اخبار انجمن

برگزاری آزمون تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در ماه‌های پایانی امسال

تاریخ : 1400/07/06

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور خبر داد
متقاضیان تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، برای دستیابی به این هدف باید در آزمونی که از سوی وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود، شرکت کنند و پس از پذیرش در آزمون نسبت به انجام سایر اقدامات مرتبط با این امر اقدام نمایند.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی، شیوع ویروس کرونا از زمستان سال 1398 همانطور که بسیاری از معادلات در حوزه های مختلف را برهم زد، برگزاری این آزمون را هم دچار بی نظمی کرد؛ به طوریکه از آن زمان تاکنون، هنوز سازوکار برگزاری آزمون تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در وضعیت اپیدمی کرونا مشخص نگردیده و آزمونی هم طی این دو سال برگزار نشده است.
به این ترتیب، متقاضیان تاسیس این شرکتها در این مدت، نتوانسته اند شرکت جدیدی تاسیس کنند؛ یا باید امتیاز دیگر شرکت‌ها را خریداری می‌کردند یا اینکه شکیبایی به خرج می‌دادند تا زمان برگزاری آزمون مشخص شود؛ البته اخیرا خبرهایی درباره برگزاری این آزمون در مهرماه امسال به گوش می‌رسید؛ اما ظاهرا این موضوع معلق مانده و به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، هنوز زمان دقیق برگزاری آزمون تاسیس شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی مشخص نیست؛ اما احتمالاً در ماه های پایانی سال شاهد چنین رویدادی خواهیم بود.
جواد هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره دلیل عدم برگزاری این آزمون می‌گوید: آزمون تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بعد از اپیدمی کرونا، برگزار نشده است؛ دلیل آن هم این است که اجتماع بالاي هزار نفره در اين آزمون به خاطر نگراني از سلامت شركت كنندگان مورد تایید مراجع ذیربط از جمله وزارت بهداشت نبود؛ لذا تمام آزمون ها و دوره های آموزشی حضوري در این یکی و نیم، دو ساله لغو شد و در این مدت شرکت جدیدی هم تاسیس نگردید.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تاکید می‌کند: پس از دو سال وقفه، امسال به دنبال این هستیم که این آزمون را برگزار نماييم؛ البته این کار، مشروط به اخذ موافقت ستاد ملی کرونا و مراجع متناظر است. تاریخ آزمون هنوز قطعی نشده است ولي به نظر مي‌رسد در زمستان شاهد برگزاری آن اقدام خواهیم بود.
هدایتی درباره شرایط و ضوابط تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی می گوید: ضوابط تاسیس و بهره‌برداری شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی مصوب شورای عالی ترابری است. در برگزاری آزمون تاسیس این شرکت‌ها با این روش، نیت قانون‌گذار این بوده است که مدیرعامل شرکت در حوزه ترانزیت و حمل و نقل دانش کافی را داشته باشد؛ هرچند نقدهای مختلفی نسبت به برگزاری آزمون وجود دارد؛ به طور مثال، اینکه آيا روش آزمون به تنهايي برای تاسیس شرکت حمل‌ونقل بين المللي كفايت مي‌كند یا خیر. برخی درباره اینکه میتوان گفت فردی که در این آزمون پذیرفته می‌شود، صلاحیت لازم برای تاسیس شرکت را دارد یا خیر، ترديد دارند.
وی تصریح می‌کند: در مجموع، نقدهای مثبت و منفی در این زمینه در سال‌های مختلف وجود داشته است. شاید بزرگترین ایراد این است که عمدتا قبولی در این آزمون و مجوز تاسیس شرکت براساس اطلاعات شخصی یا دانش فردی مدیرعامل خواهد بود و مراجع مختلف، دانش و حوزه های فنی کار را محک میزند و ارزیابی میکند و حوزه‌هايي همچون توان سرمایه‌گذاری، لجستیک و اینکه این روش نشان دهنده آن است که فرد صلاحیت تاسیس شرکت را دارد یا خیر، وجود دارد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اذعان می‌کند: به نظر می رسد تمامی این مباحث باید بررسی شود و پیشنهادات مختلف با همکاری صنوف تخصصی ارائه گردد تا در صورت دستیابی به جمع بندی مشخصی در این زمینه، گزینه مورد توافق همه متخصصان و ذینفعان مطرح شود.
هدایتی خاطرنشان می‌کند: در صورت برگزاری آزمون تاسیس شرکت های حمل و نقل بین‌المللی در سال جاری، روال و سیاق برگزاری آزمون و مجوز شرکت‌ها همچون گذشته خواهد بود؛ زیرا تغییر در نحوه برگزاری آزمون، مستلزم تغییر مصوبه شورای عالی ترابری کشور خواهد بود و سیر مراحل تغییر آن حداقل یک تا دو سال زمان خواهد برد.
وی با بیان اینکه راه هایی برای تجمیع نقطه نظرات افراد متخصص در قالب کمیته راهبری حمل و نقل بین‌المللی وجود دارد، تاکید می‌کند: با تجمیع نظرات، درباره کمبود یا نقایص احتمالی نحوه برگزاری آزمون، به وفاق می‌رسیم و به طور قطع پس از آن، سیر مراحل استصوابی آغاز خواهد شد. هنگامی که شرایط اپیدمی کرونا با واکسیناسیون همگانی بهبود یابد و برگزاری گردهمایی‌ها عادی تر شود، این موضوع را مدنظر قرار خواهیم داد.