خبر عمومی

توقف کامیون‌ها در مرزها، چرخ زندگی رانندگان را متوقف کرد

تاریخ : 1399/02/22


گمرک با همه دست اندرکاران حوزه تجارت برای مجاب کردن شرکت‌های حمل و نقلی از همان اسفندماه مکاتباتی داشت که متاسفانه بخشی از این شرکت‌ها به هشدارهای گمرک توجه نکردند.

توقف کامیون‌ها در مرزها، چرخ زندگی رانندگان را متوقف کرد

یک راننده تانکر گاز که از تاریخ هفتم اسفند سال گذشته(98) از عسلویه بارگیری کرده از توقف بیش از سه ماهه کامیون خود در مرز میرجاوه خبر داد.

به گزارش تین نیوز، احمد تکلو با ارسال مدارک حمل خود، عنوان کرد: از یک شرکت محموله گاز به مقصد میرجاوه بارگیری کرده و تا 21 اردیبهشت هنوز در مرز میرجاوه مانده و هیچ کس هم پاسخگو نیست.

وی با بیان این‌که تمام مدارک از بارگیری پارکینگ و... موجود است و در این مورد شکایت نیز کرده اما به پاسخی نرسیده است، عنوان کرد: چرخ زندگی ما رانندگان از چرخ ماشین می‌چرخد با چهار فرزند و خانه اجاره‌ای چگونه بیش از سه ماه در مرز متوقف باشم؟

این راننده مدعی شده، شرکتی که بار را برای حمل به او داده از بسته بودن مرز خبر داشته اما برای کسب درآمد این مشکل را برای او به وجود آورده است.

توقف سه ماهه در مرز تمرچین و خطر آتش‌سوزی کامیون‌ها
در عین حال کریم کاظمی یک راننده دیگر نیز از وجود مشکلای مشابه برای خود خبر داد و به تین نیوز گفت: نزدیک سه ماه است که کامیون‌های فعال در بخش ترانزیت در مرزهای تفتان و تمرچین زمین گیر شده‌اند و کسی توجهی ندارد که کامیون انبار کالای تجار نیست.

وی افزود: با وجود مراجعات و پیگیری های شخص بنده و دوستان مبنی بر آزاد سازی اقلاً اسبی کشنده‌ها‌یم در مدت سه ماه گذشته هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.

کاظمی گفت: از آنجا که مشتقات نفتی آتش‌زا هستند، اگر یکی از کامیون دچار حریق شود دیگر کامیون‌ها نیز مشتعل شده و فجایع جبران ناپدیزی دامن‌گیر رانندگان خواهد شد که حداقل با جدا کردن اسبی‌های کشنده‌ها می‌شد جلوی بروز حادثه احتمالی را گرفت.

وی عنوان کرد: گمرک تمرچین علیرغم داشتن مکان، به بهانه این‌که در سال‌های پیش برخی از رانندگان بعد از جدا کردن اسبی‌های کشنده‌های خود، در مهلت مقرر مورد تعهد، تانکرهای‌شان را از محوطه پارکینگ خارج نکرده اند، از تقاضای آزادسازی کشنده شانه خالی کردند.

شرکت‌ها مسئول پرداخت حق توقف و تخلیه بار
اظهارات رانندگان مذکور در حالی عنوان می‌شود که غلامحسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در اسفند ماه سال گذشته در نامه‌ای با تاکید بر این‌که با توجه به شرایط پیش آمده در مرزهای کشور قبل از اطمینان از وضعیت مرزها به هیچ عنوان اقدام به اعزام کامیون به مرزها نشود، عنوان کرد: مسئولیت ناشی از عدم تخلیه یا عبور کامیون‌ها از مرز بر عهده شرکت‌های صادر کننده اسناد حمل است.

همچنین منوچهر سلمان‌زاده مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی این سازمان نیز در تاریخ هفتم اسفند سال گذشته در نامه‌ای ضمن تاکید بر اطلاع از وضعیت مرزها قبل از اعزام کامیون به مرزها، در بخشی از این نامه تاکید کرد: مسئولیت بارگیری و صدور هرگونه اسناد حمل، پرداخت خسارت‌های حق توقف به واسطه دلایل فوق‌الذکر از جمله تخلیه کالا و حق توقف برعهده شرکت‌های حمل و نقل(کریری) است.

بی‌توجهی شرکت‌ها به هشدار گمرک هشدار
در عین حال سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران نیز 2 روز پیش گفت: پس از بستن مرز میرجاوه توسط پاکستان به دلیل شیوع کرونا، گمرک به صاحبان کالا برای تغییر مسیر یا ابطال اظهارنامه‌های صادراتی اطلاع داده است تا با بازگشایی مجدد مرز از سوی پاکستانی‌ها مجددا صادرات یا ترانزیت کالا را از سر بگیرند در همین راستا با همه دست اندرکاران حوزه تجارت نیز برای مجاب کردن شرکتهای حمل و نقلی از همان اسفندماه مکاتباتی داشتیم که متاسفانه بخشی از این شرکت ها به هشدارهای گمرک توجه نکردند.

منبع:خبر گزاری تین نیوز 22/ 2/ 99