اخبار انجمن

تصدی گری های دولت در بخش حمل ونقل ؛مانع رشد بخش خصوصی است

تاریخ : 1396/06/29


چهارمین جلسه کمیسیون حمل ونقل وترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور حد اکثر اعضا برگزار گردید .
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی وجود مشکلات عدیده در حوزه ترانزیت و حمل ونقل بین المللی در کشور وتصدی گری 85 درصدی دولت، فضایی برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد نکرده است ، لذادر این راستا کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق خواستار حضور بخش دولتی در جلسات کمسیون است تا از نزدیک با بیان مشکلات مطرح شده از سوی دست اندر کاران بخش خصوصی آشنا شوند .
در ابتدای جلسه رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گزارشی در خصوص جلسه ای که هفته گذشته با داوود کشاورزیان مدیر کل سازمان راهداری حمل ونقل جاده ای کشور در رابطه با راه کار هایی برای افزایش تردد ناوگان ترکمنی از مسیر ترانزیتی ایران بوده است بیان نمود.
وی در ادامه با بیان اینکه کشور های همسایه در صدد تقویت مسیر جدید ترانزیتی هستند عنوان کرد سال گذشته در پی اقدامات کشور ترکمنستان در خصوص دریافت عوارض تن کیلومتر ،کشور ایران نیز اقدام به رفتار متقابل نمود ولی متاسفانه با توجه به طولانی بودن مسیر ایران تردد ناوگان ترکمنی از ایران کاهش چشمگیری داشته است ،در این خصوص مسئولین دولتی با دعوت از بخش خصوصی به دنبال راهکاری مناسب برای ترغیب ناوگان ترکمنی برای عبور از مسیر ایران هستند لذا نتیجتا مقرر گردید که ایران نیز هزینه دریافتی بابت تن کیلومتر را کاهش دهد و به همان میزانی که کشور ترکمن از ناوگان ایرانی دریافت مینماید دریافت کند .
در ادامه حیدر خادم زاده عضو کمیسیون حمل ونقل وترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه دولت صرفا به دنبال تامین منافع مالی خود است و عملا حمایت از بخش خصوصی مطرح نیست ، عنوان کرد :سالهاست بخش خصوص با توجه به تجربه ای که در حوزه حمل ونقل دارد خواستار نگاه مشورتی وکارشناسی دولت به بخش خصوصی است .متاسفانه ترانزیت دارای مشکلات فراوانیست که هر زمان دولت با ورود به حل قسمتی از آن باعث ایجاد مشکل در قسمت دیگر شده است .
وی افزود : متاسفانه دولتی که حدود دارای 85 درصد تصدی گری در کشور است دیگر جایی برای رشد بخش خصوصی نگذاشته است وبه هیچ عنوان پاسخگو مشکلات نخواهد بود که از جمله مشکلات میتوان به عدم پرداخت تسهیلات برای نوسازی ناوگان فرسوده ، ایجاد شرکت های خصولتی و نظارتی فراوان که باعث بالا بردن زمان تشریفات ترانزیتی و رفتار های سلیقه ای و در نهایت نارضایتی صاحبین کالا از شرکت های حمل کننده است .
خادم زاده خواستار حضور نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی در جلسات کمیسیون حمل و نقل وترانزیت شد تا از نزدیک با مشکلات این بخش آشنا شوند .
دین محمد فیض محمدی دیگر عضو کمیسیون حمل ونقل وترانزیت اتاق خراسان عنوان نمود : با توجه به اینکه در بازه زمانیکه میزان محمولات ترانزیتی کاهش پیدا میکند میزان کرایه حمل نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند وبالعکس در زمان افزاش محمولات ترانزیتی نرخ کرایه حمل بصورت نامتوازن بالا میرود پیشنهاد نمود تا در جلسه ای به طور کارشناسی به بررسی میزان نرخ کرایه حمل پرداخته شود تا سقفی برای آن تعیین گردد.
وی افزود: کنترل کرایه حمل وتعیین سقف برای آن در قیمت تمام شده کالا نیز تاثیرگزار است ،لذا پیشنهاد میگردد هرچه سزیع تر به حل این موضوع پرداخته شود
فیض محمدی افزود :دیگر مشکل شرکت ها در حال حاضر در مورد محموله های قرنطینه ای است که با توجه به اینکه بسیاری از این محمولات از جمله چای در قانون نیز نیاز به بررسی ندارد ولی متاسفانه اداره قرنطینه اقدام به قرنطینه کرده و باعث بروز مشکلات فراوان و افزایش رمان ترانزیت شده است .
وی در ادامه در خواست نمود تا از مسئول سازمان قرنطینه در جلسه بعدی کمسیون دعوت گردد تا حد ممکن بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
درادامه جواد نوریان جویمند عضو کمیسیون حمل ونقل وترانزیت گفت : توجه دولت به بخش ریل با توجه به این که زیر ساخت های ریلی درکشور دچار مشکل است جای تامل دارد .
وی افزود متاسفانه در برنامه ششم توسعه به هیچ عنوان به حمل ونقل جاده ای و نوسازی ناوگان فرسوده اشاره ای نگردیده است در حالی که کشور ایران دارای ویژگی های بسیار و همچنین زیر ساخت های مناسب در این حوزه میباشد و بخش عمده ای از بخش خصوصی در این حوزه فعال هستند .
نوریان از کمیسیون اتاق بازرگانی با توجه به جایگاه اتاق بازرگانی در خواست نمود ،تا سرسختانه به دنبال اقدام دولت در احیای ناوگان فرسوده باشد.
احمد زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حمل ونقل وترانزیت با جمع بندی موضوعات و مطالب ارائه شده از سوی اعضای کمیسیون پیشنهادانت اعضا را مصوب نمود و مقرر کرد تا در جلسه بعد از مدیر کل اداره قرنطینه در خصوص مشکلات محموله های ترانزیتی و زمان انتظار ان دعوت گردد . و همچنین از شرکت های کریری برای بابت ثابت نگه داشتن نرخ حمل بار تا پایانسال نیز دعوت شود.
در ادامه ابوذر اخلاق دوست دبیرکمیسیون حمل ونقل وترانزیت اتاق خراسان گزارشی در خصوص جلسه ای با راه آهن ارائه نمود که بر این اساس راه اهن خواستار ارائه پیشنهاد برای افزایش بار صادراتی است .
کاظم شیردل عضو کمسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان که نیز در این جلسه با راه اهن حضور داشته است عنوان نمود : متاسفانه علت اصلی کاهش بار صادراتی از کشور ؛عدم توان رقابتی صادر کنندگان استانی با رقبای کشور های دیگر است
وی افزو د :وجود تحریم های داخلی علت ناتوانی صادر کنندگان شده است ،دولت در صورتیکه تحریم های داخلی را کاهش دهد و در هزینه های حمل تخفیف به صادر کننده دهد باعث کاهش قیمت تمام شده کالا میشود و در نهایت صادر کننده میتواند در بازار های کشور های هدف به رقابت بپردازد .
شیر دل بیان نمود : با توجه به این که راه اهن وابسته به دولت میباشد و منافع مالی ان به سود دولت ، شاسته است که دولت به دنبال کاهش هزینه های حمل باشد ولی در حال حاضر دولت تنها به دنبال افزایش منافع مالی خود است و تسهیلاتی برا ی صادر کننده قائل نیست .
مرتضی سرادار قند چی دیگر عضو کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق باززرگانی خراسان نیز با بیان این که متاسفانه راه آهن در زمان افزایش بار صادراتی قادر به حل بحران نمیباشد و به هیچ وجه پاسخگو نیست و این باعث میشود که فرصت ایجاد شده را از دست بدهیم و برا ی ایجاد دوباره این فرصت نیاز مند زمان طولانی هستیم .
وی افزود :راه آهن با تخفیف و رفع موانع می تواند باعث تسهیل نمودن مسیر فعالیت صادر کنندگان شود .
در آخر نیز زمانیان بیان نمود که این نظرات را به صورت بسته پیشنهادی به راه آهن استان خراسان ارسال نمایند .