خبر عمومی

احتمال تجارت ایران و ارمنستان با ارزهای رایج دو کشور

تاریخ : 1398/04/26


دنیای اقتصاد : رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: به‌دنبال تجارت با ارزهای رایج دو کشور یعنی ریال و درام هستیم و پیشنهاد تاسیس موسسه مالی اعتباری خارج از سیستم قوانین بانکی را به رئیس‌جمهوری ارمنستان ارائه کرده‌ایم.
به گزارش «ایرنا» هرویک یاریجانیان در نشست خبری روز گذشته ضمن اشاره به جلسه اخیر خود با آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان درباره روابط اقتصادی دو کشور توضیح داد: رئیس‌جمهوری این کشور دیدگاهی مثبت به ایران دارد و خواستار افزایش سرمایه‌گذاری متقابل بین دو کشور است. وی افزود: اعزام هیات‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت دو کشور از برنامه‌های مدنظر است.

یاریجانیان در پاسخ به‌سوالی درباره روابط بانکی بین دو کشور گفت: به‌دنبال تجارت با ارزهای رایج دو کشور یعنی ریال و درام هستیم و پیشنهاد تاسیس موسسه مالی اعتباری خارج از سیستم قوانین بانکی را به رئیس‌جمهوری این کشور داده‌ایم تا روابط تجاری دو کشور را پوشش دهد. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل هوایی نابسامان دو کشور اظهار کرد: تا ماه گذشته شرکت هواپیمایی ماهان بلیت پرواز را با مبالغ بسیار بالا و حدود سه برابر استاندارد موجود ارائه می‌کرد؛ اکنون این پرواز هم متوقف شده و تنها یک شرکت هواپیمایی به این کشور پرواز دارد و این موضوع بر گردشگری دو کشور تاثیر منفی داشته است. وی با بیان اینکه منطقه آزاد اقتصادی «مقری» هنوز فعال نشده، ادامه داد: با فعال کردن این منطقه که در جوار مرزهای ایران مستقر است، می‌توانیم کارخانجات و سیستم‌های خدماتی را به سیستم پیمان اوراسیا متصل کنیم.

یاریجانیان با اشاره به نمایشگاه‌های ایرانی برگزار شده در ارمنستان بیان کرد: متاسفانه این نمایشگاه‌ها تخصصی نبوده و موفقیت لازم را هم کسب نکرده‌اند. اغلب شرکت‌های متوسط رو به پایین و بدون هدفی خاص در این نمایشگاه‌ها شرکت کرده‌اند که باعث شده چهره صنایع داخلی ما آنچنان که باید شناخته نشود.

وی با اشاره به بی‌نظمی‌ها نمایشگاه‌های برگزار شد، از مسوولان وزارت صنعت خواست در صدور مجوز برگزاری نمایشگاه دقت بیشتری داشته باشند. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان حجم تجارت دو کشور را ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: عمده تعامل با این کشور در حوزه انرژی است، اما در زمینه کالایی و محصول حریف رقبای خود مثل ترکیه نشده‌ایم. اخیرا صادرات محصولاتی مثل نوشت‌افزار، کاشی و سرامیک، رنگ‌های ساختمانی و خودرویی به این کشور آغاز شده ولی جای خالی صادرات محصولات پایه‌ای مثل توربین احساس می‌شود.

منبع:روزنامه دنیای اقتصادبه تاریخ26 تیر ماه98