اخبار انجمن

واکنش اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بحران گمرکی پایانه مرزی دوغارون

تاریخ : 1396/03/30


رئیس کمسیون حمل ونقل وترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی خواستار حل سریع بحران گمرکی مرز دوغارون شد .
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی احمد زمانیان یزدی شب گذشته در جلسه کمسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت :
توقف و انتظار بیش از هزار دستگاه کامیون و تریلی ترانزیتی در گمرک دوغارون موجب اعتراض صادر کنندگان ،شرکتهای حمل ونقل بین المللی ورانندگان شده است .
وی با اشاره به اینکه صادرات و ترانزیت به ترتیب 70 و 30 در صد از عملکرد وحجم کاری گمرک دوغارون را به خود اختصاص داده است گفت : با برابری وتعادل سهم ترانزیت و صادرات در حجم کاری گمرک دوغارون می توان بخشی از مشکل صفهای انتظار طولانی این پایانه مرزی را مرتفع نمود .
همچنین در این جلسه رئیس اتاق مشترک ایران وافغانستان گفت : علت اصلی تراکم صفهای انتظار در مرز دوغارون ، اختلاف دو کشور افغانستان و پاکستان و انتقال بار ترافیکی و ترانزیتی به دوغارون می باشد .
محمود سیادت گفت :گمرک دو غارون ظرفیت و امکانات لازم برای پذیرش محمولات ترانزیتی را ندارد .
وی افزود : با راه اندازی مسیر چابهار –میلک مشکل بار ترانزیتی دوغارون در آینده حل خواهد شد .
سیادت در خصوص دلایل صفهای متراکم در آنسوی مرز ایران گفت :کمبود باسکول ،اختلاف مرزبانی و گمرک افغانستان با یکدیگر از جمله این دلایل است .
وی افزود : ثبت دستی CMR ،عدم تخلیه بار در زمان معین ، نبود ناظر و متولی در پایانه و کم کاری کارکنان اداره گذرنامه و مشخص نبودن واحد های بازرسی مرزی از جمله دلایل این مشکل در داخل مرز های ایران است .
در این جلسه اعضای کمسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی به اتفاق خواستار حل مشکل پایانه مرزی دوغارون شدند و مقرر شد هیاتی متشکل از تشکلهای حمل ونقل وصادرات و استانداری جهت بررسی ورفع این مشکل ایجاد و به منطقه عزیمت نمایند .
در ادامه نشست کمسیون حمل ونقل ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص موضوعاتی مانند : انحصار حمل ونقل ریلی در دولت ،ارائه محور های بسته حمایتی دولت از صنعت حمل ونقل ،وضعیت مالیاتی شرکتهای حمل ونقل بین المللی ،لزوم ارائه برنامه ریزی و استراتژی مشخص برای حمل ونقل بین المللی و ترانزیت و ایجاد یه متولی در حد یک وزارتخانه را بررسی وتبادل نظر کردند .
شایان ذکر است جلسات کمسیون تخصصی حمل ونقل و ترانزیت ماهانه یک بار در محل اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن خراسان رضوی برگزار می شود و آخرین وضعیت حمل ونقل و ترانزیت استان مورد بررسی قرار میگیرد.