اخبار انجمن

سنگینی سایه سوخت بر نیمروز

تاریخ : 1399/05/08

رئیس اداره ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان  گفت: اختلاف قیمت سوخت بین ایران و افغانستان در دو طرف مرز انگیزه خوبی را برای رانندگان حمل‌ونقل افغانستان فراهم کرده است که از پوشش حمل‌ونقل سواستفاده کرده و از این طریق بتوانند درآمد کسب کنند و این مساله مشکلاتی را در مرز نیمروز ایجاد کرده است.

نکودری افزود: از ابتدای خرداد ماه سال جاری بنا بر بازدیدهای متعدد کمیسیون قاچاق استان سیستان و بلوچستان از تخلفات مرزی در این کمیسیون تصمیم گرفته شد کامیون‌هایی که در آن‌ها تخلفات سوختی اتفاق می‌افتد به مراجع قضایی معرفی و کامیون آن‌ها به مدت 3 ماه در ایران متوقف شود.
وی ادامه داد: دلیل متوقف شدن وسیله نقلیه این است که در گذشته، زمانی که تخلف سوختی اتفاق می‌افتاد بعد از معرفی به مراجع قضایی و اخذ جریمه، راننده و کامیون به افغانستان برگشت داده می‌شد و ما کامیون متخلف را در سیستم‌ها ممنوع الورود به ایران اعلام می‌کردیم اما در افغانستان به دلیل نبودن قوانین اجرایی با عوض کردن پلاک کامیون متخلف دوباره وارد ایران می‌شد؛ بنابراین تصمیم گرفته شد که کامیون متخلف را در ایران نگه داریم تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.
وی افزود: بنابراین در حال حاضر کسانی که منافعی از این اقدامات داشتند در افغانستان اعتراضاتی داشتند و با بسته شدن مرز اجازه ورود ماشین دیگر را به کشور نمی‌دهند تا الان هم ما در مکاتباتی که داشتیم اعلام کردیم که این‌گونه اعتراض کردن درست نیست و اگر اعتراض منطقی یا رسمی وجود دارد باید به مراجع مربوطه دو کشور ارجاع داده شود که نشست‌هایی رو باهم دارند به طوری که درخواست ها باید از طریق دولت‌های دو کشور انجام شود اما متاسفانه بخش خصوصی و دولتی افغانستان این روش نادرست را در پیش گرفته‌اند. اما باید گفت خروج وکامیون‌های صادراتی از طرف مرز ایران مشکلی ندارد و در حال انجام است.
نکودری درباره دیگر علت‌های بسته شدن مرز نیمروز بیان کرد: بحث اصلی قاچاق سوخت است و اگر دلایل دیگری مطرح شده تحت تاثیر همین موضوع تخلف‌های سوختی است زیرا موضوعات دیگری که مطرح شده مثل هزینه‌های اضافی در ایران و بحث فروش دلار در ایران مشکلاتی است که قبلا هم بوده است و در جلسات مشترک ما با افغانستان هم مطرح شده ولی موضوعاتی نبوده است که تا به حال بخواهند دست به اعتصاب بزنند.
وی افزود: باید این را عرض کنم که تا همین امروز حدود 170 کامیون ایرانی در افغانستان متوقف شده اند و اجازه ورود به ایران به آنها در مرز نیمروز داده نمی‌شود درواقع با ایجاد فشار به راننده‌ها و شرکت‌های ایرانی به دنبال این هستند که این مصوبه توقف کامیون‌های متخلف در ایران لغو شود اما چون ما اثر بخشی این مصوبه را مشاهده می کنیم به هیچ عنوان تغییری در آن اعمال نمی کنیم.
رئیس اداره ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: از نظر ما بحث پیگیری اعتراضات، به هیچ عنوان بسته شدن مرز نیست با این اقدام حمل و نقل شرکت های ایرانی و روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را نیز دچار مشکل کرده است ما نیر بارها با مسئولین استانی و حتی وزیر امور خارجه برای پیگیری مطالبات و درخواست ها مکاتبه کردیم که برای حل این مشکل به صورت رسمی و توسط نماینده های دولت ها باید اقدام کرد نه اینکه توسط بخش خصوصی یعنی راننده ها و .شرکت های تجاری که منافع غیر قانونی آنها به خطر افتاده است چنین اقدامی صورت بگیرد
نکودری افزود: خروج کامیون از مرز ایران صورت می گیرد اما دولت افعانستان با توجه با اینکه این یک مشکل داخلی است تا کنون پیگیری درستی انجام نداده است. اگر اعتراضی به برخورد ما دارند باید به دولت افغانستان مراجعه کنند و از آن طریق پیگیری لازم میان نمایندگان دولت ها انجام شود اما متاسفانه در افغانستان مانند ایران نیست که اگراعتراضات صنفی وجود دارد با پیگیری های دولت به این مشکلات رسیدگی شود.
رییس اداره ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان درباره زمان بازگشایی مرز افغانستان گفت: ما تا امروز که دارم با شما صحبت می کنم در حال پیگیری های لازم هستیم اما متاسفانه هیچ پاسخی از زمان بازگشایی مرز دریافت نکردیم. در حال حاضر تمام ارتباط ها به صورت تلفنی بوده است در حالی که طرف افغانستان حاضر به ملاقات و مذاکرات حضوری نشده اند. آنها به دنبال منفعت لغو مصوبه کمیسیون قاچاق کالا استان هستند که به نحوی بتوانند از آن برای کسب درآمد از قاچاق سوخت استفاده کنند ولی این مصوبه از طرف این کمیسیون لغو نمی شود چون اثر بخشی آن قابل مشاهده است.
وی افزود: در همین دو ماه که از این مصوبه می گذرد ایران تقریبا 120 پلاک مربوط به افغانستان را با میانگین حدود هزار لیتر توقیف کردیم و اگر این حجم با توجه با انگیزه ی بالای طرف افغانستان برای قاچاق سوخت داخلی ادامه پیدا کند باعث می شود که جلوی تعداد قابل توجهی از رانندگانی که به قصد تخلف و اهدافی غیر از حمل ونقل کالا وارد کشور می شوند گرفته شود وکسانی که واقعا فقط به دنبال حمل و نقل کالا هستند بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.
نکودری درباره تعطیلات طولانی عید قربان در افغانستان گفت: در گذشته باید در اعیاد و مناسبت های مذهبی اعلام می کردند که یک تا دوروز تعطیلی رسمی وجود دارد؛ عید قربان نیز که یکی از مناسبت های مهم برای کشور افغانستان است این تعطیلی اتفاق می افتاد اما تا امروز حتی درباره این موضوع هم که آیا قرار هست تعطیل شود یا خیر اعلام نکردند.
وی افزود: متاسفانه اطلاع رسانی های طرف افغانستان ضعیف هست و ما جدا از شرایط فعلی که مرز دچار مشکلاتی هست حتی در شرایط معمول هم همکاران ما که میخواستند فعالیت خود را شروع کنند متوجه می شدند که در طرف افغانستان بعد از ساعت 8 یا 9 صبح هم فعالیتی شروع نشده است و بعد از پیگیری های لازم اعلام می کردند که امروز به دلیل عید یا مناسبت های خاص ما فعالیتی نداریم. متاسفانه این بی اطلاع گذاشتن طرف ایرانی از طرف افغانستان سابقه ی طولانی دارد و ما در طی چند سال گذشته هیچ گونه مکاتبه و اطلاعی درباره تعطیلی در اعیاد و مناسبت ها دریافت نکردیم.
رییس اداره ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: درباره عید قربان پیش رو هم ما اطلاعاتی از برنامه ی افغانستان دریافت نکردیم به طوری که در گمرک های مرزهای دیگر افغانستان دیده شده که مکاتبات لازم در این مورد انجام شده است. اما همچنان پیگیری های ما ادامه دارد و امیدواریم که این مشکل را به صورت رسمی پیگیری بکنند. از طرف ایران اینگونه اعتراضات نشانه اقدامی برای مقابله با همکاری های تجاری دو کشور است که باید از راه درست و توسط مجرای درست پیگیری شود.