خبر عمومی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ایجاد خط کشتیرانی مشترک ایران – ترکمنستان

تاریخ : 1398/05/30

وزیر راه و شهر سازی گفت: برای ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین ایران و ترکمنستان توافقاتی صورت گرفته است.

به گزارش مانا، محمد اسلامی درباره توافقات سفر هیئت ایرانی به ترکمنستان، اظهار کرد: گسترش تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با اتخاذ تصمیمات شتاب‌دهنده مهمترین موضوعی بود که همۀ کشورهای شرکت کننده در اجلاس ترکمنستان بر آن تأکید داشتند و هدف اصلی توسعه روابط در حوزۀ حمل و نقل، ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی بود.

وی افزود: مهمترین بحث هایی که در مذاکرات با طرف ترکمنستانی صورت گرفت توسعه ارتباطات دریایی بین بنادر، ایجاد خط کشتیرانی مشترک، تکمیل کریدور شمال به جنوب و رفع موانع موجود بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی دیگر از مذاکرات و توافقاتی که با مسئولان این کشور به نقطه مشترک رسیدیم ایجاد تسهیلاتی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بود به گونه‌ای که بتوانیم با هماهنگ‌سازی عوارضی که برای ناوگان زمینی اخذ می‌شود، بستر لازم را برای گسترش مبادلات دو کشور فراهم کنیم.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تفاهم نامه‌ها و قراردادها چه زمانی به مرحله اجرا می‌رسد، گفت:‌ در این جلسات مقرر شد موضوعات مطرح شده در کمیته‌های تخصصی بحث و بررسی کارشناسی شود و نهایتاً در اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور که پایان مهر ماه امسال در عشق آباد برگزار می‌شود، به امضا طرفین برسد.

هفتۀ گذشته وزیر راه و شهرسازی به همراه هیئتی از معاونان و مدیرانش به ترکمنستان سفر کرد تا در نشست مشترک وزرای حمل‌ونقل پنج کشور ساحلی دریای خزر به منظور توسعه همکاری‌ها، «همایش اقتصادی خزر» و «نشست موضوعی چشم انداز همکاری‌های حمل‌ونقلی در دریای خزر» سخنرانی کند و در حوزه‌های مختلف حمل و نقل با مقامات این کشور و دیگر همسایگان خزری به توافقاتی در حوزه دریایی، جاده‌ای و هوایی دست پیدا کند

منبع:خبرگزاری مانا 30 مرداد ماه 98