اخبار انجمن

گمرک اول تصمیم می گیرد بعد بررسی می کند!

تاریخ : 1399/11/28

یک تیک را برداشتند یک شرکت بین المللی حمل و نقل و تمام کارکنانش از کار افتادند. شاید این جمله بیان کننده تمام آنچه اتفاق افتاده است نباشد ولی مشتی است نمونه خروار بی اعتمادی دولت به بخش خصوصی. خلا قانونی یا اجرای قانونی به شکلی که توسط دستگاه اجرایی تفسیر می‌شود، را می توان در این گفت و گو به وضوح مشاهده کرد.

پریسا میرزایی مدیر عامل شرکت حمل ونقل بین المللی آلتین ترابر در گفت‌وگو با ترابرد از تصمیم گمرک و تبعات آن می گوید در شرایطی که فشارها از همیشه بیشتر است.

• خانم میرزایی سابقه فعالیت شما در حوزه حمل و نقل چند سال است و به واسطه مجموعه شما برای چه تعداد از افراد، اشتغال‌زایی صورت گرفته است؟
28 سال است که در حوزه حمل ونقل مشغول به کار هستم و در سال 1371 اولین پروانه شرکت حمل ونقل بین المللی خود را گرفتم. عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت و عضو کمیته حمل و نقل جاده ای و عضو کانون زنان بازرگان نیزمی‌باشم. به طور کلی به واسطه این شرکت‌ حمل ونقل بین الملل اعم از کارمندان شرکت، رانندگان و پرسنل مستقر در مرزها، بالغ بر صد نفر مشغول به کار می‌شوند.
چرا مدتی است که شرکت شما غیرفعال می‌باشد؟
محموله ای که به نام شرکت ما جهت ترانزیت وارد ایران شده بود را به شرکت کریر دیگری در بندرعباس جهت حمل، بارگیری کردیم. بر طبق روال راننده باید محموله را در کشور آذربایجان به صاحب بار تحویل می‌داد اما راننده محموله را به مرز نبرد. مدتی که از تحویل بار گذشت، پیگیر عدم رسیدن آن به مقصد شدیم که متاسفانه شرکت کریر مقابل پاسخی نداد و ظاهرا بار توسط راننده به سرقت رفته است و گمرک ایران هم به جای پیگیری و حل موضوع و یافتن علت، ابتدا به ساکن و بدون اطلاع رسانی از ادامه فعالیت شرکت جلوگیری کرد.
● این اتفاق چه مشکلات دیگری را برای شما به همراه داشت؟
نتیجه جلوگیری گمرک از ادامه فعالیت شرکت ما، توقف کانتینرها در بندرعباس و محموله‌های ترانزیت در دیگر مرزها، تحمیل هزینه‌های مازاد نظیر دموراژ کشتیرانی، ضرر و زیان هنگفت برای شرکت، ایجاد چالش بین شرکت و صاحبان باربه دلیل عدم ارسال بارهایشان و بیکاری افرادی که طور مستقیم و غیر مستقیم با ما کار می‌کنند، شد. در ابتدای جلوگیری از فعالیت شرکت، وجود کانتینرهای یخچالی که باید فورا بارگیری می‌شدند و دیگر محموله‌ها، مشکلات عدیده‌ای را برای ما به وجود آورد اما هرچه از گمرک درخواست کردیم که جلوی کارمان گرفته نشود، توجهی نکردند. متاسفانه صاحبان کالای خود را از دست داده و عملا متوقف شده‌ایم درصورتی که در موضوع مطرح شده، شرکت ما مقصر نبود و حتی اقدام قضایی هم نسبت به شرکت کریر و راننده انجام دادیم. نمایندگان شرکت در مرزها که با این اتفاق کار خود را از دست دادند، هر روز پیگیر باز شدن فعالیت شرکت و شروع مجدد کار هستند اما این روند فقط هر روز به هزینه‌های من اضافه می‌کند.
● گمرک هیچ راهی برای جابجایی سایر بارهای شما در نظر نگرفته است؟
به هیچ وجه؛ با توجه به اینکه تمام کارها به صورت سیستمی انجام می‌شود، وقتی اصطلاحا در سیستم گمرک تیک شرکت برداشته می‌شود، شرکت نمی‌تواند در هیچ کدام از مرزها و گمرکات عملیات ترانزیت انجام دهد. اگر در لحظه‌ای که تیک شرکت برداشته می‌شود، نماینده در گمرک سندی داشته باشد کار متوقف می‌شود و دیگر هیچ باری را نمی‌توان ارسال کرد.
● آیا از تضامینی که برای این محموله در نظر گرفته شده بوده، استفاده شد؟
وقتی محموله ای توسط یک شرکت حمل و نقل به کشور وارد می‌شود، توسط شرکت بیمه، بیمه تضمین ترانزیت می‌شود و به عنوان تضمین ترانزیت نزد گمرک قرار می‌دهد که تا در صورتی که در طول مسیر اتفاقی برای محموله افتاد، خسارت گمرک از محل بیمه پرداخت شود. بیش از یک ماه است که شرکت بیمه، حقوق ورودی محموله ما را با گمرک تسویه کرده است اما علی‌رغم قول اداره گمرک، کماکان شرکت نمی‌تواند فعالیت خود را آغاز کند. با وجود اینکه در گمرک علیه شرکت ما اعلام جرم نشده باز هم جلوی کار ما گرفته شده است و حتی این موضوع برای خود پرسنل گمرک هم عجیب بود و تنها پاسخی که می‌دهند این است که بررسی می‌کنیم. در این بین تنها شرکت متضرر می‌شود و باید پاسخگوی صاحبان بار و کشتیرانی و.. باشم از طرفی کسانی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با ما کار می‌کردند، اکنون کار خود را از دست داده‌ و در این شرایط سخت اقتصادی نمی‌دانند که چطور باید زندگی خود را تامین کنند؟