خبر عمومی

گلایه های مالیاتی شرکت های حمل و نقل بین المللی

تاریخ : 1398/04/19

در نشست خبری مطرح شد 

مسعود حمیدی/ رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مدعی است طبق مواد صریح قانونی و استعلام‌های انجام‌شده این شرکت‌ها ازپرداخت مالیات‌های تکلیفی و مالیات بر ارزش‌افزوده معاف اند ولی اداره کل امور مالیاتی استان تن به اجرای قانون نمی‌دهد. به گزارش خراسان رضوی، «احمد زمانیان» روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان این که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان خود را موظف به پرداخت مالیات‌های قانونی می‌دانند، اظهار کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در دو حوزه مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش‌افزوده طبق قانون معاف از پرداخت مالیات هستند ولی اداره کل امور مالیات استان برخلاف قانون از این شرکت‌ها مالیات مطالبه می‌کند.
طبق ماده 141 قانون ازمالیات معافیم
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان گفت: طبق ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم، 100 درصد درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به‌صورت ترانزیت به ایران واردشده یا می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری روی آن صادر می‌شوند از شمول مالیات معاف است، علاوه بر این طبق تبصره یک این ماده‌قانونی، درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به‌صورت عبوری (ترانزیت) به ‌ایران وارد می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری روی آن صادر می‌شوند، مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود، اما اداره کل مالیات استان به‌هیچ‌وجه توجهی به این ماده‌قانونی نمی‌کند. وی گفت: سال 95 از معاون حقوقی مجلس درخواست استفساریه کردیم که در تاریخ 20 دی 95 این معاونت از سازمان امور مالیاتی کشور درخواست توضیح کرد. در تاریخ 24 اسفند همان سال رئیس وقت سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ رسمی خود به معاونت حقوقی مجلس اعلام کرد که شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بنا به مفاد قانونی ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف است اما باز هم اداره کل امور مالیاتی استان از اجرای آن سرباز زد و مالیات‌های علی الرأس و برگ‌های تشخیص خود را صادر کرد.
به مصوبات تن نمی‌دهند
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی افزود: در تاریخ 27 خرداد سال 96 شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولتی استان با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان و استاندار مصوب کرد که اداره کل امور مالیاتی نباید از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی که کالا به خارج کشور ترانزیت می‌کنند مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت کند اما بازهم اداره کل امور مالیاتی از این مصوبه‌ای که به امضای مدیرکل خودشان رسیده، تمکین نکرده است.
در تمام شکایت ها 12 رأی دیوان عدالت به نفع ما بود
وی گفت: متأثر از همین موضوع تاکنون 12 شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی به دیوان عدالت اداری کشور شکایت کرده‌اند و دیوان بدون استثنا در 12 مورد رأی به نفع شرکت‌ها داده و اعلام کرده است که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند. زمانیان موضع مورد اختلاف دیگر با اداره کل امور مالیاتی استان را مربوط به مالیات‌های تکلیفی بیان کرد و افزود: طبق ماده 104 قانون مالیات تکلیفی شرکت‌های حمل و نقل معاف از این نوع مالیات هستند. درواقع شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به‌عنوان واسطه و نیابتی عمل می‌کنند و هیچ قراردادی با شرکت‌های کشتیرانی ندارند که خواسته شود بر اساس آن از شرکت‌ها مالیات دریافت کرد.
بابت پرداخت‌های نیابتی از ما مالیات تکلیفی می‌گیرند
زمانیان تأکید کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به‌صورت نیابتی از طرف شرکت‌های خارجی در داخل کشور عمل می‌کنند و تراکنش‌های انجام‌شده به‌هیچ‌وجه جنبه درآمد و هزینه برای این شرکت‌ها ندارد و تنها به‌عنوان نایب شرکت‌های مبدأ و مقصد در داخل کشور عوارض را پرداخت می‌کند. درواقع تمام درآمد شرکت‌های حمل‌ونقل از این تراکنش‌ها هزینه کارمزدی است و ما حاضر هستیم بر اساس همین درآمدهای ناشی از کارمزدها مالیات پرداخت کنیم نه کل تراکنش‌ها که به‌هیچ‌وجه درآمد و هزینه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نیست.
فشار زیاد و مهاجرت شرکت‌ها از استان
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان گفت: هم اکنون حدود 230 شرکت عضو این انجمن هستند و هر شرکتی حداقل برای دو تا سه هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است اما متأسفانه با وجود تأکیدات مسئولان برای حمایت از اشتغال و تولید داخلی، اداره کل مالیاتی استان فشارهای زیادی به شرکت‌ها آورده و این موضوع باعث شده است تعداد زیادی از این شرکت‌ها درخواست مهاجرت به دیگر استان‌ها را داشته باشند. از این رو ما درخواست داریم این اداره کل در تعاملات با انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل را نبندد.
یک نکته
آن چه منتشر شد، اظهارات و دفاعیات رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی است که روز گذشته در نشست خبری مطرح شد. طبیعتا اگر اداره کل امور مالیاتی استان نیز در این زمینه نکات و استدلال هایی داشته باشد می تواند آن را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

منبع خبر:روزنامه خراسان 19 تیر 98