اخبار انجمن

عدم ساماندهی مرز فاجعه آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه را بوجود آورد

تاریخ : 1399/11/29

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی  گفت: همیشه به مسوولان ایرانی و افغانستانی وقوع فاجعه ای قریب الوقوع در مرز دوغارون را به دلیل عدم ساماندهی این مرز گوشزد می‌کردیم که اکنون همین مساله موجب بروز فاجعه انفجار در گمرک اسلام قلعه شد.

ابراهیم عطایی در گفتگو با ترابرد افزود: در تمام جلسات رسمی و غیر رسمی به مقامات ایرانی و افغانستانی اعلام کرده بودیم که بواسطه تجمع کامیونها و خواب آنها این اتفاق خواهد افتاد که متاسفانه دو طرف مرز تمهیداتی در این خصوص اتخاذ نکردند.
وی گفت: بیش از ۱۰۰ شرکت حمل و نقل خراسانی در این مرز فعال بوده اند که به احتمال زیاد همه این تعداد شرکت آسیب دیده اند.
این فعال حوزه حمل ونقل بین المللی خاطر نشان کرد: اگر خواب کامیونها در این مرز حدود ۱۵ روز باشد طبیعی است خسارتها بیشتر خواهد بود، گزارشی نیز دریافت کرده ایم که ظاهرا شروع آتش سوزی در محلی بوده است که کامیونها بیش از هشت روز خواب داشته و معطل انجام امور گمرکی بوده اند.
عطایی ادامه داد: بیشتر کامیونها و رانندگانی که دچار آسیب شده اند افغانی بوده اند اما تقریبا همه بارها و تانکرهای حامل سوخت تحت پوشش شرکتهای ایرانی بوده و اصطلاحا سی ام آر و بارنامه بویژه برای سوختها در قالب محموله های صادراتی و ترانزیتی تنظیم شده است لذا پیش بینی می شود شرکتهای ایرانی خسارت سنگینی دیده باشند.
وی گفت: به نقل از منابع رسمی افغانستان و از قول سخنگوی والی هرات ۴۶ نفر در این حادثه در مرز اسلام قلعه فوت شده اند و آمار غیر رسمی نیز حکایت از زخمی شدن ۶۰ نفر دارد.
ساعت ۱۳ دیروز ۲۵ بهمن ماه انفجار بزرگی در تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی رخ داد.
انفجار اولیه بخاطر حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به دهها انفجار پی در پی و آتش سوزی بسیار گسترده‌ای انجامید لذا والی هرات بلافاصله از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کرد.
استاندار خراسان رضوی علاوه بر صدور سریع دستور به نهادهای امدادی برای گسیل به سمت منطقه آسیب‌دیده، روز بعد به بازدید مرز دوغارون رفت.
هم‌اینک لکه‌گیری آتش، ایمن‌سازی و مهار باقیمانده حریق کامیونها توسط آتش‌نشان ایران در اسلام‌قلعه افغانستان به منظور اطفا نهایی آتش همچنان ادامه دارد.
گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد. مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.
تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.