدال عالی دولتی این کشور به نام «وزیر محمد اکبرخان» را به قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان اهدأ کرد و از دوستی صادقانه ترکمنستان با افغانستان قدردانی کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران 

8 اذر1395