خبر عمومی

بندرعباس فعال‌ترین مرز ورود کالا در ۱۱ ماهه امسال

تاریخ : 1395/12/16

 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان اعلام کرد: در یازده ماهه امسال بندر شهید رجایی با ۳۷ درصد فعال‌ترین مرز ترانزیت ورودی کالا بشمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان، علیرضا مجرد اعلام کرد: در یازده ماهه امسال بندر شهید رجایی با ۳۷ درصد فعال‌ترین مرز ترانزیت ورودی کالا بشمار می‌رود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان گفت: همان‌طور که همگان اطلاع دارند درآمدهای حاصل از ترانزیت، اقتصاد بسیاری از کشورها را که برخی از آن‌ها در همسایگی ما قرار دارند متحول کرده است که جهت برخورداری از روند روبه رشد اقتصادی کشورهای همسایه باعث شده است بسیاری از کشورها برای ایجاد ارتباط بین آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از خاک ایران استفاده نمایند و کوتاه بودن و ارزان بودن دو مزیت عمده ترانزیت از طریق ایران محسوب می‌شود و برای کشورها هم مقرون‌به‌صرفه است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به موقعیت مناسب کشورمان ایران می‌تواند نقش برجسته‌ای در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و کشورهای منطقه و توسعه ترانزیت ایفا نماید و به پیشرفت قابل‌توجهی برسد و به‌عنوان حلقه اتصال اروپا به آسیا عمل نماید و با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود به جلب و جذب هرچه بیشتر کالاها اقدام کند.

وی افزود: در همین راستا طی یازده‌ماهه سال جاری بندر شهید رجایی با حمل میزان ۲/۵۹۲/۶۶۶ تن کالا با ۳۷ درصد افزایش که در کشور به‌عنوان فعال‌ترین مرز ورود کالا به خود اختصاص داده است و پس از بندر شهید رجایی مرزهای پرویزخان با ۱۵ درصد، بازرگان با ۱۳ درصد و شهید باهنر با ۸ درصد به‌عنوان فعال‌ترین مرزهای کشور در امر ورود کالاهای ترانزیت به شمار می‌روند بطوریکه بالای ۷۳ درصد از حجم ترانزیت به آن‌ها اختصاص دارد.

وی بیان کرد: بیشترین حجم مسیرهای پرتردد کالا از مرزهای کشور طی ۱۱ ماهه سال ۹۵ می‌توان به ترتیب از مرزهای پرویزخان، شهیدرجایی و شهید باهنر و مرزهای بندرامام، دوغارون و میلک به‌عنوان مرزهای خروجی نام برد.

مجرد در پایان اشاره‌ای به نوع کالاهای ترانزیتی از بندر شهید رجایی و باهنر نمود و گفت: بیشترین کالاهای ترانزیت شده

از این دو مرز عبارت‌اند از خرده بار و ضایعات متفرقه، مازوت، نفتا و انواع پنبه است

پایگاه خبری وزارت راه و. شهرسازی 

16 اسفند 1395