اخبار انجمن

انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیازمند حمایت دولت و متولی حمل و نقل است.

تاریخ : 1396/05/11


۱۰ مرداد ۱۳۹۶ 

به گزارش تابناک رضوی، احمد زمانیان یزدی در نشست خبری ظهر امروز گفت: در 4 ماه اول امسال 3 میلیون و 71 هزار تن کالا از بخش جاده از کشور ترانزیت شده است که نسبت به چهار ماه سال گذشته 15.3 درصد افزایش پیدا کرده است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: حمل و نقل ، بخش تاثیرگذار در اقتصاد کشور است که متاسفانه از حمایت دولت برخوردار نیست و در زمانیکه رکود اقتصادی در همه ابعاد کشور سایه انداخته ، شرکت های حمل و نقل از این موضوع مبرا نیست.
وی با بیان اینکه در 4 ماهه اول سال جاری کل کالاهایی که در داخل کشور ترانزیت شده، 11.5 میلیون تن بوده است، اظهار کرد: از این مقدار حدود 7 میلیون 800 هزار تن از طریق جاده و مابقی از طریق ریل ترانزیت شده است .
یزدی خواسته ترانزیت بین المللی و شرکت‌های حمل و نقل را پویایی و افزایش سقف حجم ترانزیت عنوان کرد و گفت :صادرات و واردات در الویت اول حمل و نقل قرار گرفته است،
وی افزود: ترانزیت مقوله‌ای درآمدزا ست که برای کشور اشتغال‌زایی می‌کند و همچنین ترانزیت می‌تواند به عنوان یک سفیر سیاسی و فرهنگی به کشورهای دیگر معرفی می‌شود.
زمانیان گفت : مساله ترانزیت در کشور ما علی‌رغم رکود اقتصادی که در سال‌های 94 و 95 مشاهده کردیم، فراز و نشیب‌های بسیاری داشته که بخشی از آن برای کشور افغانستان به مسائل بین این کشور و پاکستان بازمی‌گردد.
وی با بیان اینکه ترانزیت ما در کشورهای آسیای میانه مخصوصا ترکمنستان با مشکلاتی روبه‌رو شده افزود : در حوزه نقل و انتقالات ریلی بر حمل و نقل جاده ای سبقت گرفته است ، ولی آمار آن افزایش پیدا نکرده و در حال حاضر بخشی از کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیانه میانه از طریق ریل جابجا می شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که بتوانیم جذب بیشتری را از طریق مشتریان خارجی برای عبور کالاهای خود در ایران داشته باشیم، خاطر نشان کرد: در کنار تلاش‌های که انجام می‌دهیم و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار و اشتغال‌زایی‌های شکل گرفته، متاسفانه مشکلات و موانع زیادی سد راه ما قرار گرفته که این موارد باعث شده در مقوله ترانزیت نتوانیم تعهداتی را که نسبت به صاحبان کالا خارجی داشته‌ایم را به موقع انجام دهیم.
وی با بیان اینکه میزان ترانزیت در سال 95 نسبت به سال‌های قبل نیز کاهش داشته‌ خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ما از نظر دسترسی به آب‌های آزاد و قرار گرفتن در کنار کشورهای همسایه و نیاز آن‌ها به واردات کالا در موقعیت خوبی قرار داریم، باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشد تا میزان ترانزیت کالا به حدود 25 میلیون تن برسد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این امر زمانی محقق می‌شود که موانع بر سر راه ترانزیت برداشته شود، گفت: ما در این چند سال شاهد چنین اتفاقی نبودیم و این امر لطمه‌های بسیاری را به ترانزیت وارد کرده است .
وی با اعلام این مطلب که استان ما در یک مسیر ترانزیتی بسیار خوبی قرار گرفته و از این جهت استان ما یکی از قطب‌های ترانزیت کشور است گفت:حدود 230 شرکت حمل و نقل در استان ما فعالیت دارد و بعد از تهران بیشترین شرکت‌های حمل و نقل در استان ما قرار گرفته است.
وی گفت : این موارد نشان‌دهنده آن است که استان خراسان رضوی پتانسیل بسیار بالایی برای حمل و نقل دارد. همچنین مدیران شرکت‌های حمل و نقل استان ارتباطات بسیار خوبی با تجار خارجی برقرار کرده‌ و تاجران را را قانع کردند که کالاهای خود را از طریق ایران ترانزیت کنند.
زمانیان با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه ترانزیت دخالت بیش از 15 سازمان در فعالیت‌های مربوط به حمل و نقل بین‌المللی و همچنین نداشتن متولی حمل و نقل است،افزود: ما علاوه بر تشکر از متولیان دولتی پیشنهاداتی را مانند اینکه بخش‌نامه‌های زائد را که سد کننده راه ترانزیت هستند، حذف کنند را داریم. دولت باید از بخش‌نامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های آنی نیز باید جلوگیری کند و از نگاه‌های امنیتی به ترانزیت اجتناب داشته باشد.
نوریان،یکی از اعضای هیئت مدیره گفت: ترانزیت بین المللی استان مانند مریضی است که روزهای آخر مریضی،در حال احتضار است و ترانزیت بین المللی به خاطر اینکه به آیین نامه سلامت و روانسازی حمل و نقل ترانزیتی تفسیر به رای می شود و یا با دید شخصی به مصوبات آن توجه می شود،با بیشترین مشکل در بخش دولتی روبروست.
ابراهیم عطایی، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره مشکل اساسی ترانزیت را سایه شوم قاچاق کالا را بر ترانزیت کالا عنوان کرد و گفت: طرح جامع گمرکی هوشمند به خاطر ضعف مسایل زیربنایی و شبکه ها باعث تاخیر در حمل کالا و هزینه های اضافی شده است.