اخبار انجمن

طرح موقت، نباید همیشگی شود

تاریخ : 1399/07/27

روایت یک فعال حمل‌ونقل از تجربه‌اش در تحویل بار به کشنده‌های ترکمنستانی:

از شهریور ماه سال جاری و بر اساس توافقات بین ایران و ترکمنستان، کامیونهای باری با عبور از پل مرزی مشترک در عمق ۱۰۰ متری خاک این کشور، بار خود را تحویل کشنده‌های کشور ترکمنستان می دهند تا آنان بار را به مقصد مورد نظر در خاک ترکمنستان یا مرز کشور ثالث تحویل دهند.
در حال حاضر ترکمنستان در قالب همین روش تبادلات تجاری زمینی خود با دیگر کشورهای همسایه از جمله ازبکستان را انجام می‌دهد. این کشور تاکنون سه دوره آزمایشی سه، ۱۰ و ۲۰ روزه را برای این نوع مبادلات به اجرا درآورده و اعلام نکرده است که چه زمانی این رویه آزمایشی را پایان می‌دهد و نتیجه این شیوه آزمایشی را نیز اعلام نکرده است.
در گفت‌وگویی با علی ثقفی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ترنم شرق از او درباره تجربه‌اش در ترانزیت به ترکمنستان در طی این مدت پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.
مدیرعامل شرکت حمل ونقل ترنم شرق درباره شرایط آزمایشی باز شدن مرز ترکمنستان گفت: عامل باز شدن مرز ترکمنستان با شرایط جدید آزمایشی در اصل شرکت ترنم شرق بود؛ ما با انجمن صنفی حمل‌ونقل ترکمنستان هماهنگ کردیم چراکه 100 دستگاه ماشین سواری محموله‌های ما در بندر لنگه خوابیده بود و شرکت ما بابت هر دستگاه ماشین خوابیده در بندر لنگه روزانه 50 هزارتومن هزینه توقف و انبارداری پرداخت می‌کرد.
ثقفی افزود: بنابراین یک درخواست به انجمن حمل‌ونقل و نمایندگی وزارت امور خارجه نوشتیم و از این طرف هم با انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی ترکمنستان هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و آن‌ها هم از این طرح استقبال کردند و با وزارت امور خارجه ترکمنستان صحبت کردند؛ بعد ازاین پیگیری‌ها به شرکت ترنم شرق به مدت 4 روز مجوز دادند وما اولین محموله‌ها را با 4دستگاه کامیون انجام دادیم.
این فعال حوزه ترانزیت ادامه داد: بعد از آن ما با رانندگان و شرکت های حمل ونقل به مشکل خوردیم چراکه این طرح قرار بود آزمایشی باشد اما به صورت دائم اجرا شد. بعد از مدتی گفتیم فقط محموله‌هایی که به مقصد ترکمنستان است را به این روش حمل می کنیم در حالی که ترکمنستان از ما خواست که محموله های مقصد تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان راهم به ما بدهید تا با همین روش برای شما حمل کنیم.
وی در پاسخ به این که آیا موافق دائمی شدن این روش هستید، گفت: هر چند که بخش خصوصی ترکمنستان هم استقبال زیادی از این روش کرده است و علاقمند است با همین روش به صورت دائمی ادامه دهد اما من اصلا موافق با این روش نیستم چراکه ما باید محموله را با کامیون های خودمان تا مقصد حمل کنیم ؛ ما در آن زمان به جهت اینکه تعطیلی چند ماهه مرز ترکمنستان و حجم بالای محموله‌های ما در بندر لنگه باعث شده بود، خسارت زیادی را متحمل شویم مجبور شدیم این روش را به صورت آزمایشی انجام بدهیم اما الان که محموله‌های اجباری ما حمل شده است من خودم مخالف با ادامه داشتن این قضیه هستم.
مدیر عامل شرکت ترنم شرق در خصوص سود و زیان‌های دوطرف در این روش گفت: بخش خصوصی ترکمنستان با همین روش درآمد های سنگینی را کسب کرده است چراکه ما بابت هر محموله حدود 900 دلار به شرکت های ترکمنستان پرداخت می کنیم که محموله ما را از نقطه صفر مرزی به ماری یا عشق آباد حمل کنند. در این مدت که با این روش حمل ونقل انجام می دادیم من راضی بودم ولی به جهت حجم بالای محموله و افزایش هزینه‌های حمل من مجبور بودم کرایه‌های بسیار سنگینی پرداخت کنم چراکه محموله های ما 7 ماه خوابیده بود و من چاره ای نداشتم جز این که به هر قیمتی بار را به مقصد برسانم.

وی ادامه داد: در ابتدا توافق ما با ترکمنستان این بود که کشنده‌های تریلی‌های ما به نقطه صفر مرزی بروند و همان روز برگردند؛ گاری‌ها را همان روز در گمرک نقطه صفر تخلیه و همان روز به ما برگردانند برای حدود 15 کامیون هم به همین صورت انجام شد اما بعد از مدتی طرف ترکمنستان گفتند که ما باید گاری‌های شما را به مقصد ببریم با این کار علاوه بر این که 3 تا 4 روز این روند طول می کشید، گاری‌های کامیون‌های ایرانی نیز در مسیرهای خراب ترکمنستان صدمه می‌دید. بنابراین ما به هیچ عنوان موافق این روش آزمایشی نیستیم و فقط بنا برشرایط برای مدت یک ماه به صورت اجبار خواستار این روش بودیم ولی متاسفانه خود وزارت امور خارجه ایران از این روش استقبال کردند و در تلاش برای متقاعد کردن انجمن حمل و نقل هم هستند. در بهترین حالت حمل و نقل مرزی باید به حالت اول برگردد وگرنه ما ترانزیت را از دست می‌دهیم.
ثقفی افزود: اگر چه در این روش ترکمنستان قابل اعتماد هست ولی مشکلی که داریم این است که فقط ترکمنستان علاقه مند به ادامه این روش هست و نمی‌خواهد شرایط قبلی برقرار باشد اما ما به عنوان بخش خصوصی نباید موافق باشیم و بگذاریم این روند ادامه پیدا کند من به ناچار این روش را انجام می‌دادم و بابت این تصمیم، هم با انجمن حمل و نقل خراسان و هم با امور خارجه هماهنگی کردم تا موافقت شد فقط شرکت ما به عنوان اولین شرکت با این روش حمل انجام دهد اما به مرورشرکت‌های دیگر هم اضافه شدند به طوری که در حال حاضر تقریبا تمام شرکت‌ها را در برمی گیرد.
مدیر عامل شرکت ترنم شرق تاکید کرد: من ادامه پیدا کردن این روش را قبول نمی کنم . به دلیل منفعت کشورم و راننده‌ها و شرکت‌های کشورم کاملا مخالف هستم اما در آن شرایط چاره ای نداشتم که چنین درخواستی داده بودم.