اخبار انجمن

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی: رونق حمل و نقل در گرو فراوانی تولید داخلی است

تاریخ : 1395/10/11


رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: کم کردن آثار تحریم در حمل ونقل وترانزیت، مستلزم شناخت وضعیت بازارهای هدف و بررسی تنگناها، پتانسیل های موجود در کشور و برنامه ریزی دقیق در جهت تحقق اهداف توسعه ای کشور است.
حمیدرضا درخشان در گفتگو با روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت:
تحلیل وضعیت تجارت جهانی در حوزه ترانزیت و حمل ونقل، وضعیت ترانزیت و حمل ونقل در ایران و معرفی تواناییها و فرصت های کشور در بازار جهانی خدمات ترانزیت و حمل ونقل ، جایگاه صادرات خدمات ترانزیت و حمل ونقل در اقتصاد مقاومتی ، نقش رسانه های تخصصی در گسترش فعالیت ها و ایجاد بسترهای لازم و مناسب در زمینه صادرات خدمات و نقش دولت در حمایت از خدمات ترانزیت ونحوه تعامل با متولیان و فعالان صنعت حمل ونقل از جمله محورهای مهم تحلیلی صنعت حمل و نقل است.
وی با اشاره به اینکه تحریم، تاثیر مستقیم چندانی بر حمل ونقل جاده ای نداشته است گفت: معتقدم حمل ونقل دریایی بیشتر تحت شعاع تحریم بوده است، اما به طور غیرمستقیم تاثیراتی بر تولید و واردات و صادرات داشته و عملا عرصه فعالیت حمل ونقل جاده ای را با چالش روبرو کرده است.
وی افزود: مادامی که تولید به فراوانی وجود داشته باشد رقابت در صادرات و عرضه کالا در داخل و خارج پویا بوده و قطعا خدمات حمل ونقل نیز چشمگیر خواهد بود .
رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت:
ایران نیز با توجه به موقعیت استراتژیک وژئوپولوتیک خود از زمانهای دور، معبر امنی برای تجارت بشمار رفته است و در طول تاریخ با گسترش وسایل وشبکه های ارتباطی این نقش پر رنگ تر نیز شده است اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پیدایش کشور های جدید و نوظهور، بازارهای جدیدی بوجود آمد لذا در پی تحریم های ناجوانمردانه کشورمان، اهمیت مسیر کشورهایی که عمدتا محصور در خشکی هستند من جمله آسیای میانه افزوده شد.
درخشان گفت: در حال حاضر ایران به یکی از مهمترین وبا صرفه ترین کشور ها در مسیر کریدورهای شمال –جنوب وشرق – غرب تبدیل شده است که بهره مندی از این مزیت وحرکت در جهت توسعه پایدار، با برنامه ریزی ،سرمایه گذاری و توسعه زیر ساختها امکان پذیر خواهد بود .
وی با اشاره به اینکه حمل و نقل از اجزای مهم اقتصاد جهانی به شمار میرود به نحوی که سهم قابل توجهی از در آمد کشور ها خصوصا کشور های توسعه یافته را به خود اختصاص داده است به ضرورت تجاری سازی خدمات ترانزیت و حمل نقل بین المللی اشاره کرد و گفت:
با توجه به ضرورت اجرای اصولی اقتصاد مقاومتی و نیز تمرکز دولت در برنامه ششم توسعه بر صنعت حمل ونقل وحمایت های ویژه در بهبود زیر ساختها وبرنامه ریزی آنها، فرصتی برای توسعه این صنعت و فعالان اقتصادی فراهم شود.
درخشان با اشاره به ضرورت مشورت با انجمهای تخصصی حمل و نقل گفت: خوشبختانه با توجه به حضور مدیران فعال ،پویا و متخصصص در حوزه حمل ونقل بین المللی ومنتخبی از این مدیران محترم در قالب انجمن صنفی حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی و تفویض اختیار انجام شده و واگذاری بخش عمده ای از وظایف حمل ونقل از سوی اداره کل راهداری تعامل خوبی بین بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.
وی افزود: انجمن صنفی حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی پیوسته به عنوان بازوی پرتوان در این عرصه تلاش میکند وخدا رو شکر از تعامل خوبی هم برخورداریم ودر بیشتر اوقات از مشورت با آنها بهره مند میشویم.