خبر عمومی

تسریع در روند مذاکرات موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا

تاریخ : 1399/12/02


دنیای اقتصاد : معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست وبیناری مشورتی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت هماهنگی برای آغاز مذاکرات انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد فی‌مابین، ضمن اعلام آمادگی سازمان توسعه تجارت ایران برای آغاز مذاکرات، بر تسریع مذاکرات از سوی طرفین تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، نخستین نشست مشورتی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت هماهنگی برای آغاز مذاکرات عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد فی‌مابین با حضور حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و تیم مذاکره‌کننده دو طرف به صورت وبیناری برگزار شد. در این نشست خطوط کلی مذاکرات مورد بحث قرار گرفت و طرفین بحث و تبادل نظر لازم را به عمل آورده و عزم خود را نسبت به آغاز عملی مذاکرات اعلام کردند.

میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران و مذاکره‌کننده ارشد در این نشست با بیان اینکه دولت ایران از گسترش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات فی‌مابین حمایت می‌کند، گفت: در همین راستا مجوز آغاز مذاکرات برای تبدیل توافق فعلی به توافق تجارت آزاد صادر شده است. وی افزود: بر این اساس سازمان توسعه تجارت ایران آمادگی دارد با انجام مذاکرات فشرده با طرف اوراسیایی نسبت به انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو طرف اقدام کند.

طرف اوراسیایی نیز ضمن اعلام اینکه مجوز مذاکرات در اتحادیه اوراسیا با ایران برای تبدیل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی به موافقت‌نامه تجارت آزاد در ۱۱ دسامبر (مطابق با ۲۲ دی ماه) صادر شده است، اعلام کرد: براساس مجوز صادره این اتحادیه وارد گفت‌وگو با سازمان توسعه تجارت ایران شده تا خطوط کلی مذاکرات فی‌مابین را مطرح و توافق لازم را برای آغاز مذاکرات اعلام کند. در ادامه جلسه محتواهای مربوط به متن موافقت‌نامه و همچنین فهرست‌های کالایی تحت پوشش موافقت‌نامه مطرح شد و دو طرف نظرات خود را پیرامون مباحث مطرح شده عنوان و نسبت به اهم موارد توافق کردند. بر اساس توافق‌های حاصل شده متن فعلی موافقت‌نامه مبنای مذاکرات قرار خواهد گرفت و هر دو طرف نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را قبل از آغاز مذاکرات مبادله کرده و بر همین اساس مذاکرات خود را روی متن موافقت‌نامه آغاز خواهند کرد.

منبع:دنیای اقتصاد 2 اسفند 99