اخبار انجمن

نشست مشترک هیات مدیره انجمن حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی با اعضای هیات مدیره انجمن ولایت هرات افغانستان

تاریخ : 1396/07/23


انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی روز گذشته مورخ 22 مهر ماه سال 96 میزبان انجمن هرات بوده است .
نشست مشترک با انجمن هرات برای هماهنگی و تبادل نظر فی مابین دو انجمن در خصوص مسائل و مشکلات پایانه مرزی دو غارون و اسلام قلعه در محل انجمن برگزار گردید .
در ابتدای جلسه احمد زمانیان یزدی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی ضمن خوش آمد گویی برای حضور اعضای محترم انجمن هرات در این جلسه ابراز امیدواری کرد، همکاری بین دو انجمن باعث کم شدن مشکلات خواهد شد و دو انجمن باید پیگیر انجام صورت جلسات تنظیم شده در این جلسات باشند و همچنین صورت جلسه ای که در کمیته مشترک اقتصادی در هرات برگزار شد که مقرر شده بود بهصورت بنر در بازار چه مرزی و منطقه ویژه اطلاع رسانی گردد .
وی افزود :یکی که از مسائلی که تقاضای همکاری و حمایت ار انجمن هرات داریم در مورد فرم قرار داد تنظیم شده بین رانندگان و شرکت ها هستیم که با توجه به اینکه در جلسات قبلی کاملا به تفاهم رسیدیم ولی کنسول گری افغانستان در مشهد اقدام به حذف بندی از مفاد قرارداد نموده است که ما اکاملا مخالف بوده و در صورت حذف این بند اجمن خراسان از تفاهم این قرارداد خارج خواهد شد .
در ادامه محمود امتی نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی نیز ضمن تشکر از اعضای انجمن هرات بیان کرد : بهتر است از فضای جلسات خارج شویم و به بازدید های میدانی پرداخته شود تا بتوانیم مشکلات را از نزدیک لمس کنیم و حل کنیم .
وی افزود : از جمله نگرانی های موضوع هزینه ها است که خواهشمندیم نشستی در مبادی مرزی گذاشته شود و این مسئله بررسی شود .
ابراهیم عطایی کاریزی دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی بیان نمود : هر چه ما بیشتر در کنار یکدیگر باشیم بهتر می توانیم مشکلات را شناسایی و حل کنیم .
وی تصریح کرد : وجود انجمن ها ی موازی و رابطه شما با آنها باعث بروز چالش فی ما بین ما و شما خواهد شد .
در ادامه عارف رضایی رئیس انجمن هرات گفت : ضمن قدردانی از دعوت انجمن خراسان برای برگزاری این جلسه ا باید بتوانیم در این جلسات در خصوص چالش های ایجاد شده بحث کنیم و هزینه های ایجاد شده را حل نماییم .
وی افزود :دو سال گذشته در جلسه ای که با شما داشتیم صورت جلسه ای تنظیم گردید که متاسفانه نتیجه ای نداد و امیدواریم این صورت جلسه با جدیت پیگیری شود .
وی همچنین توضیح داد : لازم است جلسه ای در مرز تشکیل شود و در این جلسه مسئله هزینه ها را بررسی کنیم تا انجمن هرات وخراسان در حل مشکلات به توافق ثابتی برسند تا سو استفاده نشود .
در ادامه نبی زاده دیگر عضو انجمن هرات که در مرز اسلام قلعه مستقر است د رخصوص هزینه های که از کامیون ها به تازگی گرفته میشود توضیح داد: برای جلوگیری از هزینه های بی مورد دیگر این توافق صورت گرفته که برای برگه موقت کامیون ها است و مبلغی که اخذ میشود حدودا 80 هزار تومان منطقه ویژه و 20 هزار تومان برای انجمن هرات است .
در ادامه فیضی دیگر عضو انجمن هرات در خصوص سوخت کامیون های افغانی مطلبی را بیان کرد :متاسفانه دوسال است که پیگیرحل این مسئله هستیم ولی نتیجه ای بدست نیاورده ایم .
وی ادامه داد : با توجه به اینکه ما به التفاوت سوخت در مرز از کامیونها افغانی گرفته میشود ولی در جایگاه های سوختی نیز با قیمت آزاد به کامیون سوخت می دهند و حتی به تازگی از دادن سوخت نیز جلوگیری میکنند ، این خلاف قوانین می باشد و باعث بروز مشکلات فراوان و همچنین هزینه های مازادی برای رانندگان شده است .
در اخر زمانیان یزدی مباحث مطروحه در جلسه را جمع بندی کرده و خاطر نشان کرد به زودی انجمن خراسان نماینده خود را معرفی میکند تا با همکاری نماینده انجمن هرات بتوانیم بر مشکلات فائق آییم .

صورت جلسه تنظیم شده در خصوص نشست مشترک انجمن خراسان وهرات به شرح ذیل میباشد :

1-در رابطه با بحث سی ام ار در منطقه ویژه مقررشد مبلغ کمیسیون 50 -50 گردد .
2-در مورد ورود موقت کامیون های در کل مبلغ 80 هزار تومان اخذ میگردد که 60 هزار تومان بابت صدور برگه ورود موقت منطقه ویژه است و 20 هزار تومان برای نماینده انجمن هرات .
3- مقرر شد طی چند روز آینده نماینده ای از انجمن خراسان و انجمن هرات برای بازدید میدانی به دوغارون رفته و مشکلات را از نزدیک بررسی نمایند
4- با توجه به اینکه هزینه برگ سبز در دوغارون مشخص نیست مقرر گردید درپایانه مرزی دوغارون دفتری در اختیار نماینده انجمن رسولی گذاشته شود تا در صورت بروز مشکل به نماینده انجمن خراسان مراجعه شود و در صورت بروز مشکل در اسلام قلعه به نماینده انجمن هرات مراجعه شود .
5-در خصوص موضوع هزینه سوختی که ناوگان افغانی پرداخت میکنن به صورت آزاد در حالی که مابه التفاوت سوخت را هم پرداخت نموده اند نیز مقرر شد انجمن هرات به صورت مکتوب به انجمن خراسان انتقال دهد تا انجمن خراسان این مسئله را پیگیری کند .
6- در رابطه با قرار داد تنظیم شده بین رانندگان و شرکت ها اولا نیازی به مهر و امضای وزارت خارجه ایران نیست و ثانیا مقرر گردید انجمن هرات با وزارت ترانسپورتی افغانستان مشورت کرده و تلاش کند که مفاد تایید شده حذف نگردد و مورد پیگیری قرار گیرد .