اخبار انجمن

اگر نمی‌خواهند ترانزیت باقی بماند، ما هزینه و زمان را هدر ندهیم

تاریخ : 1399/07/14

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: دو حالت برای مسئولین وجود دارد؛ اگر می خواهند ترانزیت انجام شود باید سیستم ترانزیت اصلاح و مشکلات برطرف شود چرا که برنامه‌ای که در حال حاضر برای ترانزیت وجود دارد واقعا سیستم درستی نیست اگر هم نمی‌خواهند که اعلام کنند تا ما هزینه و زمان خود را هدر ندهیم.

ابراهیم عطایی با گلایه از به بی‌عدالتی رایج نسبت به ترانزیت کشوری افزود: متاسفانه نگاه دولت به ترانزیت یک نگاه خاص و آسیب‌زاست. اگر صادرات برای کشور مهم هست، ترانزیت هم نباید تا این حد بی اهمیت قلمداد شود. ترانزیت در گمرک‌های ما 10 تا 11 روز خواب دارد؛ اگرچه که بهتر بود مستقیم بارگیری را انجام دهیم اما متاسفانه به دلیل کمبود کامیون مجبور به ترانشیپ (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) در مرز دوغارون هستیم.

وی افزود: من در حال حاضر برای پیگیری مشکلات کار در بندر عباس هستم و در اینجا مشاهده می‌کنیم که راننده به هیج عنوان ترانزیت در مرز دوغارون را انجام نمی‌دهد نه تنها من بلکه تقریبا تمام مدیران به بندر عباس آمده‌اند تا چاره‌ای برای جبران خسارت‌ها پیدا کنیم. متاسفانه در مرز میلک هم همچنان سهولت لازم به وجود نیامده است تا قسمتی از بارها را از آن مرز بارگیری و خارج کنیم.

عطایی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که مرز دوغارون به سمت شبانه روزی فعال شود و اگر این امکان وجود ندارد حداقل ساعت کاری را تا 10 شب افزایش دهند. امکانات منطقه ویژه و ترانزیتی باید افزایش یابد تا تردد سریع تر انجام شود، ما در ورودی و خروجی ها هنوز به عدد 600 تا 700 کامیون نرسیده‌ایم در حالی که باید حتما به آن عدد برسیم. از همه این موارد مهم‌تر روان تر کردن مرز میلک است چرا که بیشترین ضربه‌هایی که صنعت ترانزیت استان متحمل می‌شود به دلیل مشکلات در مرز میلک است.

وی ادامه داد: قطعا مسئولین به ترانزیت بی‌توجه هستند؛ تمام کشورها امکانات و یارانه‌هایی فراهم می‌کنند تا ترانزیت از مسیر کشور آن‌ها عبور کند در حالی‌که ما این ویژگی را داریم که خواسته یا نا خواسته ترانزیت از کشور ما صورت می‌گیرد ولی متاسفانه مسئولین قدر این فرصت را نمی‌دانند.

عطایی افزود: دو حالت برای مسئولین وجود دارد؛ اگر می خواهند ترانزیت انجام شود باید سیستم ترانزیت اصلاح شود چرا که برنامه‌ای که در حال حاضر برای ترانزیت وجود دارد واقعا سیستم درستی نیست اگر هم نمی‌خواهند که اعلام کنند تا ما هزینه و زمان خود را هدر ندهیم.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در خصوص پیگیری‌های لازم در بحث ترانزیتی کشور گفت: ما هرروز با آقای زمانیان صحبت می‌کنیم تا مکاتبات و تماس‌هایی با آقای جهانخواه مدیر گمرک صورت گیرد به امید آن‌ که تغییراتی در سیستم ترانزیتی صورت گیرد.