اخبار انجمن

هنوز هم ایران بهترین مسیر است

تاریخ : 1400/04/28


شانزدهمین جلس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی استان خراسان رضوی روز گذشته به تاریخ27 تیر ماه 1400 با حضور تمام اعضای هیئت مدیره و یکی ازبازرسین در محل انجمن برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن، پس از سالها تلاش کشور های همسایه برای دور زن مسیر ترانزیتی ایران همچون راه اندازی کریدور لاجورد و کشتی رو-رو از مسیر ترکمن باشی و حتی حذف ایران از مسیر جاده ابریشم، تمامی پلن های دور زدن ایران با شکست مواجه شده همچنان ایران بهترین مسیر است .
در این جلسه، هیئت مدیره میزبان رئیس اداره ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان خراسان رضوی بود ، محمدی فازکه جهت بررسی وتبادل نظر در خصوص تردد به آسیای میانه به انجمن آمده بود بیان کرد: علی رغم مشکلات زیادی که در بحث تردد ناوگان به آسیای میانه در چند سال اخیر از جمله اخذ هزینه ۱.۵ دلار تن کیلومتر توسط ترکمنستان ، تعطیلی مرزهای ترکمن به دلیل کرونا و بازگشایی مرزها به روش تحویل تریلر که مشکلات زیادی برای شرکت ها و رانندگان ایجاد کرده است، آمار ترانزیت از بنادر جنوبی به آسیای میانه در سه ماه سال جاری در مقایسه با محدودیت های قبل از کرونا در سال ۹۸ ،23 % افزایش پیدا کرده است .
همچنین در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه بازگشایی مرزهای سرخس و لطف آباد، هیئت مدیره با تحلیل شرایط منطقه و مسیر ترکمنستان تاکید داشتند، بازگشایی مرز های ترکمنستان باید همراه با شروطی انجام بگیرد که از مهم ترین اینها در خواست ها میتوان به پایبندی ترکمنستان به موافقت نامه هایی مانند اکو و حذف کامل تن کیلو متر نام برد ، ضمن اینکه مسیر شمال افغانستان هم با رایزنی ایران می تواند بهترین مسیر برای رسیدن کالا های ترانزیتی و صادراتی به آسیای میانه بخصوص ازبکستان باشد.
در ادامه احمد زمانیان گزارشی از جلسه برگزار شده در استانداری با موضوع راه اندازی حمل یکسره در مرز دوغارون ارائه نمود و ضمن انتقاد به تصمیم اتخاذ شده مقرر شد انجمن پیشنهادات خود را در اسرع وقت به استانداری ارسال نماید .
در ادامه نامه ارسالی از اتاق بازرگانی مشهد در خصوص برگزاری دوره های آموزشی از جمله ایرو و دوره های کوتاه مدت نیز قرائت گردید.
همچنین در ادامه صورت جلسه مصوب شده در منطقه ویژه اقتصادی مربوط به جلسه تشکیل شده در مشهد قرائت و مورد بحث و بررسی قرار گرفت .