خبر عمومی

سنگ‌اندازی پیش پای تعاملات اقتصادی ایران و ارمنستان

تاریخ : 1400/06/27

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از مانع تراشی آذربایجان پیش روی تعاملات اقتصادی ایران و ارمنستان وارد عمل شود.

سنگ‌اندازی پیش پای تعاملات اقتصادی ایران و ارمنستان
به گزارش خبرگزاری فارس، هرویک یاری جانیان در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی کشورهای منطقه تلاش می‌کنند تا با دور کردن ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تقویت روابط اقتصادی کشورهای عضو به نفع خود جلوگیری کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان بیان داشت: برخی کشورهای منطقه اقتصادشان را بر دیگر کشورها تحمیل می‌کنند و لذا ایجاد اتحادیه‌های اقتصادی منطقه‌ای را برخلاف اهداف خود می‌دانند و برای تضعیف آن هر اقدامی می‌کنند.

وی با اشاره به نزدیک شدن زمان عضویت دائمی کشورمان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و طی شدن زمان عضویت ناظر ایران، اظهار داشت: دیگر کشورهایی که با ایران مراودات اقتصادی دارند، نگران کاهش حجم معاملات و مبادلات تجاری هستند.

یاری جانیان گفت: متاسفانه کشور آذربایجان در تلاش است تا با سنگ‌اندازی روابط اقتصادی ایران و ارمنستان را به حاشیه ببرد.

وی افزود: داشتن مرز زمینی مزیت بزرگی برای همکاری اقتصادی ایران و امنستان است، همچنین ارمنستان به عنوان دعوت کننده ایران به اتحادیه اوراسیا نقش پررنگی در پیوستن ایران دارد که قطعا با عضویت دائم کشورمان در این اتحادیه روابط اقتصادی دو کشور عمیق تر می شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان افزود: در جریان مناقشات اخیر میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان بخشی از اراضی مرزی میان دو کشور با ایران به تصرف دولت باکو درآمد.

یاری جانیان اظهار داشت: از هفته گذشته کشور آذربایجان با اعمال برخی محدودیت ها در تلاش است تا به نحوی به مناسبات تجاری ایران و ارمنستان آسیب بزند، در حالی که قبل از این وسایل نقلیه تجاری دو کشور بدون هیچ مشکلی در رفت و آمد بوده و کالاهای مورد نظر را جابجا می‌کردند، اما از روز یکشنبه دولت باکو شرایط خاصی را برای خودروهای سنگین حامل کالاهای ایرانی تحمیل کرده است.

وی بیان داشت: براین اساس هر خودرو حامل کالای ایرانی برای گذر از محدوده مرزی که پس از جنگ 44 روزه در اختیار باکو است باید 130 دلار عوارض پرداخت کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان اظهار داشت: این اقدام جز سنگ اندازی در مسیر تجارت میان دو کشور هدف دیگری ندارد و در شرایطی که با افزایش تعاملات ایران و ارمنستان کالاهای ایرانی در حال توسعه بازار و گرفتن سهم از بازار این کشور هستند، به نظر می رسد، دولت باکو نگاه مثبتی به اتفاق ندارد.

وی گفت: ایجاد وقفه در صادرات محصولات ایرانی و خالی شدن بازار از کالاهای ایرانی باعث جایگزینی محصولات دیگر می‌شود و این یعنی از دست رفتن سال ها زحمات تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی که برای حضور ماندگاری و به دست آوردن مشتریان تلاش کرده‌اند.

یاری جانیان اظهار داشت: در این شرایط از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم به موضوع ورود کرده و با ابزار دیپلماسی مشکل را رفع و شرایط را برای تداوم و حفظ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم آورد.

انتهای پیام/فارس 27 شهریور1400