اخبار انجمن

درباره ادامه یافتن توافق با ترکمنستان، نظری نمی‌د هیم

تاریخ : 1399/07/27

مدیرکل گمرک سرخس:
6 ماه و نیم پس از بسته شدن مرز ایران و ترکمنستان به دلیل شیوع بیماری کرونا بالاخره در 17شهریور ماه مرزهای دو کشور بازگشایی شد. با این تفاوت که دو کشور در توافقی اعلام کردند که از این پس کامیون‌های باری با عبور از پل مرزی مشترک در عمق ۱۰۰ متری خاک ترکمنستان، بار خود را تحویل کشنده‌های کشور ترکمنستان ‌دهند تا آنان بار به مقصد مورد نظر در خاک ترکمنستان یا مرز کشور ثالث برسد.
مدیر کل گمرک سرخس خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت ازشرایط آزمایشی مرز با ترکمنستان گفت: با این شرایط آزمایشی که کشور ترکمنستان وضع کرده است، هر چند ماشین ایرانی حق ورود به مرز ترکمنستان را ندارد و خود دستگاه‌های ترکمن بار را از مرز تا کشور ترکمنستان حمل می‌کند اما این توافق باعث رونق بخشیدن به مرز کشورما با ترکمنستان شده است به طوری که پذیرش‌ها در مرز افزایش یافته و محدودیت‌ها کاهش یافته است به طور کلی می‌توان گفت خروجی از کشورما به حدود روزانه 31 دستگاه افزایش یافته است.
حسن رحیمی زاده افزود : شرکت‌های حمل و نقلی هم که این شرایط آزمایشی کشور ترکمنستان را پذیرفته‌اند و با این روش در مرزکار می‌کنند روبه افزایش هستند.
وی درپاسخ به اینکه «آیا با ادامه یافتن این روش ترانزیت کشورخسارت نمی‌بیند؟ » گفت: ما نمی‌توانیم در این مورد نظر بدهیم ، اگردرباره ضرر رسیدن به ترانزیت کشور بخواهیم صحبت کنیم خیلی مسائل دیگری هست که به ترانزیت کشور ضرر زده است و می‌رند بنابراین ما نظری درباره موافق بودن با این روش نمی‌دهیم ما فقط گمرک هستیم و وظیفه داریم دستوری که به ما بدهند را انجام دهیم .
وی ادامه داد: تصمیم گیرنده و متولی‌های این امر سازمان حمل ونقل و پایانه‌ها هستند بنابراین باید درباره درستی یا نادرستی این روش از آنها جویا شد. این مسئله را باید از وزیر راه که میرود در مرز قرارداد می‌نویسد و پروتکل اجرا می‌کند پیگیری کرد چراکه ما فقط بخش گمرکی هستیم که وظیفه تخصصی خودمان را انجام می‌دهیم.
مدیر کل گمرک سرخس خراسان رضوی درباره ادامه دار بودن یا آزمایشی بودن این شرایط مرزی با ترکمنستان گفت: فکر نمی‌کنم این شرایط برای همیشه اجرایی شود قطعا به دلیل وضعیت بحرانی کرونا این تصمیم گیری و شرایط آزمایشی صورت گرفته است که پاسخ این سوال را نیز باید از وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی جویا شد.