خبر عمومی

کریدور ترانزیتی ITI جایگزینی برای کانال سوئز

تاریخ : 1400/07/10



کریدور ترانزیتی ITI با توجه به پتانسیلی که دارد می تواند به راحتی جایگزین کانال سوئز شود . این کریدور دو ویژگی مهم نسبت به حمل ونقل دریایی دارد ؛ یکی کاهش قابل ملاحظه زمان سفر و دیگری کاهش هزینه هاست .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی این سازمان در خصوص مسیر ترانزیتی ITI (استانبول - تهران - پاکستان) اظهار کرد : باید بتوانیم برای توسعه ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ، کرویدورهای جدید و همکاری های منطقه ای تنظیم کنیم .

جواد هدایتی ادامه داد : در این راستا برای کریدور ITI عبور آزمایشی محموله ترانزیتی با همکاری سازمان اکو برنامه ریزی و اجرایی شده است .

وی با اشاره به افزایش دو تا ۳ برابری هزینه های حمل و نقل دریایی پس از پاندومی کرونا، افزود : به همین دلیل الان مسیرهای زمینی برای ترانزیت کالا از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. امروز بهترین زمان برای استفاده از ظرفیت های کشور جهت عبور کالاهای ترانزیتی است .

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری بیان کرد : کریدور ترانزیتی ITI با توجه به پتانسیلی که دارد می تواند به راحتی جایگزین کانال سوئز شود . این کریدور دو ویژگی مهم نسبت به حمل ونقل دریایی دارد ؛ یکی کاهش قابل ملاحظه زمان سفر و دیگری کاهش هزینه هاست .

هدایتی در این باره توضیح داد : با حمل کالا از طریق کریدور آی تی آی مسیر استانبول تا پاکستان از ۲۵ تا ۳۰ روز کنونی به ۱۰ تا ۱۲ روز کاهش می یابد . در عین حال هزینه های حمل کالا از این مسیر در مقایسه با کانال سوئز نیز حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد .